Antreprenori

Fratia berii artizanale

10 mai 2016 4 min

Fratia berii artizanale

Reading Time: 4 minute

Dupa ce a degustat pentru prima oara o bere artizanala, Alin Matache, fost jucator profesionist de poker, a decis sa investeasca castigurile obtinute la jocul de carti in constructia Ground Zero Beer, o microfabrica de bere care deja se bucura de un macropalmares, desi a fost lansata in urma cu un an si o luna.

Pe Alin Matache l-am intalnit intr-o micuta fabrica de bere din zona de nord a capitalei. Cu toate ca de-a lungul timpului am mai trecut pragul unor fabrici de bere, vizita in microfabrica Ground Zero a fost o experienta extrem de placuta si de naturala. Ingredientul secret era pasiunea iesita din comun a tanarului nostru ghid. Alin Matache a vorbit cu pasiune, de-a lungul intregii vizite, despre fiecare coltisor, masinarie si proces de fabricare a berii. Nu am putut sa nu il intreb pe Alin cum a descoperit pasiunea pentru bere si asa am aflat ca pentru el a fost dragoste la prima vedere. S-a intamplat in centrul Bucurestiului atunci cand a baut prima oara un pahar de Punk IPA (India Pale Ale), o bere artizanala cu mult hamei, produsa de BrewDog, o berarie craft din Marea Britanie. „Am simtit ca am fost mintit despre bere toata viata”, imi povesteste Alin Matache, care a pus bazele microfabricii Ground Zero Beer, alaturi de fratele sau Razvan. Desi recunoaste zambind ca, la fel ca toti tinerii, pe vremea studentiei nu era tocmai strain de alcool, gustul berii artizanale l-a fascinat in asa masura incat si-a dorit sa afle cat mai multe despre domeniu si despre producatorii din toate colturile lumii. „Mi-am dat seama ca nu exista nimeni in Romania care face asta si parea o oportunitate interesanta de exploatat, mai ales ca domeniul este in crestere in toata lumea”, completeaza Alin Matache, care imi mai spune ca ideea din spatele fabricii a venit la o bere pe care o savura alaturi de fratele sau Razvan Matache. De aici si pana la nasterea brandului Ground Zero Beer nu a mai fost decat un pas. Sigur, un pas urias pentru doi tineri care nu aveau experienta in antreprenoriat, presarat cu foarte multa munca si stres pe masura.

Alin Matache este si jucator de poker profesionist, iar investitiile si cheltuielile lunare cu microfabrica proveneau exclusiv din castigurile tanarului la jocul de carti, unde desi pe termen lung dispare factorul noroc din ecuatie, pe termen scurt este influentat intr-o mare masura de zeita Fortuna. Dar se pare ca de aceasta data zeita norocului le-a suras celor doi tineri. In urma unei investitii de aproape 100.000 de euro, care a presupus renovari si achizitia echipamentelor, si dupa o serie de luni bune de asteptare pentru autorizatii de la cateva institutii ale statului extrem de lente, cei doi frati si-au vazut visul cu ochii, iar de un an si o luna compania vinde bere pe piata. Astazi, in portofoliul Ground Zero Beer se afla patru tipuri de bere: Morning Glory – un Indian Pale Ale, Easy Rider – Seasonable Pale Ale, Imperial Fuck – cea mai puternic alcoolizata bere produsa in Romania, fara zahar adaugat, tot Imperial India Pale Ale, si Gipsy – berea neagra a companiei, care este o bere desert, cu gust de ciocolata si cafea.

Antreprenorul povesteste cu pasiune despre complexitatea berii, plaja extrem de generoasa de combinatii a retetelor si despre ideea de „food pairing” a berii cu mancarea, pe care planuieste sa o prezinte iubitorilor de bere si nu numai, cu un sortiment Amber Ale ce are in compozitie malt prajit, care ii confera arome extrem de interesante. Cu toate ca microberaria are o poveste scurta, de un an si o luna, are deja un macroportofoliu si un palmares demn de invidiat chiar si de branduri cu o istorie de decenii bune. Un astfel de exemplu este Morning Glory, care a fost rasplatita anul trecut cu premiul pentru cea mai buna bere romaneasca de catre Universitatea de Bere, un site dedicat pasionatilor de bere.

Renumele berii produse in mica fabrica din Baneasa a parasit repede si granitele tarii, cand cei doi tineri berari au participat la o degustare, in primul bar de bere craft din Sofia, Kanaal Bar. Fondatorul localului din tara vecina, de asemenea un entuziast si un pasionat de bere artizanala, a apreciat atat de mult gustul produsului fabricat in Romania incat, pentru aniversarea de patru ani a barului, a comandat la Ground Zero 1.000 de litri de bere fabricati dupa reteta proprie. Si acea bere a fost votata drept cea mai buna bere, de aceasta data din Bulgaria, iar clientii pub-ului de specialitate au fost atat de incantati de berea produsa in nordul Bucurestiului, incat vor sa refaca reteta peste cateva saptamani. Daca nu ajungeti in urmatoarea perioada in capitala Bulgariei, este bine sa stiti ca puteti comanda chiar in centrul Bucurestiului o bere IPA produsa de Ground Zero, de aceasta data special pentru beraria Beer O’Clock. Iar cei doi tineri antreprenori nu au de gand sa se opreasca aici.

„Vom lansa cel putin doua beri noi pana la sfarsitul anului si vrem sa crestem capacitatea de productie la 10.000 de litri pe luna, de la 6.000 cat avem acum”, mai spune antreprenorul, care completeaza ca urmatoarea investitie va viza o masina de imbuteliere, pentru ca, in prezent, intreg procesul este realizat manual. „Jucaria” este extrem de importanta in tot acest proces de crestere, pentru ca, la o capacitate aproape dubla, nu ar fi timp fizic de imbuteliere fara o astfel de masinarie.

Visul lui Alin si Razvan, pe termen lung, este sa puna bazele unei fabrici mai mari, intr-un spatiu industrial, dar pentru ca domeniul berii artizanale este inca la inceput, cei doi frati planuiesc sa creasca odata cu piata si sa inainteze cu pasi mici. Pe agenda celor doi antreprenori este si cresterea prezentei berilor din portofoliul Ground Zero in cat mai multe locatii, astazi cele patru beri ale brandului fiind prezente in doar 35 de locatii. Nu au un buget de marketing, dar sunt extrem de activi pe reteaua de socializare Facebook, unde au reusit sa adune o comunitate a pasionatilor de bere artizanala, iar la capitolul branding cei doi tineri au lucrat vreme de aproape un an cu un freelancer care, dupa ce i-a cunoscut mai bine si a extras din personalitatea lor cat mai multe trasaturi, a construit o identitate de brand de care sunt cu totii extrem de incantati.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: