Interviuri Tech

Andreea Saia, WIT Angels Club: Investiții la feminin în domeniul tech

23 feb. 2023 4 min

Andreea Saia, WIT Angels Club: Investiții la feminin în domeniul tech

Reading Time: 4 minute

Femeile dețin 41% din averea la nivel mondial, dar un singur procent din doamne investesc în tehnologie. Am întâlnit-o la Paris pe Andreea Saia, cofondatoare a WIT Angels Club, un club și o platformă pentru femeile care își doresc să investească în ­­startup-uri tech de impact. Andreea și partenera sa Ruxandra Muys-Stoian au avut curajul să intre în această lume a bărbaților, tocmai pentru a susține femeile care își doresc să dezvolte tehnologii care fac diferența.

Andreea Saia a ajuns la Paris în anul 2009 cu o bursă de studii, după ce a absolvit la București Facultatea de Electronică și Teleco­municații. A obținut astfel o bursă dublă de inginer, a evoluat ca ­software engineer în diferite limbaje de programare, apoi a ales domeniul de consultanță pe stra­tegie informatică. Cum tehnologia este un vector de creștere în dife­rite industrii, Andreea a ajuns și în domeniul investițional și a lucrat pentru diferite fonduri de investiții unde s-a ocupat de partea de tech due diligence.

Cum a apărut ideea Women Invest in Tech?

Inițiativa are la origine motive personale. Suntem două fondatoare, eu și Rux Muys-Stoian. Am făcut acest club pentru că în tot parcursul meu profesional am fost în lumea tech și am fost foarte marcată de prezența masculină. Atât pe partea tehnologică, pe partea de programare, dar și mai mult pe partea de consultanță și investiții sau fuziuni și tranzacții tech.

Este un domeniu foarte masculin, dar și femeile pot să facă acest lucru. Se pare că doar 1% din doamne investesc în tech. De aici a venit dorința unui club de investiții pentru doamne. Rux vine cu experiența personală de angel investor și, ca urmare a provocărilor pe care le-a avut în experiența ei, am decis să facem ceva pentru doamnele noastre.

Cât de mult s-a dezvoltat clubul?

Suntem la început. Ideea a apărut acum un an și jumătate, iar lansarea a avut loc în iulie anul trecut. Am propus doamnelor care intră în club să ne ocupăm de tot procesul investițional pentru ele. Din momentul în care noi găsim oportunitățile, realizăm procesul investițional până în momentul în care membra noastră semnează documentul că investește într-un startup.

Clubul nu își dorește să devină o platformă de investiție. Nu ne dorim să avem cu orice preț membre, ci ne focusăm pe calitate. Astăzi suntem 35 de membre, iar accesul se face prin recomandare. Vrem să credem că recomandările pe care le primim ne validează calitatea. Vizăm româncele acolo unde sunt, fie că sunt în Statele Unite, în România sau în Franța și nu numai.

Ce fel de persoane fac investiții prin club?

Ca profil de investitoare, sunt doamne între 35 și 55 de ani, cu rol de manager sau executiv în companiile în care activează, foarte curioase să înțeleagă în ce constă investiția în tech. 60% din membrele noastre sunt investitoare pentru prima dată. Un element foarte interesant este faptul că își doresc foarte mult să susțină tehnologii cu impact pozitiv asupra planetei. Acesta este un fir roșu în ceea ce facem noi. Încercăm să le propunem oportunități care răspund va­lorilor lor. Sunt doamne care până acum au investit în real estate, dar își doresc acum tocmai să diversifice și să investească și în alte direcții. Vor să susțină tehnologiile care ne impactează.

De exemplu, în decembrie am propus 3 ­startup-uri cocreate de doamne sau create de doamne. Acestea au obținut sau chiar depășit tichetul minim de investiție. Și, ce este cel mai important, dezvoltă tehnologii cu impact. Când vine vorba de cifre, ne dorim să finalizăm anul 2023 cu cel puțin 10 investiții. Cele trei demarate în decembrie urmează să fie confirmate în următoarele săptămâni. De asemenea, ne dorim să ­ajungem la un număr de 100 de membre, să creștem astfel comunitatea noastră.

Cum vedeți rolul femeilor în tech?

Doar 17% din programatorii din Europa sunt doamne. Ar fi nevoie de cam de 12 ani ca să ajungem la paritate. În plus, 41% din aceste femei din industria tech evoluează în industria informatică și se orientează către altceva după 10 ani. E un drum foarte lung de făcut pentru a ajunge la paritate.

De ce doamnele ar trebui să fie în tech?

Tehnologia are foarte mult impact în cotidianul nostru. Noi venim cu un alt profil, dar complementar cu domnii. În schimb avem o abordare destul de diferită față de tehnologie. Sunt foarte multe startup-uri create de doamne în domeniile green-tech, dar și social și deep-tech, așa că există o apetență către dezvoltare de tehnologii cu un impact pozitiv asupra planetei. Nu putem să ignorăm acest aspect. Este nevoie de femei în această industrie, pentru că deja este foarte dezechilibrată balanța și acest lucru poate avea consecințe importante.

O altă consecință este partea de investiții. Doar o pătrime din capitalul investit se duce către startup-uri create de doamne. Sta­tisticile spun că startup-urile create de doamne au o performanță cu 10 până la 20% mai bună decât media.

Noi, femeile, avem o viziune foarte interesantă asupra tehnologiei, doar că ne găsim alte roluri, ne ducem în alte direcții și atunci când vrem să creăm un startup- suntem mai puține, găsim mai puține oportunități, mai puțini investitori pregătiți să investească în noi. Și aici există acel „unconscious bias”, care ne face să investim în cine ne seamănă.

Cum reușiți să faceți acest lucru în paralel cu munca?

Într-adevăr nopțile sunt foarte scurte (râde). Dar suntem foarte motivate să găsim timp și să reușim. Acum este o perioadă mai intensă în care dezvoltăm clubul și sperăm că în viitor lucrurile se vor mai liniști.

Cum se gestionează din Franța o activitate globală? Foarte simplu, pe Zoom. Cred că pandemia ne-a făcut să simțim oamenii și prin Zoom, pentru că până la urmă conexiunea prin Skype a existat și înainte, dar pandemia ne-a accentuat acum posibilitatea de a simți o discuție chiar și de la distanță. Discuțiile cu partenera mea cu Rux, care este în San Francisco, sunt cruciale dar și dificile. Sunt ore întregi pe Zoom și ne-am dori totuși să avem o planșă în față, să scriem ideile împreună, să facem un brainstorming ca la carte, cum am învățat în consultanță. Însă motivația e cea care ne face să mergem înainte.

#BizFranta este un proiect marca Biz, unic în lume. Partenerii ediției sunt GroupamaOrange și Air France.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 370 (16 februarie – 15 martie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: