Interviuri & Opinii Creativitate Interviuri Lifestyle

FITS 2022: Spectacolul frumuseții fără limite

24 iun. 2022 4 min

FITS 2022: Spectacolul frumuseții fără limite

Reading Time: 4 minute

Crede că avem nevoie de emoție și de frumos, iar acest gând îl motivează să depășească orice provocare pentru a aduce în fiecare an, la Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), cele mai interesante spectacole și cele mai importante nume ale scenei mondiale. Constantin Chiriac, președintele FITS, se pregătește să facă din nou magie la Sibiu, în perioada 24 iunie – 3 iulie.

Printre pregătirile neobosite pentru a-i întâmpina pe cei peste 3.500 de artiști și sutele de mii de spectatori, și-a făcut timp să ne vorbească despre trăsăturile acestei ediții și despre contribuția festivalului la brandul de țară al României.

Constantin Chiriac 7330
Foto: Vali Mirea

Care este ideea de la care ați pornit în alegerea temei de anul acesta: FRUMUSEȚE?

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) s-a dezvoltat în acord cu viața. Temele alese în fiecare an au urmat provocările pe care le-am înregistrat în numele comunității, la nivel local, național, european, așa cum le-am trăit toți. Era normal ca după doi ani de pandemie și începutul acestui război dezastruos să gândim o ediție pentru sufletul și spiritul omului, pentru nevoia ființei umane de această dimensiune atât de importantă: frumusețea. Înțeleg prin asta tot ce înseamnă frumusețe, în bogăția, profunzimea și diversitatea ideii.

De aceea substantivul este nearticulat.

Exact! Am gândit că, mai ales acum, e cel mai important ca zâmbetul, emoția, miracolul să fie prezente în festival și ceea ce facem la final de iunie și început de iulie să reprezinte un corolar, un buchet al tuturor frumuseților posibile, visate și nevisate.

La fiecare ediție aduceți la Sibiu giganți ai scenelor internaționale. Ce invitați sau spectacole au reprezentat cele mai mari provocări pentru a fi aduse la FITS, anul acesta?

Ar trebui să vorbim zile în șir despre asta, pentru că sunt inclusiv companii din România a căror prezență reprezintă un efort și o provocare, însă mă bucur că mă întrebați asta, ca să se vadă un pic zona de magie și căile ascunse pe care le folosim pentru a realiza acest miracol care înseamnă suma marilor evenimente pe care le prezentăm la Sibiu. Vă pot spune că am muncit foarte mult ca să-l aduc pe Claus Peymann cu spectacolul „Regele moare” de la Josefstadt, pentru că avem o desfășurare foarte ambițioasă în acest an. Domnul ambasador Hurezeanu a reușit să obțină de la televiziunea publică un documentar prețios cu Eugen Ionescu însuși montând „Regele moare” la Graz, pe care îl vom proiecta la FITS, și vom face și o conferință specială unde vine Marie-France Ionesco, fata lui Eugen Ionescu. În felul acesta, facem o punte extraordinară cu spectacolul lui Claus Peymann. Iată câte dimensiuni extraordinare legate numai de un proiect din FITS și ­gândiți-vă că sunt peste 600 de proiecte în program!

„Prin dimensiune, diversitate, număr de spectatori, număr de spectacole, prin faptul că fiecare punct din program este un eveniment gândit și organizat de noi, oficial, este cel mai mare festival de artele spectacolului din lumea asta.”

Constantin Chiriac, Președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu

Cum simțiți energia publicului și a invitaților după doi ani de pandemie, într-o ediție care-și păstrează dimensiunea hibridă, dar este eminamente fizică?

Aș vrea să spun mai întâi că zona de online continuă să crească, chiar foarte mult. Lucrăm pentru prima dată cu toate asociațiile din turism și încercăm să prezentăm în toate ­hotelurile din România ­spectacolele din secțiunea online, astfel ca oaspeții lor să le poată vedea. Revenind la întrebarea dumneavoastră, e o energie incredibilă, iar reacția publicului este năucitoare. Spectatorii vin cu o deschidere incredibilă și cu nevoie și poftă de a râde, de a se bucura. Sunt convins că va fi, dacă vreți, dincolo de bucuria revederii, probabil și un ritual care va dura încă multă vreme. În ceea ce-i privește pe invitați, probabil că suntem unul din foarte puținele festivaluri din lume care n-au primit nicio anulare și cu asta cred că am spus tot. Ce regret e că nu pot să am niciun mare artist din Rusia, dar sper din toată inima ca la ediția cu numărul 30, anul viitor, să-i pot aduce pe marii artiști din Rusia, pentru că fără dialog și solidaritatea tuturor artiștilor nimic nu este posibil.

Cum vă explicați că „Faustul” sibian e din nou primul spectacol care face sold-out la festival?

Pentru că este un miracol al Europei, un miracol al lumii. De 15 ani jucăm acest spectacol și se vinde în câteva minute. Haideți cu mine la Edinburgh, la Bruxelles, Frankfurt, Maribor și la Budapesta, ca să vă arăt ce s-a construit ca urmare a faptului că noi am jucat „Faust” în niște spații industriale din aceste orașe. Toate sunt acum centre culturale.

Cum priviți contribuția festivalului la brandul de țară și la imaginea României?

Eu am primit acum câțiva ani titlul de Ambasador al Turismului Românesc. Am și un pașaport diplomatic și cred că am făcut legături incredibile roată împrejurul lumii. Sunt atât de multe orașe și țări și structuri și universități! Gândiți-vă numai că în această ediție, la Platforma Doctorală, vor fi 35 de universități care sunt între primele 300 ale lumii. România nu are nici măcar una în primele 1.000, dar acele universități vin în România pentru FITS.

V-am vorbit mai devreme despre pasul uriaș pentru turismul românesc. De asemenea, avem un sezon special pentru militarii NATO. Suntem singura țară din NATO care face ceva concret pentru ei. Nu știu dacă au făcut atâtea pentru brandul de țară toți miniștrii turismului și ai culturii la un loc. Și aici nu arunc niciun blam. Departe de mine acest gând! Eu vorbesc de sistemul din România, care din păcate nu se duce spre comunități. Nu știu dacă toți au făcut măcar un sfert din ce a făcut festivalul în clipa în care a reușit să aducă titlul de capitală europeană pentru Sibiu. Vorbim despre faptul că un oraș cu aproximativ 170.000 de locuitori are mai mult de 100.000 de spectator pe zi, în timpul festivalului. E un lucru absolut năucitor și cred că ceea ce gândim cu noul centru de congrese, sala nouă și spațiul nou pentru teatru, alături de Fabrica de Cultură și Institutul de Cercetări, pe care îl facem împreună cu Academia Română, dă adevărata dimensiune a ceea ce înseamnă ­turismul, educația, cultura, cercetarea și ­marea performanță.

Puteți să ne oferiți câteva repere, pentru a înțelege mai bine ce înseamnă FITS 2022 ca desfășurare de forțe: număr de artiști, număr de voluntari, buget?

Sunt aproximativ 440 de voluntari, aproximativ 750 de evenimente într-un interval de zece zile. Peste 3.500 de invitați din 75 de țări 80 de locații. Prin dimensiune, diversitate, număr de spectatori, număr de spectacole, prin faptul că fiecare punct din program este un eveniment gândit și organizat de noi, oficial, este cel mai mare festival de artele spectacolului din lumea asta. Însă nu și ca buget! (zâmbește). 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: