Business

Investiții cu 50% mai mari, în 2023, în sectorul berii din România

Reading Time: 3 minute

Într-un context economic dificil, care a determinat o contracție a volumului pieței cu 5% față de anul anterior, sectorul berii din România a alocat anul trecut investiții cu 50% mai mari față de 2022. Astfel, companiile membre ale Asociației Berarii României, care reprezintă peste 90% din piața locală, au direcționat peste 117 milioane de euro către proiecte de investiții precum tehnologie și automatizare, inovație în domeniul berii și inițiative de sustenabilitate.

În 2023, o parte importantă a investițiilor berarilor a fost direcționată spre Sistemul de Garanție Returnare (SGR), implementat la 30 de noiembrie 2023. Mai exact, fondurile au fost alocate infrastructurii de operare RetuRO, constând în rețeaua de centre de colectare și numărare a ambalajelor, echipamentele necesare pentru realizarea acestor procese și dezvoltarea sistemului informatic care asigură funcționarea SGR.

Sectorul berii a demonstrat încă o dată că are un rol major de jucat în economia națională. În ciuda incertitudinilor, berarii și-au păstrat traiectoria cu reziliență, contribuind semnificativ la ocuparea forței de muncă și la creșterea economică. Păstrarea trendului investițional și anul trecut demonstrează angajamentul acestui sector față de creștere și inovație, în ciuda unui context economic deseori imprevizibil. Totalul investițiilor alocate de companiile din domeniu în perioada 2014 – 2023 depășesc două miliarde de euro. În plus, suntem mândri de rolul cheie jucat de sectorul berii pentru lansarea SGR, o inițiativă capabilă să contribuie la o Românie mai bună”, a declarat Michal Mrowiec, Președintele Asociației Berarii României și al Ursus Breweries.

În ceea ce privește contribuțiile la bugetul de stat, acestea au fost de peste 311 milioane de euro în 2023, cu 8,7% mai mari decât în 2022. Dintre acestea, accizele au reprezentat 142 de milioane de euro, în creștere cu 6% față de anul anterior.

”Principala provocare a perioadei este incertitudinea privind regimul taxelor, mai ales în contextul electoral al acestui an, și acutizarea conflictului din Ucraina. Acesta va pune în continuare presiune pe furnizarea de materii prime și costuri mai mari pe lanțul de producție a berii. Pentru a răspunde tuturor provocărilor economice și fiscale, care par să fie regula ultimilor ani, dar și pentru a profita de oportunitățile de investiții, sectorul berii din România are nevoie de predictibilitate și de un tratament echitabil din partea autorităților. Doar așa vom putea continua să aducem valoare adăugată tuturor sectoarelor economice aflate în relație directă și indirectă cu berarii”, a arătat Julia Leferman, Directorul Asociației Berarii României.

Pe tipuri de bere, sortimentul Lager a continuat să domine piața, chiar dacă în ușoară scădere față de 2022, cumulând 93% din consumul total de bere anul trecut, față de 93,4% în 2022. Categoriile Specialițăți și Mixuri&Arome (fără alcool) au înregistrat un ușor avans, în timp ce sortimentele cu alcool au rămas stabile.

Importurile de bere au totalizat, în 2023, 484 de mii de hectolitri, în scădere cu 240 de mii de hectolitri față de 2022. Exporturile au fost și ele pe un trend descendent, ajungând la 422 de mii de hectolitri, față de 520 de mii de hectolitri în 2022.

Pe categorii de ambalaje, PET-ul a marcat cea mai mare scădere față de 2022, de 2,6%, păstrând însă, în continuare, cea mai mare pondere în consum, de 37,4%. Totuși, această categorie continuă trendul descendent pe care s-a înscris în ultimii ani, coborând de la 54% în 2015. La polul opus, vânzările la doză au crescut la o pondere de 26,4% în 2023, față de 24,8% cu un an mai devreme, confirmând tendința ultimilor ani.

Pentru mai multe detalii privind evoluția sectorului berii din România, puteți consulata Raportul Anual pe www.berariiromaniei.ro.

Despre Asociația Berarii României

Din 2004, Asociația Berarii României militează pentru dezvoltarea unei industrii a berii puternice și responsabile în România. De asemenea, promovează dialogul social transparent cu autoritățile statului, pentru susținerea sectorului berii, prin politici publice adecvate. Membrii Asociaţiei Berarii României sunt cei mai reprezentativi jucători din piața berii, producând peste 90% din totalul de bere consumată în România, și furnizori de materii prime agricole necesare producției de bere. Asociația Berarii României este membră în Confederația Patronală Concordia și parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, reprezentați prin organizația Brewers of Europe.

Photo 39754716 © Draghicich | Dreamstime.com

Romanita Oprea

Recent Posts

One United Properties înregistrează un profit brut de 183,8 milioane de lei în primele trei luni ale anului

One United Properties (BVB: ONE) înregistrează o cifră de afaceri consolidată de 419 milioane de lei în T1 2024, o…

2 ore ago

Ultimele zile pentru redirecționarea a 3,5%. „În cazul nostru, la fel ca în cazul multor ONG-uri din România, impactul proiectelor noastre este unul real”

Doar până pe 27 mai 2024, persoanele fizice mai pot alege cum sunt folosiți 3,5% din impozitul lor, prin redirecționarea…

2 zile ago

Banca Transilvania a obținut un profit mai mare cu 35% în primul trimestru din 2024

Banca Transilvania a obținut rezultate pozitive în primele trei luni ale anului, cu creșteri ale economiilor clienților, soldului creditelor, volumului…

3 zile ago

AI Expo Europe: Cea mai mare conferință despre AI din Europa Centrală și de Est are loc în octombrie la București

AI Expo Europe, cea mai mare conferință interactivă din Estul și Centrul Europei, va decripta impactul Inteligenței Artificiale asupra prezentului,…

3 zile ago

UniCredit este partener al RAD ART FAIR 2024. Discount-uri de 20% la achiziția biletelor cu cardul

UniCredit Bank devine anul acesta partenerul RAD ART FAIR 2024, cel mai important eveniment dedicat scenei de artă contemporană din…

3 zile ago

Studiu KilometrulBine despre siguranța rutieră pietonală: traversarea neregulamentară e în topul comportamentelor negative

KilometrulBine, platforma de responsabilitate socială a mărcii Dacia, a lansat un studiu amplu ce și-a propus să aducă în prim…

3 zile ago