BizRemote by certSIGN Companii Lifestyle

Cum a pus coronavirusul la pământ turismul și cum reacționează marii jucători în domeniu

25 mart. 2020 9 min

Cum a pus coronavirusul la pământ turismul și cum reacționează marii jucători în domeniu

Reading Time: 9 minute

Printre cele mai afectate sectoare ale economiei de către criza cauzată de COVID19, sunt turismul, HoReCa, transportul de persoane, organizarea de evenimente. Numeroase afaceri au deja probleme de cashflow, iar riscul de concedieri, insolvențe și falimente crește semnificativ, creând efecte în cascadă care ne afectează pe toți.

De Alina Gheorghiescu

Am rugat câțiva dintre cei mai importanți jucători de pe piața turismului să ne răspundă la câteva întrebări despre situația actuală și impactul imediat pe care COVID-19 îl are asupra afacerilor din turism, fie acestea agenții de turism, proprietari din HoReCa, instituții din turism sau companii de organizare evenimente.

Au răspuns la întrebările noastre, în pofida unui program extrem de aglomerat cu rezolvarea situațiilor rezervărilor și călătoriilor în curs:

  • Mădălin Măncilă, Managing Partner, Millennium Tour Corporate Management
  • Florin Țâncu, Director General, Weco Travel România
  • Aurelian Marin, Director General, Paradis Vacanțe de vis – touroperator litoral România
  • Maria Stoian, Președinte Fondator ANTREC (Asociația Națională de Turism Rural Ecologic și Cultural din România)

Ce efecte observați că a produs epidemia cu noul virus covid-19 în domeniul turismului? Dar în afacerea dumneavoastră?

          Mădălin Măncilă: Industria de turism este, prin definiție, una dintre cele mai vulnerabile industrii atunci când vine vorba despre amenințările legate de o criză economică, militară sau medicală. COVID19 a produs efecte dramatice industriei de turism, iar afacerea noastră nu a fost ocolită. Gândiți-va că desfășurați un business care se află pe un făgaș normal, iar peste noapte acesta scade cu mai mult de 90% brusc. Cam așa s-a întâmplat în rândul agențiilor de turism. Uimitor.

          Florin Țâncu: Cel mai periculos lucru este frica de a călători în alte zone decât cea de confort. Oamenii se vor gândi în viitor cu foarte mare atenție dacă se vor mai încumeta să călătorească. În zona de business travel lumea a înțeles că fără soluții de mobilitate este foarte greu să mai faci turism de afaceri.

          Aurelian Marin: În afacerea noastră, în acest moment, rezervările pentru litoral România pentru  sezonul de vară au scăzut cu 80%.

          Maria Stoian: Turismul este unul dintre domeniile cele mai afectate. Din păcate, unităţile de cazare cu o capacitate mare, restaurante şi-au încetat deja activitatea. Pensiunile mici sunt mai puţin afectate, acestea fiind în principal administrate de familii. Dar pentru cei aveau credite este o situație delicată. La fel şi pentru cei care îşi plănuiseră anumite investiţii pentru îmbunătățirea serviciilor.  

Ce provocări considerați că vor trebui depășite în perioada imediat următoare pentru că firmele din turism să supraviețuiască unei crize iminente, care afectează nu numai economia țării, dar și obiceiurile de consum ale românilor?

          Mădălin Măncilă: Din punctul meu de vedere a trebuit / trebuie să administrăm trei provocări iminente:

  • Gestionarea clienților plecați deja în vacanțe sau în călătorii de business care au avut nevoie de suportul nostru pentru a se întoarce acasă, provocare care este cu atât mai mare cu cât lucrurile s-au schimbat de la o zi la alta pe tot teritoriul Europei și nu numai.
  • Gestionarea anulărilor în cascadă din partea clienților persoane fizice sau de business care, pe bună dreptate, cuprinși de panică dar și de lipsa unei perspective doresc să rămână într-o zona safe.
  • Securizarea locurilor de muncă ale colegilor noștri, colegi care sunt pe metereze non stop pentru soluționarea provocărilor de mai sus.

          Florin Țâncu:  Cel mai important este capitalizarea individuală. Dacă societățile au înțeles după exercițiul din 2009 – 2010, să își gestioneze responsabil resursele, atunci lucrurile vor fi mai simple.

          Aurelian Marin: Susținerea resurselor aferente salariilor angajaților este prima provocare pe termen scurt și mediu; învingerea temerilor acumulate pe perioada curentă; reluarea obiceiurilor de consum (oamenii vor fi tentați să consume mai puțin, chiar dacă au resurse suficiente).

          Maria Stoian: Cei afectaţi vor trebui să-și găsească resurse pentru a și acoperi eventualele credite și cheltuielile de întreținere ale unităților. Va fi foarte important pentru aceștia să țină legătura cu clienții, în mediul online.

Ce măsuri ați dori să ia guvernul și instituțiile statului ce activează în domeniul turismului pentru a vă ajuta pe termen scurt sau mediu?

          Mădălin Măncilă: Consider că orice soluție din partea statului se diluează foarte mult dacă pe termen mediu nu reușim să deblocăm economia și serviciile. Sectorul turism a solicitat deja prin patronatele din turism:

  • Șomaj tehnic cu plata a 75 % din venituri și taxele aferente suportate de către stat;
  • Plata imediată a datoriilor statului către companii: TVA de recuperat fără control în prealabil, concedii medicale, plata urgentă a facturilor pe care statul le are de achitat către operatorii din domeniu; 
  • Măsuri pentru amânarea ratelor către bănci și/sau societăți de leasing fără consecințe pentru companii;
  • Credite guvernamentale acordate rapid pentru nevoi de lichiditate, fără garanții,în condiții financiare preferențiale  și cu rambursare pe termen lun;
  • Punerea la dispoziție de lichidități pentru companii prin garantarea de către stat a unor împrumuturi de urgență de la băncile comerciale

          Florin Țâncu: Guvernul meu trebuie în primul rând să îmi insufle încredere și mândrie patriotică. Principala măsură ar fi să suporte taxele salariaților pe o perioada de 3 luni. De restul ne ocupăm noi.

          Aurelian Marin: În primul rând, statul ar trebuie să ne sprijine cu eliminarea tuturor taxelor aferente salariilor pentru o perioada 3-6 luni, astfel încat să putem menține cel puțîn 90% din angajați în actuală formulă

        O altă măsură necesară ar fi introducerea TVA-ului de 5% și pentru agențiile de turism. În acest moment furnizorii de servcii turistice au TVA de 5% dar agențiile de turism au TVA de 19%.

          Maria Stoian: În primul rând scutiri de impozite şi taxe pe cel puţin 3 luni, amânări ale altor taxe și impozite şi apoi diminuarea lor până la sfarşitul anului. Multe alte propuneri de măsuri le-am semnat în materiale commune trimise către Guvernul României, alături de colegii, asociațiile și federațiile din turismul românesc. 

Ce măsuri luați dumneavoastra pentru a minimina impactul covid-19 asupra strategiei de business, vânzărilor și cashflow-ului companiei dvs?

          Mădălin Măncilă: Este clar că fiecare business încearcă să supraviețuiască șocului. Unele companii foarte capitalizate probabil că vor rezista mai mult în aceste condiții, însă sincer nu știu câte dintre cele 2000 de agenții de turism din România vor mai exista în următoarele 3 luni. Noi am început foarte rapid negocieri cu furnizorii non operationali cu care am înghețat facturile pentru următoarele 2 luni, încercăm să colectăm cât mai mult din ceea ce aveam de colectat din piață, încercăm să dramuim cash-ul astfel încât să ne protejăm angajații. În același timp, recunosc că dimensiunile reduse ale agenției noastre ne ajută să ne mulăm mai rapid pe ceea ce se întâmplă și să ne adaptăm aproape instant deciziilor, chiar și de pe o zi pe alta.

          Florin Țâncu: La momentul acesta am decis să sistăm toate investiiile în tehnologie, să le îndreptăm către asistența salariaților și vânzări. 

          Aurelian Marin: Pentru turiști oferim termene de plată relaxate, anulări fără penalizări până cu 14-21 zile înainte de începerea vacanței, oferte speciale, prelungire periodă Early Booking (în colaborare cu furnizorii hotelieri) până la data de 30 aprilie sau chiar 31 mai, în unele cazuri. În relația cu furnizorii avem in vedere relaxarea termenor de plata, amânarea unor plăti întrucât cash flow-ul este foarte afectat de reducerea vânzărilor în ultimele 4 săptămâni.

          Maria Stoian: Căutăm cât mai mult să fluidizăm activitățile de promovare online, identificând strategii și oferte în turismul rural care să se aplice după ce această criză va fi depășită.

Cum ați gestionați criza anulărilor / modificărilor din turism?

          Mădălin Măncilă: Gestionăm în continuare valul de anulări și încercăm să fim cât mai prompti în fața avalanșei de cereri de anulare. Încercăm, pe cât posibil, să obținem amânări ale proiectelor clienților noștri și nu o anulare a serviciilor, anulări care pot aduce pierderi financiare acestora. Este greu să combați panica și temerea, însă sunt optimist că atâta timp cât vor începe să apară vești pozitive în lume și încrederea clienților nostri va începe să crească.

          Florin Țâncu: Cu mult calm și empatie față de cei care solicită asistență, suplinind turele de activitate.

          Aurelian Marin: Abordăm personalizat fiecare solicitare, anulări sunt în special pentru Rezervări care aveau termen de plata 31 martie 2020, așa că nu e o problema din punct de vedere contractual cu turiștii. Cei care au Rezervări ferme deja plătite nu au încă motive de îngrijorare întrucât majoritatea rezervarilor sunt după 1 iulie 2020. În orice caz, în majoritatea cazurilor de acest fel, principala soluție este reprogramarea vacanței de comun acord, evident și în funcție de posibilitățile de cazare ale furnizorilor.

          Maria Stoian: Așa cum se tot discută, sugerăm ca turiștii, în limita posibilităților, să caute să-și reprogrameze sejururile într-o perioada ulterioară când sperăm că această criză provocată de coronavirus să se diminuneze sau chiar să înceteze. O anulare definitivă afectează foarte mult industria turismului, după cum s-a constatat până acum.

Ce măsuri luați pentru protejarea angajaților dvs și în ce măsură se implementează telemunca în compania dvs?

          Mădălin Măncilă: Încă de săptămâna trecută am închis biroul pentru a continua activitatea de acasă. Cred că siguranța colegilor nostri este la fel de importantă precum siguranță clienților noștri.

          Florin Țâncu: : Prin rotație, colegii mei lucrează de acasă, se asigura prezența minimă obligatorie la birou, s-au limitat interacțiile cu partenerii noștri.

          Aurelian Marin: Majoritatea colegilor mei lucrează acum de acasă. La sediul companiei nu mai are acces nimeni, în afara angajaților.

          Maria Stoian: Ne-am sfătuit membrii să respecte recomandările generale privind evitarea deplasărilor neimportante, în zonele aglomerate, la evenimente, să caute pe cât posibil să-și desfășoare activitățile de acasă, să respecte cu strictețe regulile de igienă.

Ați fost nevoiți să închideți puncte de lucru / unități în această perioadă? temporar sau definitiv? Ce pierderi ați avut sau estimați că veți avea?

          Mădălin Măncilă: Așa cum spuneam, faptul că suntem o companie de dimensiuni mici ne-a scutit de presiunea închiderii punctelor de lucru sau de presiunea disponibilizării echipei, însă pierderile sunt enorme.

          Florin Țâncu: Chiar dacă am fost nevoiți, nu am închis niciun canal de comunicare cu niciun client, din contra am extins gama de interactiune virtuală cu toți clienții, cu furnizorii noștri.

          Aurelian Marin: Nu am închis sedii sau puncte de lucru, nu am dat afară angajați și nici nu o vom face. Inca nu putem cuantifica pierderile întrucât nu știm cum și când va fi finalul acestei perioade și dacă și când vom mai reuși să intrăm într-o stare de oarecare normalitate.

          Am refăcut bugetul pe anul 2020, luând în considerare în acest moment vânzări totale anual reduse cu 30%. Deocamdată marja de profit devine negativa pentru anul 2020. Dacă Guvernul nu acorda rapid facilitati fiscal, cu siguranță că actuala povară fiscală nu va putea fi suportată pe anul în curs. 

Ați fost nevoiți să disponibilizați personal sau să luați alte măsuri (ex. reducere salarii, suspendare contracte de muncă, reducere timp de lucru / respectiv reducere salariu)?

          Mădălin Măncilă: Deocamdată nu, însă este foarte important suportul venit din partea Guvernului.

          Florin Țâncu:  Suntem nevoiți să luăm măsuri marginale care să ne permită funcționarea în această perioadă și, bineînțeles, să trecem cu bine peste această perioadă.

          Aurelian Marin: Deocamdată nu, așteptăm evolutia lucrurilor pentru că luăm în calcul atât scenarii pozitive, cât și complet negative. Nu vrem să luăm nicio măsură până nu devin lucrurile un pic mai clare cu privire la viitor. Măsura disponibilizării este una radical, la care vom recurge doar ca ultima soluție.

          Maria Stoian: Nu şi sper să nu fie cazul.

Cum reușiți să păstrați legătura cu colegii din domeniu, cu clienții și furnizorii dvs în această perioadă?

          Mădălin Măncilă: Suntem în contact permanent atât cu clienții cât și cu furnizorii și chiar dacă uneori tensiunea își spune cuvântul, sunt convins că doar împreună o putem scoate la capăt.

          Florin Țâncu: Prin toate mijloacele de comunicare: mail, skype, zoom, telefon.

          Aurelian Marin: suntem conectați în permanentă pe toate mijloacele de comunicare, vorbim mai mult ca niciodată încercând zilnic să ne adaptăm dinamic la schimbările din fiecare zi.

          Maria Stoian: Este foarte importantă în această perioadă comunicarea din mediul online, promovarea unor informații care să mai destindă urmăritorii.

Când preconizati o stabilizare a industriei turismului și ce factori ar putea influența că acest lucru să se întâmple cât mai rapid?

          Mădălin Măncilă: Este foarte greu de estimat o perioadă de stabilizare și asta pentru că noi, agențiile de turism, nu depindem doar de stabilizarea locală ci și de cea Europeană și a restului lumii. Va fi greu, foarte greu să trăim momente fericite în scurt timp, însă sper să rezistăm momentului și să reușim să găsim soluții pentru a construi, din nou, viitorul.

          Florin Țâncu:  Industria turismului nu se va întoarce așa curând la nivelul din 29 februarie 2020. Va fi nevoie de o lungă perioadă de timp ca lumea să capete încredere în a călători. Pe de altă parte va trebui analizat după această perioadă cine va asigura această mobilitate (companii aeriene). Fără intervenția statelor în domeniul turismului recuperarea se va face foarte lent și cu foarte multe resurse investite ulterior.

          Aurelian Marin: Preconizez o reluare a activităților într-o oarecare stare de normalitate la data de 1 iulie 2020 pentru România, dar o stabilizare o văd posibilă abia începând cu anul 2021.

          Maria Stoian: Sperăm că începând cu luna iunie turismul să înceapă ușor, ușor să se redreseze. Este vital că populația să respecte măsurile impuse. 

alina gheorghiescu

Nota autorului: Consider că va fi nevoie de un efort comun al tuturor stakeholderilor din turism pentru a ține pe plinia de plutire operatorii din turism, HoReCa și organizare de evenimente, de implicarea tuturor agențiilor media și persoanelor care activează în aceste sectoare (profesioniști în turism, jurnaliști, bloggeri de travel, ghizi, organizații și instituții publice cu activități în aceste domenii).

Recuperarea va fi de durată, dar se va întâmpla. Călătoriile vor continua să existe, fie ele de relaxare, afaceri sau turism medical, în țară sau străinătate. Sănătate să avem, căci restul le vom realiza. Împreună!

Alina Gheorghiescu este manager în turism de 20 de ani, creator de conținut pe nișa family travel și consultant digital marketing în turism și PR. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: