fbpx
Finanțe Interviuri

In grupul bancilor puternice din Romania5 min

18/02/2016 4 min read

author:

In grupul bancilor puternice din Romania5 min

Reading Time: 4 minute

karl seveldaRomania este o piata stabila politic si economic pentru Raiffeisen Bank International, unde grupul austriac vrea sa creasca in continuare si are in plan posibile achizitii in perioada urmatoare.

Desi urmareste in primul rand cresterea organica, Raiffeisen Bank International (RBI) se uita si la oportunitatile din piata si la portofoliile pe care bancile le-ar putea scoate la vanzare, asa cum s-a intamplat in cazul achizitiei portofoliului de retail al Citibank, dupa cum ne-a declarat Karl Sevelda, CEO al RBI.

Ce ne puteti spune despre rezultatele RBI in 2015 si ce asteptari aveti pentru acest an?

Fiind companie listata la bursa, nu pot da detalii deocamdata despre rezultatele financiare, dar pot spune ca vom avea un mic profit, ceea ce inseamna o imbunatatire comparativ cu anul anterior, cand am inregistrat pierderi de 500 de milioane de euro. |nca nu am realizat tot ce ne-am propus, dar situatia s-a imbunatatit semnificativ. |n cadrul grupului avem tari care au fost foarte profitabile. Suntem, de asemenea, multumiti de rezultatele din Romania. Sunt insa si tari in care situatia este inca dificila, precum Ucraina sau Croatia, din cauza conversiei creditelor din franci elvetieni in moneda locala la curs istoric. De asemenea, s-ar putea sa urmeze o perioada dificila in Rusia, avand in vedere ca situatia economica a acesteia depinde de pretul petrolului. Am vandut subsidiara din Slovenia si Zuno Bank, iar procesul de vanzare a bancii din Polonia este in desfasurare. Dar noile reglementari, taxele si zvonurile despre conversia creditelor in franci elvetieni nu vin in sprijinul vanzarii. Am decis de asemenea sa ne reducem expunerea pe Rusia, din cauza problemelor economiei rusesti si in Ucraina. Totodata, reducem expunerea pe diviziile asiatice – China si Singapore – si am decis sa iesim de pe piata din SUA. Anul 2016 nu va fi unul usor, dar estimarile noastre sunt optimiste si asteptam o crestere peste medie pentru tarile CEE in care suntem prezenti.

Care sunt pietele spre care va orientati in urmatoarea perioada?

Vrem sa crestem pe pietele mai stabile politic si economic. Cehia, Slovacia, Romania vor fi pietele pe care ne vom concentra cresterea in urmatorii ani. De asemenea, ne vom concentra pe piata austriaca si vom continua cresterea in Bulgaria. |n Ungaria ne-am schimbat modelul de business si ne concentram mai mult pe partea de corporate si pe clientii individuali cu sume mari disponibile pentru investitii. |n tarile fostei Iugoslavii si Albania evolutia economica nu este la fel de satisfacatoare ca in alte regiuni europene, dar avem totusi o prezenta puternica si suntem printre bancile de top in aceste tari. Vom continua sa ne intarim segmentul de retail, desi serviciile oferite companiilor reprezinta motorul principal al grupului. Retailul recupereaza insa si in anumite piete a depasit deja segmentul corporate in ceea ce priveste contributia la profit. Pe piete ca Rusia, Slovacia, Cehia, Romania ne concentram pe retail.

Anul 2016 nu va fi unul usor, dar asteptam o crestere peste medie pentru tarile CEE in care suntem prezenti.

Care sunt perspectivele de dezvoltare ale Raiffeisen in Romania?

Pentru noi, Romania a fost o piata buna, stabila. Desi la nivelul intregului sistem bancar rezultatele nu au fost pozitive, banca noastra a avut succes. Este meritul managementului si al unei politici prudente. Practic, am construit Raiffeisen Romania de la zero. Am cumparat Banca Agricola, dar de fapt am luat doar o retea de unitati si nimic mai mult. Acum suntem in grupul bancilor puternice din Romania si, spre deosebire de bancile concurente, noi nu am avut probleme cu creditele neperformante in Romania. Vrem sa crestem. Urmarim in primul rand cresterea organica, dar ne uitam si la oportunitatile din piata. Suntem atenti la portofoliile pe care bancile le-ar putea scoate la vanzare, asa cum s-a intamplat in cazul achizitiei portofoliului de retail al Citibank.

Sunteti interesati de noi achizitii pe piata romaneasca?

Urmarim intotdeauna aceste oportunitati, pentru ca vrem sa crestem in Romania. Piata are potential, iar situa­tia economica s-a imbunatatit. Dar sunt si evolutii care ne ingrijoreaza. Legea privind darea in plata ne-a socat, pentru ca nu credem ca asa se pot rezolva problemele celor cu credite in franci elvetieni. |ntelegem ca pot aparea probleme din cauza diferen­telor de curs valutar, dar bancile, autoritatile, clientii trebuie sa discutam si sa gasim impreuna o solutie. {i suntem pregatiti sa facem asta. Nu este corect sa introduci o lege prin care oricine poate renunta la casa, indiferent daca este vorba de cineva care locuieste in aceasta casa sau despre speculatori imo­biliari. O solutie in aceasta situatie ar fi diferentierea intre cei care au intr-adevar nevoie de ajutor si speculatorii care au cumparat terenuri cu ajutorul creditelor in franci elvetieni si acum vor sa renunte la acestea si sa scape de datorii prin aceasta lege. Cred ca nicio banca nu va refuza discutiile cu autoritatile pe aceasta tema. Din fericire, presedintele a cerut o verificare atenta a legii inainte de intrarea in vigoare. Este bine ca s-a ajuns la o noua runda de negocieri, pentru ca nu vrem sa se repete situatia din Croatia, unde nu a existat o discutie cu bancile.

Cum va asteptati sa evolueze piata bancara romanesca in urmatorii trei ani?

Concentrarea pietei bancare va continua si noi vrem sa fim intre cele mai importante banci din Romania. Vedem banci ambitioase care cresc intr-un ritm rapid, dar si bancile mari vor sa creasca. Bancile mici vor fi preluate de cele mari, este un trend la nivel european. Industria bancara se schimba, comportamentul clientilor se schimba, iar modelul de business trebuie adaptat acestui comportament – agentiile bancare nu vor mai juca un rol atat de important in viitor, accentul va fi pus pe bankingul online, inclusiv in Romania. Pentru anumite produse insa, clientii vor avea nevoie de consultanta si acesta este motivul pentru care Raiffeisen a ales o abordare in care vom avea in continuare agentii fizice. Acestea vor arata insa diferit si vor fi focusate pe oferirea de consultanta, pentru ca transferurile de bani si operatiunile vor fi facute prin internet si mobile banking.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *