Interviuri Management

Invitație la inovație

3 mart. 2020 5 min

Invitație la inovație

Reading Time: 5 minute

Vă invit într-o călătorie în viitor în care ghid ne va fi Arne van Oosterom, co-founder al Design Thinkers Academy, care ne va vorbi despre organizațiile viitorului, despre importanța creativității la următorul val
de lideri și despre putea inovației.

Cum ați luat contact cu design thinking-ul și cum a luat naștere ideea din spatele Design Thinkers Academy?

Am fost inspirat foarte mult de Nesta Innovation Foundation, care spunea că designul nu înseamnă numai estetică, ci poate fi folosit ca modalitate de gândire strategică. În urmă cu vreo opt ani eram Creative Director la o agenție publicitară. Tot pe atunci a fost lansat și iPod. Toate companiile voiau să fie ca Apple, să lanseze următorul iPod. Nu vei reuși să faci asta, pentru că nu așa funcționează lucrurile. Trebuie să ai o cultură a inovației, trebuie să te schimbi radical ca organizație ca să poți să faci asta. Dacă vom vinde inovație, trebuie să fim și noi inovatori. Vreau să lucrez cu colegi, nu cu șefi. Nu vreau ierarhii. Vreau să fiu liber să îmi aleg proiectele la care să lucrez și să fac ceva semnificativ, cu impact. Creativitatea are o influență bună și ajută oamenii și organizațiile, fie să fie mai umane, fie să creeze produse mai bune. Așa a început totul. În 2006 – 2007 am devenit companie.

Aveți un model de business diferit de marea majoritate a companiilor.  În ce fel?

Noi suntem un ecosistem format din oameni, nu avem ierarhie, nu avem contracte. Suntem un fel de experiment. Dar suntem o organizație din viitor. Suntem globali, suntem peste tot în lume, dar suntem agile, pentru că fiecare dintre noi deține o felie din companie. Tuturor ne pasă de companie, pentru că este a noastră, a tuturor, și atunci dăm tot ce avem mai bun, să iasă treaba bine. Indiferent că suntem în Dubai, în Brazilia, în România sau în Olanda, toți punem umărul, pentru că este brandul nostru. Cred că așa arată viitorul. Nu trebuie să fii o companie mare, să ai sute sau mii de angajați ca să ai un impact global. Spotify a demonstrat asta. Poți să faci parte dintr-o echipă mică, să fii parte dintr‑un ecosistem și să ai un impact uriaș. Succesul unei companii nu se mai măsoară în numărul angajaților. Nu suntem freelanceri, suntem o companie, dar avem un sistem diferit. Suntem un grup global de oameni. Lucrăm pentru companii mari din toată lumea, pentru ONG‑uri și pentru organizații guvernamentale. Avem echipe în peste 23 de țări, așa că avem o multitudine de proiecte importante, iar eu sunt implicat în multe dintre ele.

Puteți să ne dați mai multe detalii despre aceste proiecte?

De anul trecut, trecem printr‑un proces de dezvoltare a noilor programe, conferințe și seminare. Proiectul de care sunt cel mai entuziasmat acum este un program de leadership, Creative Leadership Program. Suntem implicați foarte mult în zona de coaching pe partea de leadership. Până în prezent ne-am concentrat pe zona de mid-level executives, pentru că aici sunt oamenii de acțiune, cei care iau deciziile și viitorii manageri și lideri. Se ridică tot mai des întrebări despre cum vom conduce în noile modele de organizații, unde se va lucra mai mult în ecosisteme și nu într-o clasică ierarhie sau cum vom conduce și vom face să fim urmați de oameni care nu sunt în subordinea noastră. Acesta este focusul meu personal.

De ce credeți că leadershipul și creativitatea trebuie să meargă împreună?

Marea majoritate a clienților noștri fie sunt în proces de transformare către o organizație agile, fie au adoptat deja practicile agile. Acesta este primul pas spre a crea o cultură organizațională inovatoare, dar și spre a crea o rețea aproape independentă de echipe de oameni care pot lua decizii într-un timp foarte scurt. Pentru toate acestea este nevoie de un stil de leadership cu totul nou. Piramida nevoilor de pe vremea Revoluției Industriale, unde în vârf erau industriașii bogați, care comandau, iar la bază executanții care abia erau priviți ca oameni, nu mai funcționează astăzi. Nu mai poți trata oamenii așa. Cu toții vrem să avem un scop în viață și ne dorim să fim fericiți la birou. Este tot mai dificil să păstrezi talentele în companii, mai ales astăzi, când ei au de ales. Dacă ești o companie aflată pe piață de peste 60-70 de ani de exemplu și ai un model de business focusat numai pe profit și pe a mulțumi acționarii, trebuie să te schimbi, pentru că brusc ai o problemă. Eu cred că, pe termen lung, vom vedea o nouă generație de companii cu un nou stil de leadership.

Un alt proiect la care lucrați este și conferința de design thinking, care va avea loc în București, în luna martie. Ne puteți da mai multe detalii despre acest eveniment?

Este un experiment. Noi suntem o organizație care derulează proiecte inovatoare, dar suntem de asemenea și o organizație care încearcă să aplice ceea ce promovează, astfel că facem o mulțime de experimente. Evenimentul va fi un spin-off al conferinței noastre anuale de design thinking din Amsterdam, dar se va concentra mai mult pe aspectele practice, din lumea reală. Conferințele noastre de design thinking sunt mai mult despre empatie, despre experiențe, însă seminarul din București va fi ceva mult mai aplicat și practic. Va răspunde la întrebările “how to do it?” și va fi destinat mai mult mediului de business. Vom aduce pe scenă oameni care chiar aplică toate aceste teorii de design. De obicei mergi la conferințe și asculți consultanți care vorbesc despre metode din cărți și teorii, dar această conferință va fi mult mai aplicată. Ne dorim să organizăm o conferință care să pună punctul pe i, în care să se vorbească despre pro­bleme, dificultăți și despre ce nu a funcționat. Este un proiect pilot din care și noi ne dorim să învățam.

Aveți o definiție proprie pentru design thinking?

Nu cred că vrei să ai o definiție, pentru că, din momentul în care ai o definiție, întregul concept moare. Nu este absolut nimic nou la uneltele și la metodologia din spatele design thinking. Este important felul în care le aplici, când le aplici și abordarea întregului proces. Presupune o abilitate logică de a rezolva problemele. Trebuie să înțelegi întâi problema. Este foarte util să ai o definiție, un set de instrucțiuni cu șase pași de urmat, se poate vinde foarte bine. Consultantul mi-a dat instrucțiunile, eu trebuie să respect pașii. Apoi te aștepți să funcționeze. Dar la final vei fi dezamăgit pentru că vei vedea cu nu merge. Eu vreau să avem dialog. Vreau să pun întrebări. Modelul nostru este nu să facem noi pentru tine, ci te ajutăm să faci singur. Și multe companii exact asta își doresc, să internalizeze, să poată să facă singure, fără să fie nevoite să angajeze oameni din exterior mereu. Nu poți externaliza inovația. Nu poți externaliza empatia. Trebuie cumva să ai capacitatea să le faci intern.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: