Analize Companii

Increderea globala, in declin6 min

23/01/2015 5 min read

Increderea globala, in declin6 min

Reading Time: 5 minute

Barometrul Increderii (Trust Barometer) pentru anul 2015, realizat de compania de relatii publice Edelman indica o scadere a increderii fata de toate institutiile, comparabila cu pragurile cele mai joase atinse la inceputul crizei financiare, in 2009. 

Foto: Dreamstime

Increderea populatiei  in guvern, mediul de afaceri, media si ONG-uri  este sub 50% in doua treimi dintre tari, incluzand Statele Unite, Germania si Japonia. Publicul informat este la fel de neincrezator, inregistrand niveluri ale increderii sub 50% in jumatate dintre cele 27 de tari incluse in cercetare.

 

“Scaderea dramatica a increderii in toate institutiile a fost determinata de evenimentele inimaginabile si imprevizibile care s-au intamplat in 2014”, a declarat Richard Edelman, presedinte si CEO al Edelman.

2

“Raspandirea Ebola in Africa de Vest; disparitia avionului 370 apartinand Malayisian Airlines insotita de alte doua catastrofe aeriene; arestarea unor oficiali guvernamentali din China; invadarea Ucrainei de catre Rusia; scandalul legat de manipularea ratelor de schimb de catre sase banci la nivel global; numeroase atacuri la siguranta datelor, cel mai recent fiind atacul asupra Sony de catre o tara suverana, toate acestea au zguduit increderea lumii”.

Increderea in inovatie

Pentru prima data, cercetarea a analizat legatura dintre nivelul de incredere si inovatie, aratand ca problemele legate de incredere impiedica acceptarea dezvoltarilor tehnologice. Astfel, ritmul inovatiei in mediul de business este perceput ca fiind prea rapid.

4

51% dintre respondenti cred ca ritmul de inovare este prea rapid si ca acesta este condus de lacomie (54%) si constrangeri legate de cresterea afacerilor (66%), in timp ce doar (24%) cred ca acesta este determinat de dorinta de a face ca lumea sa fie un loc mai bun. Mai mult de jumatate (55%) cred ca marile companii nu fac suficiente teste pentru produsele inovatoare. Consumatorii vor in acelasi timp o crestere a reglementarii pentru mediul de business (46%) desi, pentru industriile care au fost incluse in studiu, doar jumatate dintre consumatori au incredere in decidenti in ceea ce priveste dezvoltarea si implementarea de reglementari adecvate. 

5

“Inovatia ar trebui sa fie un accelerator al increderii, ceea ce nu este astazi. A inventa nu mai este suficient. Este nevoie de o noua poveste intre companie si individ, una in care companiile trebuie sa demonstreze ca inovatiile sunt in mod sigur bazate pe cercetari independente, ca asigura beneficii atat pentru indivizi cat si pentru societate si ca sunt dedicate protectiei datelor clientilor”, a spus  Richard Edelman.

Barometrul a aratat si o corelare puternica intre nivelul de incredere al tarilor si disponibilitatea de a accepta inovatia. Emiratele Arabe Unite, India sau Indonezia, primele trei tari ca nivel de incredere, sunt cele mai deschise in acceptarea inovatiei. In mod contrar, cateva tari europene, incluzand Germania, Franta si Spania, plus Japonia si Coreea, care sunt la capatul de jos al indicelui increderii, sunt mult mai putin deschise spre acceptarea dezvoltarilor tehnologice. In general, pietele in curs de dezvoltare sunt mult mai deschise la inovatie decat cele dezvoltate (65 de procente versus 44 de procente).

Nivelurile de incredere variaza semnificativ in functie de tipul inovatiei. Increderea este mai mare in inovatiile care privesc tehnologiile folosite pentru serviciile financiare si industria de sanatate, precum platile electronice si pe mobil (69%) sau gadget-urile care monitorizeaza starea de sanatate si efortul fizic (59%). Pe de alta parte, inovatiile din sectoare precum energia si industria alimentara, precum fracturarea hidraulica (47%) si organismele modificate genetic (35%) sunt vazute cu mult mai mult scepticism. Desi sectorul alimentar si al bauturilor (67%) este unul dintre cele mai de incredere, doar 35% din respondenti au incredere in dezvoltarea si implementarea organismelor modificate genetic.

Printre actiunile indicate ca generatoare de incredere pentru industrie in vederea implementarii unor inovatii se numara: publicarea rezultatelor testelor astfel incat ele sa fie analizate (80%), parteneriate cu terti credibili – institutii academice (75%), efectuarea de teste clinice sau beta teste (71%).

“Pentru a genera incredere, o inovatie trebuie sa fie inradacinata intr-un nou model de business bazat pe transparenta informatiilor si promovarea colaborarilor”, a declarat Ben Boyd, presedinte pentru Practici, Sectoare & Oferte in cadrul Edelman.

Increderea in mediul de afaceri

Anul acesta marcheaza sfarsitul unei perioade de refacere a increderii in mediul de business, intrucat increderea in aceasta institutie a scazut in doua treimi dintre piete si este in prezent sub 50% in 14 tari, cea mai grava situatie din 2008.

Cele mai abrupte scaderi ale increderii in mediul de business le-au inregistrat Canada (15 puncte ajungand pana la 47%), Germania (12 puncte pana la 45%), Australia (11 puncte pana la 48%) si Singapore (10 puncte pana la 61%). Acest lucru a fost evidentiat si de scaderea increderii in tehnologie, pe vremuri de nezdruncinat, care a inregistrat pentru prima data un declin in marea majoritate a tarilor. Cu toate acestea, tehnologia ramane totusi in topul increderii.

Declinul increderii in CEO ca purtator de mesaj credibil a continuat pentru al treilea an consecutiv, cu niveluri de incredere la 31% pentru pietele dezvoltate. La nivel global, directorii (43%) si oficialii guvernamentali (38%) continua sa fie cel mai putin credibile surse, cu mult in urma expertilor din industrie sau mediul academic (70%) sau chiar al unei persoane obisnuite (63%). In tarile in curs de dezvoltare, credibilitatea CEO-ului este cu 30 de procente mai mare, atingand 61%.

Alte concluzii ale Barometrului Edelman pentru 2015

Guvernul ramane cea mai putin de incredere institutie pentru al patrulea an consecutiv, cu niveluri de incredere sub 50% in 19 din 27 de tari, incluzand US (41%), UK (43%) si Japonia (40%).

Pentru prima data, 60% dintre tari nu au incredere in media ca institutie, iar motoarele de cautare se bucura acum de o mai mare incredere ca sursa de stiri si informatie (64%) fata de media traditionale (62%). 

Increderea in ONG-uri este in declin pentru a doua oara, insa organizatiile guvernamentale ramam in continuare cea mai de incredere institutie. In 19 din 27 de tari, increderea in ONG-uri a scazut sau a ramas la acelasi nivel ca in anii trecuti, inregistrand o scadere dramatica in UK (16 puncte) si in China (12 puncte).

Aproape doua treimi din respondenti (63%) refuza sa cumpere produse sau servicii de la o companie in care nu au incredere, in timp ce 58% vor critica acele produse/servicii in fata prietenilor sau a colegilor. Invers, 80% dintre cei chestionati aleg sa cumpere produse ale companiilor in care au incredere, 68% recomandand acele companii prietenilor.

Barometrul a fost prezentat pe 21 ianuarie la Davos, in prima zi a Forumului Economic.

Agentia Edelman realizeaza aceasta cercetare despre incredere si credibilitate la nivel global pentru al cinsprezecelea an consecutiv. Sondajul este realizat de Edelman Berland si a constat intr-un interviu online de 20 de minute realizat intre 13 octombrie si 24 noiembrie 2014. Cercetarea s-a bazat pe un esantion de 27.000 de respondenti si un extra esantion de 6000 de indivizi din categoria persoanelor informate cu varste cuprinse intre 25 si 64 de ani din 27 de tari. Toti respondentii din categoria public informat au indeplinit urmatoarele criterii: absolventi de facultate, venit mediu superior pentru categoria de varsta din tara de origine, cititor sau telespectator al presei de business/stiri de cel putin cateva ori pe saptamana, interesat de probleme legate de politici publice pe care le urmareste in stiri macar de cateva ori pe saptamana.

Edelman este cea mai mare companie de relatii publice la nivel mondial, cu 5000 de angajati in 65 de orase si afiliati in peste 35 de orase.

Edelman detine si companiile Edelman Berland (cercetare), Edelman Deportivo (creatie), Blue (publicitate), BioScience Communications (comunicare medicala) si agentia Edelman Significa (Brazilia). 

In Romania, Edelman este afiliata cu Links Associates, o companie romaneasca de comunicare strategica, specializata in public affairs, relatii publice, management de evenimente si consultanta de business, cu birouri in Bucuresti si Belgrad, avand operatiuni in Europa si la nivel international, condusa de Corina Vintan.

Links Associates are o expertiza in 11 industrii, printre care energie, telecom, farma, real estate, asigurari, retail, minerit, tutun, agricultura sau industrie grea. Links Associates este si singurul reprezentant de vanzari in Romania al Dow Jones si CNN. 

 

 

One Comment
  1. […] Associates promoveaza Barometrul Increderii (Trust Barometer) realizat de […]

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE