fbpx
Finanțe

Inovație olandeză, banking global3 min

30/01/2020 3 min read

author:

Inovație olandeză, banking global3 min

Reading Time: 3 minute

Care este principala caracteristică a sistemului bancar olandez? Inovarea continuă. Băncile olandeze au știut cum să facă față provocărilor digitalizării și concurenței cu fintech-urile și sunt pregătite pentru așteptările Generației Z și pentru o mai mare implicare în comunitate.

Chris Buijink, președintele Asociației Olandeze a Băncilor
Chris Buijink, președintele Asociației Olandeze a Băncilor Foto: Vali Mirea

“Fintech-urile erau văzute cu doar câțiva ani în urmă ca niște pitici care încercau să atace și să doboare băncile cu niște catapulte. Acum lucrurile s-au schimbat, relația dintre fintech-uri și bănci au evoluat de la competiție la colaborare. Este un nou ecosistem”, ne-a declarat Chris Buijink, președintele Asociației Olandeze a Băncilor.

Activele grupurilor bancare olandeze au atins în 2019 o valoare de aproximativ 2.300 miliarde de euro, o valoare de peste patru ori mai mare decât PIB-ul olandez.

Băncile sunt limitate de reglementările care s-au înăsprit după criza financiară. Nu au ADN-ul și nici flexibilitatea fintech-urilor, așa că mizează pe parteneriate cu acestea. Este o perioadă a transformărilor și este clar că băncile care nu se vor adapta noilor tehnologii și noilor clienți care sunt legați de smartphone și vor servicii și produse ușor de accesat, aplicații intuitive și răspunsuri instant vor dispărea.

“Băncile trebuie să fie agile, să reacționeze rapid sau să fie chiar proactive în anumite situații”, spune Chris Buijink, adăugând că nu doar fintecurile concurează pentru a oferii servicii cât mai simple și mai intuitive, ci și marile companii de tehnologie. Reprezentantul Asociației Olandeze a Băncilor a băncile trebuie să fie pregtite petru noile generații care sunt digital native și așteaptă de la marile companii o mai mare implicare în societate.

Numărul consumatorilor olandezi care utilizează mobile banking-ul a crescut la 74% în 2019 (de la 64% în anul anterior) arată studiile Dutch Banking Association. Totodată numărul celor care vor să vorbească cu angajații băncilor a scăzut la 20%, crescând interacțiunea prin alte canale – chat și video chat (la 14%, de la doar 2% în 2015).

Noile tehnologii aduc benefiicii atât pentru bănci cât și pentru clienți. Open banking-ul, spre exemplu, aduce costuri mai mici pentru clienți, acces la soluții financiare care încorporează tehnologie avansată și nu în ultimul rând o calitate crescută a serviciilor. Instituțiile financiare iau în calcul capitalizarea open banking-ului pentru a-și dezvolta afacerile, în timp ce își deservesc clienții mai bine și tot sistemul open banking va fi o oportunitate pentru rezolvarea unor probleme pentru clienți. Directiva europeană PSD2 (Payment Service Directive) stabilește cadrul de desfășurare a pieței unice europene a serviciilor de plată. Pe de o parte se ocupă de drepturile consumatorilor –modul de soluționare a reclamațiilor, reguli de stabilire a comisioanelor etc. și de siguranța  tranzacțiilor – reguli de autentificare și autorizare a tranzacțiilor prin “strong customer authentication”. Pe de altă parte, se referă la accesul la conturi și plăți prin terți (third party – fintech-uri sau comercianți). Open banking-ul introduce mai mulți jucători pe piață, crește competiția, ceea ce nu aduce decât beneficii clienților.

#BizNetherlands este un proiect Biz in parteneriat cu #NNGroup, #BTFlyingBlue, #Philips, #MegaImage și #KLM

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *