fbpx
Antreprenori BizRemote

Evaluarea firmei într-un context economic bolnav îți poate arǎta direcția sǎnǎtoasǎ de urmat7 min

18/08/2020 4 min read

author:

Evaluarea firmei într-un context economic bolnav îți poate arǎta direcția sǎnǎtoasǎ de urmat7 min

Reading Time: 4 minute

Dacă îți cauți noi parteneri de afaceri, dacă vrei să vinzi afacerea sau să te retragi din firmă, e timpul să afli cât anume valorează firma ta. O evaluare îți demască imediat orice amenințare reală externă sau internă, astfel încât proprietarii pot lua decizii în timp util care să salveze situația. Dacă știi adevărul, îl poți gestiona, spune Andrei Botiș, CEO-ul NAI România & Moldova.

Antreprenorul român

Profituri rapide, rezultate uluitoare și satisfacție garantată! Asta propun astăzi mulți “guru” în consultanța de business, ori noi ne gândim deseori la afaceri ca la o livadă cu fructi, de exemplu. Poți sări de la floare direct la etapa de recoltare? O bună parte dintre proprietarii de azi nu mai dau timpului răgaz, muncesc din greu și se concentrează exclusiv asupra premiului de la finalul cursei și nu asupra procesului, al traseului care deseori e plin de beneficii și satisfacție.

Proprietarii pot povesti despre afacerile lor zile întregi fără să se repete, iar treaba asta e un lucru cu adevărat prețios pentru că demonstrează atașamentul și nivelul de implicare, dar când vine vorba despre evaluare, cifrele vorbesc în locul lor. Şi o fac clar, limpede pentru toată lumea. Fără adăugiri, complimente inutile, make-up sau retușuri.

Context economic actual

Pandemia afectează mai toate afacerile, tulbură până și cele mai strălucite minți. Practic, asistăm de pe margine la acest spectacol, dar nu putem participa. Capacitatea antreprenorilor de a înțelege esența afacerilor i-a propulsat până aici, de aceea, sunt conștienți că supărările trecătoare le afectează capacitatea de decizie și se răsfrânge imediat asupra rezultatelor.

În fond, nu te poți supăra pe ceva ce nu poți controla. Adaptarea la situație și rațiunea sunt elemente cheie acum.

Tot un element cheie acum este și evaluarea firmei pentru că într-un context economic și politic bolnav, îți poate arăta direcția sănătoasă de urmat.

Despre evaluare

Adevărata valoare de piață a unei afaceri este stabilită numai atunci când este vândută unui cumpărător independent. Însă, practicată periodic, evaluarea îi oferă proprietarului informații valoroase despre companie.

O afacere este o investiție importantă care le oferă proprietarilor independență financiară, un trai relaxant și dacă este administrat corespunzător, chiar și o pensie consistentă. De regulă, afacerile sunt mult mai valoroase decât proprietățile imobiliare personale.

Conducerea unei afaceri îi determină pe proprietari să ia zilnic zeci de decizii urgente, de multe ori impulsive, constrânși fiind și de contextul economic fragil de la noi.

Din păcate, printre atâtea urgențe de rezolvat, viziunea inițială a proprietarului afacerii, cea care de altfel a dat mereu combustibil afacerii, se poate dizolva.

Obținerea unei evaluări obiective și cuprinzătoare care duce la o concluzie a valorii exacte, oferă o privire asupra modului în care ceilalți văd afacerea, dimensiunea și valoarea activelor, identificarea problemelor interne care trebuie urgent rezolvate, dar și a amenințărilor externe.

Evaluarea oferă înzecit mai multe beneficii proprietarilor decât valoarea ei nominală.

Motive pentru evaluare

În primul rând, din evaluare poți afla cât valorează exact firma ta. Propria estimare a valorii s-ar putea să nu fie cea reală. Dacă îți cauți noi parteneri de afaceri, dacă vrei să vinzi afacerea sau să te retragi din firmă, e timpul să afli cât anume valorează firma ta.

Evaluarea îți arată direcția strategică de urmat, îți arată de unde vin și unde anume se duc banii din firma ta.

Evaluarea îți demonstrează cum un cost de operare inițial poate deveni o investiție și cum poate fi recuperat prin valoarea crescută a afacerii.

După o evaluare, proprietarul își poate schimba poziția față de măsurarea rezultatelor activitățile firmei, de la profitul sau pierderea imediată dintr-o tranzacție, la un obiectiv cu adevărat prețios – creare de valoare.

Cei mai bogați oameni ai lumii investesc în mașini de epocă și nu în cele moderne. De ce? Răspunsul e simplu: cele de epocă își cresc valoarea în fiecare zi. Cele moderne își pierd valoarea cu fiecare zi care trece. O evaluare identifică pasivele pe care le credeai active și viceversa, informații deloc de neglijat când vine vorba despre profit și gândirea pe termen lung.

În timpul evaluării, se pot descoperi surse de venit care pot fi acum exploatate mult mai eficient.

Orice afacere are riscuri, defecte ascunse, mici nereguli sau greșeli de administrare. Nedescoperite la timp, acestea pot produce adevărate dezastre în activitatea curentă. Aici intervine evaluatorul care identifică punctele slabe și le propune spre corecție imediată.

Evaluarea îi ajută pe proprietarii afacerii să-și planifice viitorul financiar, chiar și în cazul unor donații către o organizație de caritate sau moșteniri.

Şi de ce nu, evaluarea firmei poate fi de mare folos în cazul semnării acordurile prenunpțiale dintre soți.

Măsurarea creșterii valorii unei firme se face cu instrumente de control, iar evaluarea periodică este unul de bază dintre acestea.

Diamonds aren’t forever. How about your business?

Deși cunoscute publicului larg ca fiind indestructibile, dacă le expui la o sursă concentrată de raze ultraviolete de mare intensitate, diamantele încep să se evapore. Pur și simplu.

Firmele sunt întocmai unui diamant pe care proprietarii îl șlefuiesc și-l admiră zilnic, dar expuse unor factori exteriori puternici (aka pandemie), afacerile pot suferi, consecințele fiind deseori extrem de grave.

O evaluare îți demască imediat orice amenințare reală externă sau internă, astfel încât proprietarii pot lua decizii în timp util care să salveze situația. Dacă știi adevărul, îl poți gestiona.

Evaluări diverse – firme, terenuri agricole, ferme, echipamente

Agricultura și zootehnia se află astăzi într-o dinamică fantastică. Nevoia te învață, dar te și adună laolată. Proprietarii de terenuri agricole și fermierii înțeleg acum că uniți sunt mai productivi, mai eficienți, mai credibili în fața băncilor sau a investitorilor. Apar noi forme ale business-ului agricol, de la asociații de producători și până la holding-uri care înglobează sau absorb cu totul micii producători. În acest context, o evaluare a terenurilor agricole sau a fermelor de producție animalieră devine impetuos necesară.

Susținem producătorii români a căror fabrici poartă cu mândrie însemnele Made in Romania. Dincolo de mândria națională, problemele majore cu care se confruntă un antreprenor român sunt cele legate de capitalul de investiție, de dezvoltarea producției prin achiziția de noi echipamente sau know-how. În cazul unor împrumuturi bancare, evaluarea echipamentelor tehnice și a afacerii în sine devine obligatorie, dar utilă pentru viitor. Proprietarii pot identifica astfel, oportunități, dar și amenințari ale afacerilor, greșelile de management sau problemele cu fluxul de numerar.

Un business devine sănătos atunci când poți face previziuni. Vânzările întâmplătoare, tunurile, nu sunt pentru oamenii de afaceri, ci pentru speculanți.

Când vine vorba de afacerea ta, dacă ai ajuns la un nivel mulțumitor, poți începe să predai ștafeta. Pentru început, moștenitorilor tăi. Dacă aceștia au alte planuri, atunci vei lansa mesajele ce includ intenția de vânzare către cumpăratori independenți.

După ce afacerea ta a ajuns la maturitate, e timpul să te mai și bucuri de viață, e timpul să o vinzi, sau să te retragi ca investitor din umbră.

Oricare ar fi decizia ta, primul pas e să afli care este adevărul din firma ta, altfel spus, ai nevoie de o evaluare. Dacă afli adevărul, îl poti gestiona.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *