Stiri

Evoluție spectaculoasă a pieței auto din România în luna august

10 sept. 2025 4 min

Evoluție spectaculoasă a pieței auto din România în luna august

Reading Time: 4 minute

Piața auto din România a înregistrat în luna august 2025 o evoluție spectaculoasă, conform datelor publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 52,6% față de aceeași lună a anului trecut, atingând un volum de 15.043 de unități. Avansul a fost susținut mai ales de creșterea segmentului de autoturisme electrificate, care au urcat cu 74,4% și au ajuns la o cotă de piață de 59,9%.

În cadrul acestui segment, autoturismele mild-hybrid au înregistrat un plus de 55%, cu o pondere de 24,2% din piață, în timp ce full-hybrid-urile au consemnat o creștere impresionantă de 98%, atingând o cotă de 22,8%. Plug-in hybrid-urile au urcat cu 71,6%, până la 6,6% cotă de piață, iar modelele 100% electrice au cunoscut o creștere de aproape 100% față de august 2024, ajungând la 6,3% din total. Cu toate acestea, la nivelul primelor opt luni din 2025, segmentul electric pur rămâne în scădere cu 32% comparativ cu anul trecut, ceea ce arată dificultatea accelerării electromobilității în România, în contrast cu tendințele europene.

Președintele APIA, Dan Vardie, a subliniat într-o declarație faptul că luna august aduce „un moment pozitiv pentru întreaga industrie auto, cu o creștere de peste 50% a înmatriculărilor și cu o cotă de aproape 60% deținută de motorizările electrificate”. Tot el a atras atenția că, în ciuda dublării înmatriculărilor de autoturisme electrice în august, segmentul rămâne modest, cu circa 6% cotă de piață, iar piața auto per ansamblu se află încă în scădere cu aproape 9% după primele opt luni din 2025. „Această discrepanță între evoluția punctuală din august și tendința anuală arată cât de vulnerabil este sectorul în lipsa unor programe guvernamentale coerente și predictibile”, a adăugat Vardie.

În topul mărcilor, Dacia rămâne lider, cu 4.153 de unități vândute în august, în creștere cu 74,9% față de aceeași lună din 2024, urmată de Toyota, cu 1.634 de unități (+77,4%) și Hyundai, cu 1.578 de unități (+53,1%). Renault a înregistrat un salt spectaculos de 272,9%, atingând 1.018 unități. La nivel de modele, cele mai înmatriculate în august au fost Dacia Logan (1.601 unități), Dacia Duster (1.193 unități) și Dacia Sandero (630 unități), urmate de Toyota Corolla și Hyundai Kona.

Segmentarea pe clase confirmă tendința de creștere a SUV-urilor, care domină piața cu o cotă de 55,1%, în creștere cu 60,6%. Acestea sunt urmate de clasa C, cu 25,3% cotă și o creștere de 34,6%, și de clasa B, cu 14,2% cotă și o creștere spectaculoasă de 86,6%.

Analiza pe tipuri de combustibil arată că motorizările pe benzină au crescut cu 27,8%, ajungând la o pondere de 33,4%, iar cele pe motorină cu 31%, până la o cotă de 6,7%. În paralel, motorizările mild-hybrid, introduse separat în raportările APIA pentru o mai bună transparență, au ajuns la o pondere de 24,2%, dintre care 86% sunt pe benzină și 14% pe motorină.

Pe zona de vehicule comerciale, evoluția a fost mai temperată. Vehiculele comerciale ușoare și minibus au înregistrat o creștere de 8,9% în august 2025, dar segmentul de vehicule comerciale ușoare fără minibus a avansat cu doar 0,8%. Modele precum Ford Transit, Iveco Daily sau Peugeot Boxer au dominat înmatriculările. În schimb, vehiculele comerciale grele și autobuzele au crescut cu 19,4%, fiind remarcate avansurile puternice ale mărcilor Mercedes-Benz, Volvo și Scania.

Topurile detaliate ale APIA arată o dinamică interesantă în segmentul electrificat. La categoria full electric, Dacia Spring rămâne lider, cu 1.163 unități, deși în scădere cu 47% față de anul trecut, urmată de Hyundai Kona și Tesla Model 3. La plug-in hybrid, Hyundai Tucson, Ford Kuga și Toyota RAV4 conduc clasamentul, iar la full hybrid, Toyota Corolla, Dacia Duster și Toyota Yaris Cross sunt cele mai vândute modele. În cazul mild-hybrid, Dacia Duster domină cu 4.638 de unități, urmat de Hyundai Tucson și Suzuki S-Cross.

APIA subliniază că tratamentul separat al motorizărilor mild-hybrid reprezintă un pas important pentru o raportare mai precisă și mai transparentă, organizația devenind pionier în România în acest tip de diferențiere.

Articole pe aceeași temă: