Finanțe Interviuri

Idei de creștere5 min

25/06/2019 4 min read

author:

Idei de creștere5 min

Reading Time: 4 minute

În februarie, o perioadă complicată pentru băncile din România, obligațiunile Idea::Bank au intrat la tranzacționare pe BVB. A fost prima bancă din România care a reușit să tranzacționeze pe piața AeRO obligațiunile subordonate emise, iar Mioara Popescu, CEO al Idea::Bank, anunță deja că se analizează posibilitatea listării.

Cum a început Grupul Idea::Bank România acest an?

Începutul de an a fost interesant, într-un context deosebit – pe de o parte rezultatele bune pe care le-a obținut sistemul bancar în general, și rezultate bune am avut și noi, dar umbrite de deciziile și inițiativele legislative de la sfârșitul lui decembrie. Totuși, în acest context am reușit să simțim un pic gustul succesului și să facem o evaluare a anului 2018, pentru ca din ceea ce s-a întâmplat să învățăm și 2019 să fie și mai bun. Anul trecut ne‑am concentrat pe îmbunătățirea flu­xurilor interne, având în centrul atenției nu doar clientul extern, ci și clientul intern, pentru că rezultatele vin de la echipa cu care lucrezi. Echipa este cel mai important activ al unei companii, calitatea și profesionalismul sunt esențiale. Suntem o bancă mică, avem 33 de sucursale și, pentru îndeplinirea obiectivele strategice, am continuat colaborarea cu parte­nerii – brokerii de credite, canalele alternative, în general. Idea::Bank România este un grup în care cele două subsidiare principale, banca  și compania de leasing, conlucrează îndeaproape. La nivelul Grupului Idea::Bank, activele totale au crescut în 2018 cu 10%, ne-am apropiat de 2,5 miliarde de lei. Creșterea a fost susținută de vânzarea de credite, al căror sold   a crescut cu 12%, atingând un volum de 1,66 miliarde de lei. Am acordat anul trecut credite către 15.514  clienți  și  finanțări  de  lea­sing către  5.401 clienți. Evident, a trebuit să înregistrăm același ritm și la depozite, pentru că sursele sunt foarte importante, astfel la finele anului soldul acestora era de 1,8 miliarde de lei, într-un ritm de creștere de 14,2%. Sunt cifre care denotă activitate intensă, dar am avut în atenția noastră și eficienţa costurilor, indicatorul cost income ratio, astfel că acesta a ajuns la nivelul de 69% la nivelul grupului, încă mare comparativ cu media pe sistem. Rentabilitatea capitalului de 10,1%, a fost generată de un profit net de 17,6 milioane de lei, cu 52% mai mult decât în anul anterior.

foto: Vali Mirea

Ce rezultate a obținut banca?

În cazul băncii, activele au crescut într-un ritm mediu anual de 15%, am atins 2,1 miliarde de lei la finalul anului. Vânzările de credite au crescut într-un ritm de 15%, astfel că la finele anului soldul cre­ditelor nete era de 1,3 miliarde de lei. Cota de piață a fost de 0,47% și din perspectiva celor patru ani de Idea::Bank, am urcat pe locul 20 de pe locul 32. Profitul realizat a fost de 8,4 milioane de lei, cu 11% mai mult decât în anul anterior. În ciuda impredictibilității fiscale, în primele trei luni ale anului am continuat să susținem antreprenorii români și persoanele fizice prin credite și finanțări prin leasing. Astfel, în primul trimestru au fost acordate 2.900 de cre­dite și 1.991 de clienți au beneficiat de finanțări prin leasing. La nivel consolidat, totalul finanțărilor a fost de peste 220 milioane de lei, din care 163 de milioane de lei sunt intermediate de bancă.

“Analizăm posibilitatea lansării procesului de listare. Am acumulat suficientă expertiză și ne dorim să fim un jucător  activ pe piață, implicat în creșterea intermedierii bancare.”

Ce strategie aveți pe zona de digital banking?

Am lansat mai întâi Calculatorul cu Dorințe și am învățat din experiența utilizării acestui produs. Am înțeles mai bine modul în care clientul interacționează cu platforma și banca și am proiectat Idea::WebDepo, platforma pentru depozite online, mult mai atractivă, mai simplă, astfel că din trei pași finalizezi constituirea depozitului. Iar experiența acumulată o vom utiliza la update-ul pe care deja l-am inițiat pentru Calculatorul cu Dorințe. În prezent este nevoie de o singură vizită la bancă pentru semnarea contractului de credit după finalizarea tuturor verificărilor ne­cesare luării deciziei.

Este normal, pentru că vorbim în ultimă instanță de un proces de vânzare-cumpărare de încredere și trebuie să ne asigurăm că o facem în condiții de risc bine gestionat. Da, este important că s-a semnat noul protocol cu ANAF la nivelul ARB prin care și semnătura digitală este permisă. Este un pas foarte important și această facilitate ne va ajuta să acordăm cre­ditul 100% online. Foarte curând vom relansa platforma Calculatorul cu Dorințe.

Idea::WebDepo a avut succes. Rezultatele au fost duble față de cât ne‑am planificat. Până la finele anului erau 50 de milioane de lei în depozite noi, iar acum ne îndreptăm spre 100 de milioane de lei. Pentru finalul anului curent ne propunem să ajungem la circa 200 de milioane de lei depozite online.

Obligațiunile Idea::Bank au intrat la tranzacționare pe ATS-ul BVB când toată lumea discuta despre OUG 114.

Anul 2019 a debutat și cu lansarea la tranzacționare a obligațiunilor noastre subordonate negarantate care au fost emise în decembrie 2018. Suntem prima instituție de credit care a listat obligațiuni subor­donate denominate în euro pe ATS-ul BVB. Am demarat proiectul în vară, în septembrie am căutat un partener, a avut loc o selecție și BT Capital Partners s-a dovedit de un real folos.

Când am putea vedea o listare a Idea::Bank la BVB?

Analizăm posibilitatea lansării procesului de listare. Am acumulat suficientă expertiză și ne dorim să fim un jucător activ pe piață, implicat în creșterea intermedierii bancare – una dintre problemele cu care se confruntă România. Ca să poți atinge țintele de vânzare și de dezvoltare organică este nevoie de capital și una dintre soluții este piața de capital.  Analizăm încă momentul oportun pentru inițierea acestui proiect.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 333 (iunie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE