Business Interviuri Tech

Lavinia Neagoe, Google: Leadership tech la feminin

10 ian. 2024 6 min

Lavinia Neagoe, Google: Leadership tech la feminin

Reading Time: 6 minute

Conduce, de la București, cel mai mare centru Google de dezvoltare pentru dispozitive „wearables” din Europa, Orientul Mijlociu și Africa. Am stat de vorbă cu Lavinia Neagoe, Director of Engineering & Bucharest Technology Site @Google, despre performanțele de management tech și viitorul echipamentelor purtabile, bazate pe Inteligență Artificială.

Ce mesaj transmite Google cu un management la feminin? Se remarcă, în ultima vreme, un ”apetit” în creștere al femeilor pentru cariere în domeniile tech?

Conform raportului Google privind diversitatea și incluziunea (2023), reprezentarea femeilor în echipa Google din EMEA este de 33,8%, iar procentul de femei lider din această regiune este de 31,3%. La nivel nivel global, reprezentarea femeilor în pozițiile de leadership ale Google este de 32,2%.

În România există un potențial foarte mare de creativitate pentru domeniul IT&C atribuit femeilor, care nu este pus în valoare acum decât într-o măsură limitată. Facem astfel eforturi să reducem acest dezechilibru și să creștem reprezentarea fetelor în informatică, de la nivelul educației și până la cel al carierei.

Ca parte a acestui angajament, în parteneriat cu agenția de cercetare a percepțiilor culturale Canvas8, am realizat în vara lui 2023 un studiu pentru a afla ce împiedică fetele din Europa să aleagă Informatica pe parcursul sistemului educațional. Rezultatele acestui studiu ne-au arătat că țara noastră este la un nivel destul de ridicat în ceea ce privește educația tinerelor în zona IT&C și că una din cinci tinere din România studiază informatica. Țara noastră înregistrează un procent relativ ridicat (în comparație cu celelalte țări europene) al femeilor ce studiază informatică (21%), nivel ce este peste Italia și Polonia, dar încă sub Franța și Spania.

Diferența dintre genuri se face în special la nivelul apartenenței la domeniul IT&C și înțelegerea lui. Studiul ne-a arătat și că este de două ori mai probabil ca băieții să studieze (sau să fi studiat) informatică în școală decât fetele. Diferențe se păstrează și în ceea ce privește o carieră în IT&C: doar 24% dintre fete spun că vor să urmeze o astfel de carieră, comparativ cu 38% dintre băieți.

Acest studiu ne-a ajutat să descoperim și că una dintre barierele principale care împiedică fetele să aleagă informatica în România este că nu există suficiente modele la care fetele să se raporteze, și că percepțiile acestora asupra informaticii provin din stereotipurile din mass-media. Ne-am impulsionat astfel să facem și mai multe eforturi pentru a sprijini și a încuraja fetele să urmeze o carieră în domeniul tehnologiei și am lansat în noiembrie 2023, împreună cu Asociația Adfaber, programul „The Girls Code – Breaking Barriers„. Cu ajutorul acestui program, vom forma 50 de fete cu vârste între 14 și 18 ani în domeniul programării și al leadershipului, fete care vor deveni ulterior formatori și ambasadori în școlile lor și sperăm noi că vor inspira și motiva alte fete să se dezvolte profesional în acest domeniu. Programul are un focus clar asupra dezvoltării abilităților de programare și leadership și este un pas important în efortul de a înlătura prejudecățile și de a promova diversitatea în domeniul IT din România.

Mi-aș dori ca ceea ce facem noi la Google să fie încurajator pentru tinerele din România, să aibă încredere că pot să aleagă o carieră în acest domeniu și că pot să aibă succes dacă își doresc acest lucru.

Cum ajuns România cel mai mare centru Google de dezvoltare pentru wearables din regiunea EMEA?

Biroul Google din România s-a deschis în 2010, cu o echipă care lucra la acea vreme într-un spațiu de co-working din București. Primele produse pe care le-am anunțat la nivel local atunci au fost legate de Google Maps: funcția de navigație și primele imagini Street View din România. La 13 ani de la înființarea biroului local al Google, echipa s-a dezvoltat și a ajuns în prezent la peste 400 de angajați, iar în urma integrării cu producătorul de ceasuri și brățări inteligente Fitbit în 2021, biroul din România a reușit să devină cel mai mare centru Google de dezvoltare pentru dispozitive „wearables” din Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA).

Bucureștiul este în prezent un centru de inovare pentru tehnologiile Google, soluțiile și serviciile ce se dezvoltă în România fiind încorporate în smartwatch-uri, trackere sau telefoane în toată lumea. Hubul tehnologic regional al Google din București susține tot ciclul de dezvoltare al produselor: Engineering, Product Management & UX. Multe dintre serviciile și funcționalitățile dezvoltate în țara noastră se găsesc pe dispozitivele wearable de la Google, precum aplicația de electrocardiogramă (EKG), funcționalitățile de analiză a somnului sau management al stresului. În prezent, echipa Google din București proiectează și dezvoltă Google Wearables Health Experiences și Fitbit Consumer Services, alături de zona de Google Research și soluțiile de infrastructură Google Cloud.

Cum integrezi AI și Machine Learning intr-o brățară de fitness?

Dezvoltăm AI de mai bine de două decenii și am integrat această tehnologie în unele dintre cele mai populare produse ale noastre, care ajută zilnic miliarde de oameni, cum ar fi Google Search, Lens, Translate, Maps, YouTube, telefonul Google Pixel, dar fără a ne limita la acestea.

În ultimii câțiva ani s-au făcut progrese foarte mari în utilizarea și aplicarea inteligenței artificiale, iar aceste progrese pot fi văzute acum și în funcțiile dispozitivelor purtabile, precum ceasul inteligent Pixel Watch și trackerele inteligente Fitbit. AI joacă un rol crucial în îmbunătățirea capacităților și funcționalităților acestor dispozitive care ajută la numărarea pașilor, măsurarea distanțelor parcurse, analiza antrenamentului de fitness, a somnului și a stresului, dar și la monitorizarea stării de sănătate fizice și mentale, putând determina cu o acuratețe sporită parametrii de sănătate prin analizarea datelor de la senzori precum ritmului cardiac, saturatia de oxigen în sânge, stresul înregistrat pe parcursul unei zile. Algoritmii AI pot distinge între diferite activități fizice și pot analiza datele colectate pentru a oferi utilizatorilor informații și recomandări personalizate, care să-i ajute să facă schimbări în rutinele lor de fitness, în tiparele de somn sau în gestionarea stresului. Utilizatorii pot avea astfel mai mult control asupra sănătății lor, pentru a o putea îmbunătăți.

În ceea ce privește cele mai recente progrese în funcțiile acestor dispozitive, mulțumită AI și tehnicilor de machine learning, brățara de fitness Fitbit Charge 6 are cea mai precisă detecție a frecvenței cardiace pe care a avut-o orice tracker Fitbit până acum. Acest lucru este posibil datorită unui algoritm îmbunătățit de machine learning ce împrumută inovația pe care am folosit-o la Google Pixel Watch și pe care am optimizat-o pentru trackerul Fitbit Charge 6. Funcția de măsurare a ritmului cardiac în timpul activităților fizice intense – cum ar fi antrenamentele HIIT, spinning și canotaj – este cu până la 60% mai precisă decât înainte, ceea ce face ca statisticile de sănătate ale Fitbit Charge 6 să fie și mai performante față de versiunile anterioare.

O altă funcție bazată pe AI este cea de detectare a căderii. Când ceasul detectează că un utilizator a căzut și nu s-a mișcat timp de aproximativ 30 de secunde, va vibra, va suna o alarmă și îi va afișa o notificare solicitându-i confirmarea că este bine. După aproximativ un minut, dacă utilizatorul tot nu s-a mișcat din loc sau nu a răspuns notificarii, ceasul va suna automat serviciile de urgență și va împărtăși locația utilizatorului. Pentru a fi cât mai utilă și pentru a minimiza detectările false, echipa de ingineri Pixel Watch a creat algoritmi AI pentru a face diferența dintre o cădere în care un utilizator ar putea avea nevoie de ajutor și o mișcare care imită doar căderea, dar care nu este gravă.

Care au fost provocările angajaților și angajatorilor la locul de muncă în 2023?

Evoluția mediului de lucru și a pieței muncii a fost influențată într-o mare măsură de integrarea angajaților în modul de lucru hibrid și păstrarea unei stări de bine (wellbeing) în ciuda schimbărilor constante.  

Modul nostru de lucru este unul hibrid, astfel că printre provocările pe care le-am văzut și în acest an este integrarea angajaților remote, pentru a reuși să-i facem să se simtă incluși în echipă. Managementul muncii de la distanță a venit cu provocări în gestionarea echipelor, menținerea productivității și asigurarea unei comunicări și colaborări eficiente între colegi, care să nu afecteze munca în echipă și rezultatele proiectelor. Mai mult, am căutat să oferim în continuare modalități de creștere profesională și mentorat în mediul de lucru hibrid sau remote.

Știm că munca la distanță, pe lângă beneficiile pe care le-a adus, poate aduce și dificultăți, de aceea oferirea de acces la resurse și programe de sprijin a devenit esențială pentru noi, pentru a sprijini un echilibru între viața profesională și viața privată.

Nu în ultimul rând, promovarea unei culturi incluzive într-un mediu de lucru la distanță sau hibrid a continuat să fie o prioritate pentru noi. Avem pasiune pentru tech și echipe diverse care ajută la inovare și la progresul nostru continuu în domeniu. Echipele noastre sunt construite să fie diverse și apreciem că fiecare poate aduce un plus de valoare prin ceea ce îl face diferit. Ne dorim în același timp ca femeile din echipele noastre să fie mai vizibile dacă își doresc asta și să aducă un plus de valoare în fiecare din inițiativele interne și externe ale Google.

Array

Articole pe aceeași temă: