fbpx
Analize Companii CSR

Faptele bune prind rădăcini6 min

17/12/2019 5 min read

author:

Faptele bune prind rădăcini6 min

Reading Time: 5 minute

Programul “O șansă pentru familia ta”, demarat de Danone România în urmă cu șapte ani, vine cu o nouă inițiativă de mediu și dezvoltare sustenabilă, prin care compania va planta 15.000 de copaci până la finalul anului 2020.

Am ajuns cu zece minute înainte de ora stabilită și locul este deja plin de oameni. O mână de copii se joacă și aleargă de colo-colo râzând. Câțiva cicliști stau pe lângă biciclete cu căștile încă în mâini și povestesc relaxat ceva. Mici grupuri răzlețe de tineri îmbrăcați lejer vorbesc în liniște și glumesc. Așteptăm. Este o zi de sâmbătă însorită și călduroasă pentru jumătatea lunii noiembrie și timpul nu ne presează. Minutele se scurg lent și apar încet-încet noi oameni de toate vârstele și familii care se alătură mulțimii deja gălăgioase. Este o atmosferă prietenoasă, veselă și sunt multe zâmbete. Brusc, o voce puternică sparge zumzăitul ce plutește în aer și ne anunță că acțiunea poate începe. Se așterne liniștea. Ne încolonăm spre mașinile care urmează să ne ducă la destinație. După un drum de aproape doi kilometri pe șosea și încă câteva sute de metri pe un drum neasfaltat, care ne-a hurducăit puternic, ajungem și ne putem apuca de treabă. Primim câteva instrucțiuni sumare, câte o cazma și mănuși care să ne protejeze și gata, suntem pregătiți. Ne putem apuca de plantat copacii. Este prima mea astfel de acțiune și am venit cu planuri mari: vreau să plantez cel puțin trei copaci. Deși totul mi se părea foarte simplu, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea de pe câmp. De îndată ce metalul cazmalei s-a lovit pentru prima oară de pământul rece, tare și plin cu smocuri de iarbă uscată, care nu mai primise apă de săptămâni bune, mi-am dat seama că obiectivele mele pentru acea zi au fost un pic exagerate. Va fi mai greu decât am crezut. M-am uitat repede în stânga și în dreapta mea, să văd dacă și pentru ceilalți este la fel de dificil, și, după ce m-am convins că nu am ales eu locul de săpat greșit, mi‑am suflecat mânecile și m-am apucat de treabă. Sunt pe un teren viran de lângă Zimnicea, aproape de Dunăre și de granița cu Bulgaria, împreună cu o mână de voluntari, angajați ai Danone România care și-au propus să planteze, la acest eveniment, vreo 200 de copaci. Zâmbetele dispar rând pe rând și zgomotul vocilor care până de curând răsunau puternic peste tot câmpul este înlocuit treptat doar de cel produs de contactul violent dintre hârlețe și pământul tare. Cu toate că efortul este unul considerabil, nimeni nu slăbește ritmul, pentru că știm cu toții cât este de important evenimentul la care ne-am adunat. “Acțiunea de astăzi face parte din proiectul nostru mai larg, «O șansă pentru familia ta»”, mi-a povestit Eduard Jerca, Manager Departament Lapte la Danone România, în timpul acțiunii ce a avut loc la jumătatea lunii trecute în Zimnicea. “Este un proiect pe care l-am început acum aproximativ șapte ani, care a avut ca scop inițial creșterea producției de lapte de calitate în zonele defavorizate din România, prin ajutorarea micilor gospodari să dezvolte microferme de vaci”, adaugă managerul de la Danone România. Prin această inițiativă, se ating de fapt două obiective, unul de dezvoltare a producției de lapte de calitate la nivelul gospodăriilor locale și cel de-al doilea, de ajutorare și creștere a bunăstării familiilor care participă în program, în zona Zimnicea. În prezent, programul merge mai departe prin dezvoltarea unei componente de mediu și sustenabilitate.

“În momentul în care procurăm laptele de la fermele din România, ne asigurăm că acest proces este sustenabil până la producția culturilor din zona în care este produs laptele.” – Eduard Jerca, Manager Departament Lapte, Danone România

Totul a început cu donații de vaci de rasă către familii cu venituri reduse, condiția fiind aceea de a dărui mai departe, altei familii, prima vițelușă născută. Între timp, darul inițial s-a multiplicat, iar lanțul beneficiarilor a crescut, ajungând în prezent la peste 140 de familii. Proiectul, derulat de Danone împreună cu Open Fields și Polaris, a prins contur încet-încet, iar ulterior compania a mai donat 29 de stații mobile de muls, care să permită producția de lapte de calitate. Micii fermieri s-au implicat în proiect cu toată seriozitatea, au crescut și îngrijit văcuțele și au participat la traininguri de instruire cu privire la: igiena, nutriția, îngrijirea, mulsul vacilor, managementul economic al fermelor, atragerea de fonduri suplimentare, controlul costurilor și profitului.  850 de localnici s-au arătat dornici să învețe și să se dezvolte. Danone România a mai ajutat și la înființarea unei asociații a micilor fermieri care să le permită acestora să se organizeze mai bine și să se ajute reciproc. Investiția în acest proiect depășește  4 milioane de euro, aducând un model unic antreprenorial în această zonă defavorizată. Eduard menționează că investițiile în program vor continua și vor mai exista și alte etape de dezvoltare. “Noi urmărim o sustenabilitate atât din punctul de vedere al mediului, cât și din punct de vedere social, pe toate direcțiile pe care acționăm”, spune Eduard Jerca.

“Adică, în momentul în care procurăm laptele de la fermele din România, ne asigurăm că acest proces este sustenabil până la producția culturilor din zona în care este produs laptele. Sustenabilitatea de mediu înseamnă că urmărim cel puțin trei indicatori: ne interesează bunăstarea animalelor, un alt pilon în sustenabilitatea de mediu îl reprezintă agricultura regenerativă și în al treilea rând reducerea amprentei de carbon”, spune managerul Danone România, care adaugă că bovinele sunt responsabile de peste 30% din emisiile de carbon la nivel mondial. Motiv pentru care compania are în plan, ca până la finalul anului 2020 să planteze 15.000 de puieți de plop, dintre care 8.000 de copaci sunt plantați chiar în acest an de către fermierii din Zimnicea, primii aproximativ 200 de puieți fiind plantați de angajații voluntari ai Danone România, în timpul acțiunii la care am participat și eu.

Ovidiu Neagoe, jurnalist la Biz, alături de o serie de angajați ai Danone România la un eveniment de plantat copaci în Zimnicea, județul Teleorman

Deși am venit în Zimnicea cu planuri să plantez mai mulți copaci, nu am reușit decât să sap o singură groapă pentru un puiet de plop, însă la finalul acțiunii am plecat extrem de satisfăcut, rezultatul final al muncii de echipă – cei 200 de copaci plantați – fiind unul remarcabil pentru o mână de oameni.

15.000 de puieți de plop urmează să planteze Danone România până la finalul anului 2020, ca parte a programului “O șansă pentru familia ta”.

Foto: Vali Mirea 

Citește și Inovație și sustenabiliate – interviu cu Natalia Gelstein-Kiss, Director General Danone pentru România, Bulgaria și Țările Adriatice

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *