Finanțe

Inovație olandeză, banking global

Reading Time: 3 minute

Care este principala caracteristică a sistemului bancar olandez? Inovarea continuă. Băncile olandeze au știut cum să facă față provocărilor digitalizării și concurenței cu fintech-urile și sunt pregătite pentru așteptările Generației Z și pentru o mai mare implicare în comunitate.

Chris Buijink, președintele Asociației Olandeze a Băncilor Foto: Vali Mirea

“Fintech-urile erau văzute cu doar câțiva ani în urmă ca niște pitici care încercau să atace și să doboare băncile cu niște catapulte. Acum lucrurile s-au schimbat, relația dintre fintech-uri și bănci au evoluat de la competiție la colaborare. Este un nou ecosistem”, ne-a declarat Chris Buijink, președintele Asociației Olandeze a Băncilor.

Activele grupurilor bancare olandeze au atins în 2019 o valoare de aproximativ 2.300 miliarde de euro, o valoare de peste patru ori mai mare decât PIB-ul olandez.

Băncile sunt limitate de reglementările care s-au înăsprit după criza financiară. Nu au ADN-ul și nici flexibilitatea fintech-urilor, așa că mizează pe parteneriate cu acestea. Este o perioadă a transformărilor și este clar că băncile care nu se vor adapta noilor tehnologii și noilor clienți care sunt legați de smartphone și vor servicii și produse ușor de accesat, aplicații intuitive și răspunsuri instant vor dispărea.

“Băncile trebuie să fie agile, să reacționeze rapid sau să fie chiar proactive în anumite situații”, spune Chris Buijink, adăugând că nu doar fintecurile concurează pentru a oferii servicii cât mai simple și mai intuitive, ci și marile companii de tehnologie. Reprezentantul Asociației Olandeze a Băncilor a băncile trebuie să fie pregtite petru noile generații care sunt digital native și așteaptă de la marile companii o mai mare implicare în societate.

Numărul consumatorilor olandezi care utilizează mobile banking-ul a crescut la 74% în 2019 (de la 64% în anul anterior) arată studiile Dutch Banking Association. Totodată numărul celor care vor să vorbească cu angajații băncilor a scăzut la 20%, crescând interacțiunea prin alte canale – chat și video chat (la 14%, de la doar 2% în 2015).

Noile tehnologii aduc benefiicii atât pentru bănci cât și pentru clienți. Open banking-ul, spre exemplu, aduce costuri mai mici pentru clienți, acces la soluții financiare care încorporează tehnologie avansată și nu în ultimul rând o calitate crescută a serviciilor. Instituțiile financiare iau în calcul capitalizarea open banking-ului pentru a-și dezvolta afacerile, în timp ce își deservesc clienții mai bine și tot sistemul open banking va fi o oportunitate pentru rezolvarea unor probleme pentru clienți. Directiva europeană PSD2 (Payment Service Directive) stabilește cadrul de desfășurare a pieței unice europene a serviciilor de plată. Pe de o parte se ocupă de drepturile consumatorilor –modul de soluționare a reclamațiilor, reguli de stabilire a comisioanelor etc. și de siguranța  tranzacțiilor – reguli de autentificare și autorizare a tranzacțiilor prin “strong customer authentication”. Pe de altă parte, se referă la accesul la conturi și plăți prin terți (third party – fintech-uri sau comercianți). Open banking-ul introduce mai mulți jucători pe piață, crește competiția, ceea ce nu aduce decât beneficii clienților.

#BizNetherlands este un proiect Biz in parteneriat cu #NNGroup, #BTFlyingBlue, #Philips, #MegaImage și #KLM

Oana Voinea

Recent Posts

Record de credite noi pentru persoane fizice la BRD: 2,35 mld. lei în primul trimestru din 2024

În primul trimestri din 2024, venitul net bancar al Grupului BRD a atins o creștere de 5,3% față de aceeași…

2 zile ago

Claudiu Butacu & George Constantin: Sustenabilitatea, dincolo de definiții

Sustenabilitate [substantiv feminin, (numai) singular] – capacitatea de a exista constant. Nu este definiția noastră, ci primul rezultat al unei…

2 zile ago

Schimbare la vârful Tuborg România: Yoav Bar preia funcția de CEO

Tuborg România anunță o schimbare strategică în managementul organizației, prin aducerea lui Yoav Bar la conducerea companiei, în funcția de…

3 zile ago

Profit de 390 mil. lei pentru Raiffeisen Bank România în primul trimestru din 2024

Raiffeisen Bank a înregistrat în primul trimestru din 2024 o creștere de 50% pe segmentul planuri de investiții, pensii private…

3 zile ago

Primul teatru construit de la 0 de comunitate, Grivița 53 mai are nevoie de 500.000 euro

Proiectul născut din crezul artistic al scriitoarei și regizoarei Chris Simion Mercurian prinde tot mai mult contur existențial. După 8…

3 zile ago

Smartphone-urile HUAWEI Pura 70 sunt disponibile la precomandă în România

Noile smartphone-uri HUAWEI Pura 70 Ultra, HUAWEI Pura 70 Pro și HUAWEI Pura 70 sunt disponibile la precomandă în România.…

3 zile ago