Finanțe Stiri

Isarescu, despre reducerile de taxe din Codul Fiscal: Taiem si apoi masuram?

18 aug. 2015 3 min

Isarescu, despre reducerile de taxe din Codul Fiscal: Taiem si apoi masuram?

Reading Time: 3 minute

BNR are obligatia sa semnaleze problemele legate de finantarea datoriei publice si a deficitului, a declarat guvernatorul Mugur Isarescu, aratand ca impactul celor sase masuri de reducere de taxe si impozite, introduse in Codul Fiscal, nu a fost discutat cu banca centrala.

“Pachetul celor sase masuri de reducere de taxe si impozite, introduse in Codul Fiscal, duce (dupa datele Ministerului de Finante, ale Consiliului Fiscal, ale Comisiei Europne, ale FMI, ale BNR) la un deficit bugetar substantial mai mare si la o schimbare semnificativa de directie – de la tendinta de diminuare, la cea de crestere a deficitului si datoriei publice. La acest deficit bugetar in crestere se adauga si refinantarea datoriei publice scadente, care, in 2016 si in anii care vor urma, se va face in conditii interne si internationale semnificativ schimbate”, spune guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, intr-un interviu acordat revistei 22.

Guvernatorul a aratat ca bugetul statului se finanteaza de la bancile din Romania si de pe pietele financiare internationale, iar BNR conlucreaza cu Ministerul de Finante ca aceste finantari sa se faca in conditii cat mai avantajoase, fluente si cu costuri mici.

„Daca scoala economica din Romania ar fi clarificat fundamentele de functionare a economiei de piata, nu s-ar fi ajuns la situatia din pre­zent, cand dezbaterea publica considera o modificare a de­ficitului public de la 1% la 3% ca fiind neimportanta, cand de fapt este o schimbare majora si de durata de stra­tegie: se schimba pe termen mediu si lung directia de dez­voltare a Romaniei.”

“Nu a fost discutata cu BNR (finantarea deficitului si a datoriei publice in crestere n.r.). Nici in Parlament, dupa cum am observat, nu s-a discutat aceasta chestiune, cu argumentul ca se va analiza odata cu dezbaterea privind bugetul pe 2016. Credem ca o asemenea abordare este gresita. Ce facem? Taiem si apoi masuram? Reducerile de taxe si impozite prevazute de Codul Fiscal sunt mari”, a spus Isarescu. Guvernatorul a aratat ca este vorba de 17 miliarde de lei, dupa datele Ministerului de Finante si ale Consiliului Fiscal, la care se adauga nevoile de refinantare a datoriei publice si a intrebat de unde vor fi luati acesti bani suplimentari in conditiile in care bancile din Romania sunt deja supraexpuse pe titluri de stat romanesti iar relatiile cu creditorii internationali sunt “deraiate”.

“Pietele internationale (…) asteapta semnalul de la institutiile de resort (FMI, agentii de rating) si ne vor taxa mai mult, daca relatiile cu finantatorii internationali raman deraiate”, a spus Isarescu.impact masuri cod fiscal

Guvernatorul a subliniat ca BNR nu este impotriva Codului Fiscal, ci are “rezerve serioase” privind aplicarea concomitenta a celor sase reduceri de taxe, din cauza impactului lor asupra macrostabilitatii, a stabilitatii financiare si asupra stabilitatii preturilor. “Eu, ca multi altii, am aflat ca toate cele sase masuri de o asemenea amploare se vor aplica, la gramada, de la 1 ianuarie 2016, abia dupa ce Codul a fost aprobat”, a precizat Isarescu. Acesta a aratat ca impactul acestor masuri duce deficitul bugetar spre 3%, fata de 1% in prezent, fara a lua in calcul eventuala majorare a cheltuielilor salariale, a pensiilor, a cheltuielilor cu infrastructura, cu situatia din agricultura.

“Nu sunt impotriva reducerii impozitelor, ci impotriva dimensiunii acestui pachet de reduceri fiscale. Este o relaxare tip soc, cu efecte profunde asupra economiei romanesti. Parlamentul trebuie informat complet si corect asupra acestor efecte. Relaxarea fiscala se judeca in functie de componentele ei, de faza ciclului economic cand este aplicata, de momentul in care este introdusa”, a spus Isarescu, adaugand ca in 2000, ca premier, a inceput primul proces consistent de relaxare, reducand impozitul pe profit.

„Sunt pentru gradualism, daca gradualism inseamna ca intai masuram atent, evaluam cu profesionalism si taiem acolo unde se poate si unde trebuie. Nu invers! Sunt categoric impotriva abordarii mai mult decat riscante de a incepe cu taieri de impozite la gramada, ca abia apoi sa masuram, daca vom mai avea ce masura!”

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: