Analize

Explozia suplimentelor alimentare8 min

20/05/2015 6 min read

author:

Explozia suplimentelor alimentare8 min

Reading Time: 6 minute

Preocupati din ce in ce mai mult de un stil de viata sanatos, romanii au contribuit la cresterea exponentiala a pietei suplimentelor alimentare, care, daca isi mentine ritmul actual, se va dubla in 5 ani.

Este aproape imposibil sa nu auzim zilnic: “Acesta este un supliment alimentar. Cititi cu atentie informatiile de pe ambalaj”, fie la radio, cand suntem blocati in trafic, ori in pauzele publicitare de la televizor, atunci cand urmarim emisiunile preferate, fie de pe panourile publicitare aflate pe drumul spre birou. V-ati intrebat vreodata de ce ne ciocnim asa de des cu acestea? Piata farma a devenit anul trecut cel mai mare investitor in publicitate si a devansat sectoarele vedeta precum telecom si FMCG. Iar suplimentele alimentare nu au fost omise. In materie de suplimente nutritive, Romania este considerata un fel de Fat-Frumos, pentru ca in ultimii ani piata suplimentelor alimentare a avut o crestere de poveste, reusind sa se dezvolte exponential, intr-un an cat alte piete in sapte.

Preocuparea tot mai frecventa a romanilor pentru un stil de viata sanatos a ajutat din plin la cresterea exponentiala a pie­tei suplimentelor alimentare, ca si faptul ca piata a pornit de foarte jos. In continuare, noi si noi jucatori sunt atrasi de piata locala. In Romania sunt inregistrate mai bine de 18.000 de suplimente alimentare, anual fiind inscrise peste 1.000 de astfel de produse. Desi la prima vedere poate parea o cantitate uriasa, in termeni de consum pe cap de locuitor, Romania inca este in urma comparativ cu alte state din Europa. Daca in statele vestice locuitorii aloca suplimentelor alimentare 100 de euro pe an, romanii investesc putin peste 12 euro.

“Am putea spune ca diferenta este uriasa, dar trebuie sa tinem cont de varsta pietelor”, spune Cristian Onetiu, cofondator al Life Care. “Cu toate acestea, piata locala este in crestere, in ciuda crizei economice care a secerat serios veniturile romanilor si i-a facut sa-si cantareasca mult mai bine alegerile”, adauga Onetiu.

Portofoliul Life Care include astazi peste 500 de produse dintre care aproape 100 sunt suplimente alimentare, menite sa ajute in probleme precum lipsa de energie si vitalitate, alergii, un sistem imunitar slabit, afectiuni cardiovasculare, stres, probleme de concentrare, afec­tiuni ale articulatiilor, tulburari metabolice, probleme de memorie. In ultimii ani, in topul celor mai populare suplimente alimentare din portofoliul Life Care sunt cele care ajuta la slabire si intretinere, precum si cele destinate revitalizarii fizice si mentale.

 

Suplimentele suplimenteaza veniturile

Pentru compania cofondata de Cristian Onetiu, acest an este unul special, moment pe care il pregateste de ceva vreme: extinderea in afara tarii printr-un sistem de francize, precum si alte tipuri de colaborari cu parteneri din tari europene si nu numai. Romanii sunt din ce in ce mai interesati de propriile optiuni atunci cand este adusa in discutie viata sanatoasa.

Suplimentele alimentare reprezinta surse concentrate de nutrienti sau alte substante cu efect nutritiv. Prin aportul de suplimente se pot corecta dezechilibre inainte sa se manifesteze ca boli si astfel se previne si se mentine starea de sanatate a organi­mului. “In ultimii trei ani s-au inregistrat cresteri insemnate pe acest segment de piata, asta si pentru ca multi juca­tori din piata farma, respectiv producatori de medicamente, au vazut potentialul «supli­mentului alimentar» si, cu ajutorul platformelor lor, au creat si introdus si game de produse inregistrate ca suplimente alimentare”, spune pentru Biz Carmen Ivan, director general al Prisum International Trading, companie care distribuie in Romania produsele Himalaya. In ultimii trei ani a fost o crestere de 30%, potrivit datelor de la Cegedim citate de Carmen Ivan.

Cresterea expoziva a pietei suplimentelor alimentare din tara se datoreaza in primul rand capacitatii producatorilor de a furniza suplimente alimentare care aduc beneficii ce pot fi promovate cu multa usurinta, avand in vedere ca medicamentele nu pot fi promovate in media, iar un al doilea factor este nevoia consumatorilor de automedicatie cu diverse vitamine, minerale, produse din plante. Compania condusa de Carmen Ivan are inregistrate 24 de suplimente alimentare si aproape 60 de produse cosmetice de ingrijire personala sub brandul Himalaya Wellness. Desi businessul majoritar este realizat de suplimentele alimentare, in ultimii doi ani compania a inregistrat cresteri de peste 20% cu gama de produse de ingrijire personala. Vedeta incontestabila a portofoliului Prisum este Liv.52, urmat de alte produse recunoscute in piata suplimentelor alimentare, precum Septilin, Koflet, Cystone sau Rumalaya. “Lipsa reactiilor adverse si a efectelor secundare cantareste mult in balanta alegerii unui produs”, spune Carmen Ivan. “Totodata, folosirea plantelor ca remedii terapeutice reprezinta un avantaj de necontestat, iar romanii in mod traditional foloseau plantele pentru imbunatatirea sanatatii. Cu singuranta si factorul economic, pretul accesibil, isi aduce aportul in aceasta crestere. Totodata, piata a avut cresteri spectaculoase si pentru ca producatorii consacrati de medicamente si-au schimbat strategia si au investit mult in acest segment de piata”, adauga directorul general al Prisum. Un alt motiv care se afla la originea exploziei pietei suplimentelor alimentare este si cresterea deschiderii medicilor, care mai nou recomanda si suplimente alimentare, complementar tratamentului medicamentos.

In ciuda dezvoltarii pietei si a cresterii popularitatii suplimentelor naturale din tara, jucatorii nu au fost feriti de o serie de provocari. Printre acestea mentalitatea consumatorilor, fiindca pentru a le castiga increderea este nevoie de un proces pe termen lung. Pentru ca adoptia produselor bio necesita timp, iar romanii au nevoie sa inteleaga de ce bio inseamna mai bine pentru organism, pentru ten sau pentru mediul inconjurator. O alta provocare intalnita de companiile care activeaza pe piata suplimentelor alimentare este de ordin tehnic si vizeaza procesul de productie si comercializare. Este un joc al optimizarii costurilor si al concurentei, fara a face rabat de la calitate sau vreunul de natura etica.

Andrei Costea, Managing Partner la Secom, zambeste atunci cand este intrebat de provocarile cu care se confrunta compania pe care o conduce si raspunde fara sa stea pe ganduri ca sunt multe. “Romania este inca la un nivel foarte jos fata de alte tari si mai avem nevoie de imbunatatirea acestui aspect. In al doilea rand ar fi faptul ca unii competitori nu ajuta deloc la informarea consumatorilor, ba din contra incearca sa creasca pe niste produse de o calitate indoielnica si nu fac niciun demers in a sustine dorinta noastra de a educa consumatorul, care in final ar putea sa-i ajute pe toti cei implicati in acest proces”, spune pentru Biz Andrei Costea, Managing Partner al Secom. Acesta spune ca problemele din piata sunt legate de flexibilitatea prea mare a legislatiei, care permite avizarea prea usoara pentru un supliment alimentar.

Secom are un portofoliu de peste 250 de produse, iar categoriile principale pe care le detine sunt suplimentele alimentare si fito-dermatocosmeticele. Topul celor mai performante suplimente ale companiei este condus de produsele pentru copii, acestea fiind urmate de cele pentru probleme digestive, osteoarticulare si cele pentru sustinerea sistemului nervos. Produsele destinate celor mici se bucura de un succes aparte, pentru ca una dintre linii este creata de un medic pediatru renumit si si-a gasit cu rapiditate o nisa foarte clara. De curand compania si-a extins gama de produse cu o noua categorie, cea dedicata fito-dermatocosmeticelor, iar ca planuri de viitor Secom are intentia sa introduca noi categorii.

“Cred ca cel mai important aspect este ca pe piata din Romania, cu toate ca avea o istorie in folosirea suplimentelor alimentare, acestea erau folosite mai mult cu tenta de, cum sa zic sa nu sune urat, babeasca, de leac. Si aici erau foarte cunoscute tincturile, macinaturile, ceaiurile, or Secom a adus niste formule facute in fabrici care respecta niste standarde, vorbim de concentratii, vorbim de tehnologie”, spune Andrei Costea.

In ceea ce priveste evolutia principalelor grupe terapeutice s-au evidentiat cresteri in volum in cazul suplimentelor alimentare naturale pentru sistemul digestiv si pentru metabolism, aparatul cardiovascular, imunostimulare, precum si produse impotriva stresului, extrem de poluare mai ales ca statisticile arata ca trei sferturi dintre romani se declara stresati, suprasolicitati la locul de munca. Piata suplimentelor alimentare locala este una aglomerata, cu un marketing care se focuseaza catre consumator si beneficiile pe care acesta le poate obtine. In unele cazuri insa este necesar ca acesta sa isi consulte medicul inainte de a folosi un supliment alimentar, mai ales ca nu toate produsele din piata au studii clinice si daca nu se respecta dozele recomandate, pot aparea reactii adverse sau produsele pot sa nu aiba efectul dorit. “Ca si companie, principala noastra provocare este sa educam continuu piata, astfel incat oamenii sa realizeze beneficiile produselor naturale in vindecarea unor afectiuni mai degraba asociate cu tratamente din medicina moderna”, spune pentru Biz Diana Rogoz, Brand Manager suplimente alimentare naturale la Fares. “Interesul consumatorilor pentru un stil de viata sanatos, pentru un regim alimentar echilibrat sau pentru miscare este in crestere si a devenit o necesitate. In acest context favorabil, piata suplimentelor alimentare a crescut cu 10% pana la 25%, in ultimii ani, iar aceasta evolutie a fost generata atat de produsele noi lansate pe piata cat si de faptul ca romanii cumpara produse pentru nevoi specifice, cu valori mai mari. Un alt aspect de care trebuie sa tinem cont este dubla­rea numarului de farmacii. Fiecare farmacie locala deserveste aproximativ 2.500 de persoane, iar cu acest nivel Romania se afla pe locul cinci in Europa, in fata unor state precum Germania, Franta, sau Italia”, mai spune Diana Rogoz, care citeaza un studiu facut de Asociatia Distribuitorilor si Retailerilor Farmaceutici din Romania.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE