fbpx
Analize Companii

Universul cristalelor

18/02/2016

Universul cristalelor

O poveste inceputa in 1895 in Wattens a ajuns acum o companie globala cu incasari anuale de peste 3 miliarde de euro. Swarovski este in continuare o afacere de familie, ajunsa la a cincea generatie, care reuseste sa impresioneze pentru ca a invatat sa priveasca mai mult in viitor decat sa se hraneasca din trecut.

DSC_1990Cand afli ca vei vizita un magazin de bijuterii, te gandesti: ce poate fi atat de special? Cam toate sunt la fel. Stralucire, grandoare, forme si culoare. Nu si cand este vorba despre Swarovski Kristallwelten Store, pe care am avut placerea sa-l vizitez in Viena si care are toate ingredientele unui magazin clasic de bijuterii, insa cu ceva in plus – arta, design, tehnologie de ultima generatie si decenii de marketing care fac din Swarovski un brand extrem de ancorat in contemporaneitate, desi a aniversat deja 120 de ani de existenta. Ce m-a impresionat cel mai mult in acest emblematic spatiu al brandului austriac nu au fost neaparat bijuteriile, ci experienta unica pe care o ofera, de la lucrarile unora dintre cei mai faimosi designeri contemporani expuse acolo pana la grija cu care sunt setate luminile astfel incat sa puna in valoare bijuteriile si obiectele expuse, dar fara sa agreseze vizual vizitatorii. Nu in ultimul rand, toata tehnologia care sta la baza instalatiilor si precizia cu care fiecare detaliu este pus la punct contribuie la o experienta memorabila cu atat mai impresionanta avand in vedere ca desi este vorba de un producator si retailer de bijuterii, toata partea tehnica este asigurata intern de o echipa de ingineri ai Swarovski.

Inaugurat in decembrie 2009, Swarovski Kristallwelten Store din Viena este amplasat intr-o cladire istorica de secol XIX, cu o fatada stralucitoare, The Honeycomb, din care fiecare metru patrat este alcatuit din peste 11.000 de elemente Swarovski si LED-uri, iar la interior, inca de la intrare, privirile sunt atrase de “Lake of Shimmer”, lucrarea designerului japonez Tokujin Yoshioka, o colectie de 16.000 de oglinzi minuscule amplasate pe un perete de 88 de metri patrati, ajutate de un computer sa “licareasca” la fel ca suprafata unui lac. Ca simbol al versatilitatii cristalelor, magazinul are un spatiu dedicat unei colectii de 45 de figurine “Eclectic Panthers”, create exclusiv pentru Swarovski, iar candelabrul – cascada de trei metri inaltime de la parter, ce poarta semnatura lui Vincent van Duysen, face legatura intre spectaculozitatea cristalelor si a luminii. Proiectat si realizat de arhitectii din Innsbruck Hanno Schloegl si Daniel Suess, magazinul reprezinta scena de manifestare a creativitatii mai multor designeri celebri. Din septembrie anul trecut, vitrinele magazinului prezinta creatii ale lui Jean Paul Gaultier, reprezentari ale viziunii sale despre haute-couture si lumea cristalelor. De altfel, designerul francez este un vechi colaborator si fan al brandului Swarovski, lucrarile inaugurate anul trecut urmand sa ramana expuse in magazinul din Viena pe tot parcursul anului 2016. Anterior colaborarii cu Jean Paul Gaultier, din aprilie 2014 pana in toamna lui 2015, spatiul expozitional a fost dedicat designerului Marios Schwab, care de asemenea si-a pus amprenta creativa pe Chamber of Wonder si Mirrored Wall din Swarovski Kristallwelten Store din Innsbruck.

2015_02_Swarovski_Store_Wien_tif
Swarovski Kristallwelten

Situat pe trei etaje, magazinul din Viena este unul atipic. In primul rand, este mult mai mare decat un magazin Swarovski obisnuit, care are in medie intre 90 si 100 de metri patrati, si are o oferta mult mai mare de produse – 4.000 fata de aproximativ 1.000 de produse cat sunt comercializate de obicei in unul din cele aproximativ 2.500 de magazine din intreaga lume. Dintre acestea, aproximativ 1.500 sunt boutique-uri-partener, restul fiind operate direct de Swarovski. Anual, aproximativ 800.000 de persoane din peste 60 de tari ale lumii trec pragul magazinului, cu o medie de 2.000 – 3.000 pe zi, cu varfuri in sezonul cald, din aprilie pana in octombrie. Asiaticii sunt cei care obisnuiesc sa cumpere mai mult, spre deosebire de europeni, care prefera mai mult sa viziteze, dupa cum ne-a explicat Stefan Isser, Managing Director al D. Swarovski Tourism Services. Cu o echipa cu adevarat multietnica si multicultural, magazinul din Viena, la fel ca si Swarovski Kristallwelten din Wattens, ofera tururi cu ghid in 25 de limbi ale lumii, un serviciu extrem de apreciat de vizitatori.

20150913_sww_jpg_c_swarovski_kristallwelten__VYH7839
Mannequin in a wheelchair / Jean Paul Gaultier / Swarovski Kristallwelten

Productia de cristale si bijuterii reprezinta in continuare activitatea de baza a companiei fondate in urma cu 120 de ani de Daniel Swarovski, iar din anii ’80 compania a lansat extensii de brand pe zona de accesorii, ceasuri, ochelari etc. In prezent, grupul Swarovski, cu vanzari anuale de peste 3 miliarde de euro in intreaga lume si peste 30.000 de angajati, este alcatuit din: Swarovski Crystal Business – cu incasari anuale la nivel de peste 2,3 miliarde de euro, specializat in designul, productia si comercializarea de bijuterii, cristale, pietre pretioase si produse finite precum accesorii si solutii de iluminat, Swarovski Optik – divizia specializata in productie de instrumente optice de precizie (tele­scoape si binocluri), si Tyrolit – divizia specializata in productia de instrumente si echipamente industriale. Compania responsabila de Swarovski Kristallwelten din Wattens si cele doua magazine emblematice ale brandului, din Innsbruck si Vienna, este D. Swarovski Tourism Services, lansata in 1995 si condusa de Stefan Isser, care s-a alaturat grupului in urma cu 16 ani. In calitate de Managing Director, el coordoneaza o echipa alcatuita din aproximativ 380 de persoane.

Lumile de cristal

Conceptul de Swarovski Kristallwelten (Swarovski Crystal Worlds) a luat nastere in 1995, pentru a marca aniversarea de 100 de ani a companiei, si este reprezentat de un spatiu amenajat in Wattens (Tirol) si doua magazine Swarovski Kristallwelten, unul in Innsbruck si unul in Viena. In 1995, viziunea familiei Swarovski, caci afacerea este in continuare una de familie, a fost sa priveasca nu spre trecut, ci spre viitor. Asa s-au pus bazele Swarovski Kristallwelten, pe care “The New York Times” l-a inclus recent pe lista celor 52 de locuri din lume ce merita a fi vizitate. “Este un loc unic in lume, imposibil de plasat intr-o categorie, nu este un teritoriu de brand, nici un parc tematic, nici un magazin. Este un univers unic si asta este ceea ce-l face atat de interesant”, ne-a explicat Stefan Isser, Managing Director al D. Swarovski Tourism Services. Pana in prezent unicitatea locului din Wattens a atras peste 12 milioane de vizitatori din intreaga lume.

 

Stefan Isser_1878
Stefan Isser, Managing Director, D. Swarovski Tourism Services / Foto: Vali Mirea

“Pentru mine cristalul reprezinta un mister plin de stralucire pe care inca incercam sa-l deslusim si, pe masura ce sapam tot mai adanc, descoperim noi si nelimitate modalitati de a-l interpreta. Desi au trecut deja 120 de ani, avem in continuare nenumarate posibilitati de explorare. Daca ma intrebati unde va ajunge Swarovski peste 20 de ani, cu siguranta nu stiu, insa sunt suta la suta convins ca ideea de a lansa Swarovski Kristallwelten in urma cu 20 de ani a fost o idee foarte buna. Am creat un teritoriu de interactiune, unde clientii nostri pot experimenta esenta brandului nostru, care nu este unul de unica folosinta, ci unul care te poate ajuta zi de zi sa te simti special.”

Swarovski Crystal Worlds din Wattens a devenit faimos in intreaga lume in primul rand datorita structurii arhitectonice si designului unic al Uriasului (The Giant) care vegheaza Camerele Minunilor (Chambers of Wonder). Anul trecut, la aniversarea de 120 de ani, compania a finalizat lucrarile de extindere a Swarovski Crystal Worlds. Astfel, cu o investitie de 35 de milioane de euro si lucrari care s-au derulat pe parcursul a trei ani, spatiul din Wattens a fost extins de la 3 la 7,5 hectare, celebrul Urias a fost renovat, a fost creata o superba gradina in aer liber si un nor de cristal (The Crystal Cloud), o instalatie de arta creata de duoul artistic Cao Perrot – Andy Cao si Xavier Perrot – si alcatuita din 800.000 de cristale Swarovski montate manual. Dincolo de spectaculoasa extindere a spatiului, cea mai mare noutate a inaugurarii a fost gradina. “A fost pentru prima data cand instalatii din cristal au fost amenajate in aer liber. Este o inovatie nemaiintalnita”, precizeaza Stefan Isser. De asemenea, spatiul din Wattens a fost imbogatit cu un nou restaurant – Daniels Kristallwelten, denumit dupa fondatorul companiei, Daniel Swarovski – si un spatiu de joaca pentru copiii de toate varstele.

Swarovski in cifre

  • 120 de ani de traditie in producerea de cristale
  • Peste 3 miliarde de euro – venituri anuale la nivel grup
  • 30.000 de angajati
  • Aproximativ 2.500 de magazine in peste 170 de tari ale lumii (peste 1.000 in Europa, peste 800 in Asia – Pacific, peste 400 in America) 
  • Unitati de productie: Austria, China, Cehia, India, Liechtenstein, Thailanda, Vietnam si SUA 
  • 35 de milioane de euro investiti in ultimii trei ani in extinderea Swarovski Kristallwelten din Wattens 
  • Al doilea brand din Austria ca forta, potrivit Eurobrand

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE