La ce raspund operatorii?

<p> <strong>Inainte sa plutim pe aripile tehnologice ale viitorului, sa revenim la prezent si sa ne uitam cum arata in acest moment industria telecom. Pe acest front, razboiul minutelor pare sa se fi incheiat, fiindca din spate vin tare datele mobile.</strong></p> <p>  </p> <p> Daca licitatia pentru spectru va releva noua ordine pana in 2029, fiind o procedura in desfasurare, cu reguli stricte despre care operatorii nu pot vorbi prea mult, prezentul ne arata clar care sunt principalele elemente definitorii ale industriei de profil din Romania. De la aparitia si dezvoltarea lui, acest domeniu a fost unul dintre pionierii transformarii Romaniei. Industria telecom a schimbat mediul economic, prin tot ce inseamna investitii, venituri si cheltuieli, dar mai ales prin crearea suporturilor pentru avans.</p> <p>  </p> <p> Principalii operatori de telefonie mobila impart o piata a carei valoare a ajuns conform cifrelor oferite de ANCOM, la 3,5 miliarde euro in 2011, iar pentru acest an oficialii din industrie se asteapta sa ramana la acelasi nivel. Ceea ce se remarca este ca veniturile operatorilor dau semne de stabilizare, scaderile devenind mai putin accentuate in 2011 si in prima jumatate a anului 2012. Telefonia mobila isi va pastra si in urmatorii ani ponderea cea mai mare din valoarea pietei de telecomunicatii. Piata de internet va continua sa creasca, stimulate mai ales de cresterea internetului mobil.</p> <p>  </p> <p> Principalii operatori de telefonie mobila s-au “batut” si anul acesta in oferte si servicii, pentru a castiga cat mai multi clienti si pentru a-si pastra clientii actuali. Daca pâna nu demult “razboiul minutelor” ajunsese la oferte cu mii de minute incluse, 2012 a adus batalia pe alte fronturi: internetul mobil si ofertele dedicate, dar si o premiera pe acest segment – abonamentul No limit cu minute nelimitate, mesaje nelimitate in retea si 500 MB trafic de date, introdus de COSMOTE. “Avem de-a face cu o concurenta acerba pe toate segmentele pe care operam. In ceea ce priveste telefonia mobila, indiferent de actiunile pietei, noi ne bazam pe o relatie de lunga durata si benefica cu clientii nostri. Toate ofertele sunt create in urma unei analize foarte atente a nevoilor si preferintelor clientilor nostri”, spune Panos Makris. Acesta adauga ca, avandu-se in vedere succesul abonamentului No limit, compania a decis extinderea ofertei promotionale pana in luna septembrie a acestui an.</p> <p>  </p> <p> Evident, acest gen de abonament duce la crearea unei competitii si mai mari intre operatori, dar concurentii COSMOTE declara ca nu se simt amenintati de acest gen de oferta. Reprezentantii Orange au spus ca o astfel de oferta atrage in mod sigur atentia, insa clientii nu cauta doar cel mai ieftin abonament sau cele mai multe minute, ci vor un abonament personalizat, in functie de nevoile lor de comunicare. De asemenea, sunt foarte importante si facilitatile cu care este oferit, precum telefonul sau beneficiile oferite de programul de loializare.</p> <p>  </p> <p> <strong>PIATA TELECOM IN CIFRE*</strong></p> <p> ·         <strong>23,4 milioane utilizatori activi</strong>, in scadere cu 1% fatade jumatatea anului 2011si cu 4% mai mic fata definele lui 2010</p> <p> ·         <strong>14,05 milioane cartel preplatite active</strong></p> <p> ·         <strong>6,42 milioane Abonamente persoane fizice</strong></p> <p> ·         <strong>2,94 milioane Abonamente persoane juridice</strong></p> <p> ·         <strong>123 cartele SIM active la 100 locuitori</strong>, rata de penetrare aserviciilor de telefonie mobila</p> <p> ·         <strong>Traficul de voce </strong>– <strong>58 mili – arde minute </strong>efectuate, cu11% mai mult fata de 2010</p> <p> ·         <strong>11 miliarde de mesaje SMS </strong>– cu 41% mai mult fatade 2010</p> <p> ·         <strong>Traficul de date </strong>– <strong>4,23 mili oane conexiuni active </strong>de acces la internet in bandalarga la puncte mobile, increstere cu 20% semestrialsi 39% anual, din care:</p> <p style=”margin-left:1.0in;”> –      <strong>3,11 milioane de conexiuni mobile </strong>active in banda larga utilizate prinintermediul telefoanelormobile;</p> <p style=”margin-left:1.0in;”> –      <strong>1,12 milioane de conexiuni mobile </strong>active inbanda larga prin intermediulmodemurilor/cardurilor/USB(utilizate pentru conectareala internet a laptopurilor, tabletelorsau a desktopurilor)</p> <p> ·         <strong>5,9 milioane </strong>– numarul total de terminale/cartele SIM care permit accesul la internet la puncte mobile prin intermediul tehnologiilor 3G (inclusiv 3G+) sau EV-DO</p> <p> ·         <strong>220 MB </strong>– traficul mediu lunar realizat de un utilizator de internet mobil</p> <p> ·         <strong>2 miliarde de lei </strong>– veniturile obtinute din furnizarea de servicii de acces la internet (in crestere cu 4% fata de anul 2010), valoare ce reprezinta aproximativ 13% din totalul pietei telecom</p> <p> Sursa: ANCOM</p> <p> * La sfârsitul anului 2011</p> <p>  </p> <p> STRATEGII CU BATAIE LUNGA</p> <p>  </p> <p> Fiecare companie din domeniu incearca sa isi valorifice la maximum toate atuurile pe care le are pentru a face diferenta intr-o piata care s-a maturizat si s-a consolidat in ultimii ani. In plus, criza economica a adus in atentie si scaderea costurilor la maximum si o diversificare a veniturilor pentru a trece cu bine de aceasta perioada extrem de dificila.</p> <p>  </p> <p> Inaki Berroeta, CEO Vodafone Romania, spune ca in prima jumatate a acestui an s-au finalizat unele dintre cele maiimportante proiecte lacare compania a lucratpe parcursul anuluianterior. Este vorba in primul rândde transformarea si reamenajarealantului de magazine, proiect carea insemnat mai mult decat o“schimbare la fata” a magazinelorVodafone. “Am investit saptemilioane de euro in reamenajareaa aproximativ 100 de magazinedin toata tara. La capatul acestuiproces, am deschis VodafoneExperience Store, magazinulnostru «etalon», situat in AFICotroceni Bucuresti, un spatiu deexperimentare pentru totipasionatii de tehnologie si gadgeturi si nu numai”, arata Berroeta. Pentru Vodafone, un alt moment important in aceasta perioada a fost lansarea noii campanii de brand cu mesajul “Impreuna suntem mai puternici”, despre care CEO-ul Vodafone spune ca a venit ca un pas firesc, brandul Vodafone fiind acum intr-o noua etapa de dezvoltare, conforma cu aspiratiile clientilor romani.</p> <p>  </p> <p> 2011 a fost anul in care s-a constatat o tendinta de stabilizare a pietei, odata cu diminuarea vizibila a ratei de scadere a veniturilor. Aceasta tendinta continua si in acest an, cu toate ca mediul economic continua sa fie dificil, iar competitia, stransa. “Atât 2011, cat si 2012 au fost marcati de cresterea accelerata a serviciilor de date mobile si a adoptiei smartphone-urilor. La 30 iunie 2012 am inregistrat o crestere de 186% a serviciilor de internet pe mobil, fata de aceeasi perioada a anului trecut”, a precizat Inaki Berroeta. CEO-ul Vodafone a mai spus ca operatorul are cea mai buna retea de date mobile din Romania potrivit mai multor indicatori de masurare, la nivel national.</p> <p>  </p> <p> Pe zona de smartphone-uri, au fost de asemenea cresteri semnificative, segmentul fiind sustinut de Vodafone prin fiecare promotie si oferta speciala lansata, cum este, de exemplu, si programul “Un smartphone pentru fiecare roman”. Companiaa mentinut ritmul investitiilor in jurul valorii de 100 de milioane de euro pe an. Pozitia de lider pe piata corporate determin Vodafone sa investeasca continuu in infrastructura si servicii pentru clientii companii. “Putem spune ca atat in 2011, cat si in 2012 am continuat sa investim sume semnificative in retea si in initiativele prin care ne-am propus sa aducem mai multa valoare clientilor nostri (smartphone-uri la preturi din ce in ce mai avantajoase, includerea datelor mobile in toate pachetele de servicii, cresterea traficului de date mobile inclus in pachetele noastre etc). Acesti trei piloni – reteaua, experienta clientilor si valoarea – sunt ariile pe care ne-am concentrat cel mai mult”, a mai spus CEO-ul Vodafone.</p> <p>  </p> <p> <strong>VODAFONE ROMANIA*</strong></p> <p> <strong>T1 2012 (1 aprilie – 30 iunie):</strong></p> <p> <strong>Venituri: </strong>in scadere cu 0,7% fata de T1 2011, excluzând efectul diminuarii tarifelor de interconectare (intrate in vigoare la 1 martie 2012)</p> <p> <strong>ARPU mobil: </strong>7,4 euro, in crestere cu 9,8% fata de T12011</p> <p> <strong>Crestere puternica a datelor</strong></p> <p> <strong>mobile: </strong>numarul utilizatorilor de internet pe mobil a crescut cu 186% fata de aceeasi perioada a anului trecut</p> <p> <strong>Anul financiar 2011</strong></p> <p> <strong>(1 aprilie 2011 – 31 martie 2012):</strong></p> <p> <strong>Clienti: </strong>7.938.829</p> <p> <strong>Venituri totale: </strong>812,1 mil. euro</p> <p> <strong>Venituri din servicii: </strong>768,7 mil. euro</p> <p> <strong>EBITDA: </strong>302,9 mil. euro</p> <p> <strong>ARPU: </strong>7,1 euro</p> <p> * Datele Vodafone se aplica conform calendarului fiscal britanic (1 aprilie – 31 martie)</p> <p>  </p> <p> VITEZA CONTEAZA</p> <p>  </p> <p> Liderul pietei de telefonie mobile dupa numarul de clienti, Orange Romania, si-a urmarit si el agenda de planuri legate de dezvoltarea companiei in Romania. Astfel, compania a finalizat programul de extindere a acoperirii si de modernizare a retelei in zona rurala, care a reprezentat un proiect cheie, pentru ca acum Orange acopera 99,74% din populatia tarii cu servicii de internet mobil la viteze de pana la 14,4 Mbps. Proiectul a beneficiat de investitii de 110 milioane de euro pentru extinderea acoperirii 3G, care a plecat de la 55% si a ajuns la cei 99,74%. De asemenea, pentru 33,27% din populatie (din 549 de localitati) viteza de transfer de date ajunge pana la 21,6 Mbps si pentru 16,87% (din 218 localitati) viteza ajunge pana la 43,2 Mbps. In urma finalizarii acestui program de extindere si modernizare a retelei, Orange asigura cea mai rapida retea de date mobile din Romania. Compania a fost certificate “reteaua cu cel mai bun serviciu de descarcare de fisiere” dintre toti operatorii GSM/UMTS de telefonie mobila din Romania, fiind obtinuta in urma unei campanii independente de masuratori si performanta efectuate de P3 Communications, in mai multe localitati, atat in zone urbane, cat si rurale.</p> <p>  </p> <p> Din punct de vedere comercial, initiativele au vizat atat abonatii, cat si pe cei care folosesc cartel PrePay. A fost regandit programul de loializare, fiind adaugate noi beneficii pentru abonati, prin care acestia sunt rasplatiti pentru timpul petrecut in retea, a fost lansat in premiera un configurator online prin care clientii PrePay isi pot alege singuri numarul de minute, SMS-uri si traficul de date de care au nevoie, in functie de nevoile lor de consum. O noutate a fost si lansarea noii versiuni a paginii online si exista noi oferte de date pentru posesorii de smartphone-uri. Alte noutati pentru clienti au fost: oferirea in premiera a serviciului HD Voice, zonele de Wi-Fi disponibile in zonele intens traficate, plata calatoriilor de la metrou sau a parcarii cu telefonul mobil. Pentru Orange, anul acesta a fost unul important deoarece a marcat 10 ani de prezenta a brandului in Romania. Celebrarea acestei aniversari a stat sub semnul implicarii active in societate. “Am lansat o campanie care completeaza programul intern de voluntariat «Tu pentru comunitate». Aceasta initiative face parte din strategia de respon – sabilitate sociala a companiei si ne dorim sa sustinem comunitatea locala si sa contribuim nu doar financiar sau prin produsele oferite, ci si cu timpul si experienta noastra”, dupa cum au spus reprezentantii Orange.</p> <p>  </p> <p> <strong>ORANGE ROMANIA*           </strong></p> <p> <strong>Clienti: </strong>10.045.933</p> <p> <strong>Abonati: </strong>4 milioane</p> <p> <strong>Veniturile totale semestrul I din</strong></p> <p> <strong>2012: </strong>448 milioane euro, in scadere cu 2% fata de perioada similara a anului trecut</p> <p> <strong>Date mobile: </strong>3,5 milioane de clienti. In ultimele 12 luni, traficul de date realizat de pe smartphone-uri si tablet a crescut de aproape 3 ori, fiind sustinut de performanta retelei</p> <p> * La 30 iunie 2012</p> <p>                                                                              </p> <p> MIZA PE SMARTPHONE</p> <p>  </p> <p> Compania cu cea mai dinamica crestere din piata, COSMOTE, a continuat si ea parcursul pozitiv in prima jumatate a acestui an si a pus in aplicare strategiile de dezvoltare si investitii in reteaua broadband si servicii de date, in pofida competitiei acerbe, a scaderii tarifelor de interconectare si a mediului economic imprevizibil. Compania si-a mentinut cresterea bazei de client business, ca urmare a ofertelor corporate personalizate. Astfel, in primul semestru din 2012, segmentul business a crescut cu 32% fata de aceeasi perioada a anului 2011. “Ca o confirmare a preocuparii noastre de a deveni operatorul preferat pe segmentul smartphone, volumul de telefoaneinteligente vandute a crescut cu150% in primul semestru din 2012,comparativ cu aceeasi perioadadin 2011”, potrivit lui PanosMakris, Chief Commercial Officer,COSMOTE. Nume importante,printre care Bancpost (pentruservicii de date) si Rosegur, s-aualaturat portofoliului de parteneride business ai companiei.</p> <p>  </p> <p> COSMOTE a continuat in acestan si initiativele deresponsabilitate sociala, ajutandvictimele afectate de zapada saurecicland telefoane si plantandcopaci in schimb. Pe segmentulcomercial, in afara abonamentuluiin premiera cu minute nelimitatein orice retea, compania a lansat sioferte pe segmentul pre paid, darsi facilitati si servicii pentru clientiicu abonamente. Compania nu aprecizat valoarea investitiilor pecare le va face in acest an,mentionand in schimb ca in totalgrupul OTE a investit in Romaniaaproximativ 3 miliarde de euro,“probabil cea mai mare investitieprivata in infrastructura dinRomania”. Pentru viitor, compania va continua sa-si consolideze pozitia pe segmentele broadband si corporate. Extinderea si dezvoltarea retelei, alaturi de imbogatirea portofoliului de produse si servicii vor ramane, de asemenea, prioritatile de baza ale companiei.</p> <p>  </p> <p> <strong>COSMOTE ROMANIA*</strong></p> <p> <strong>Clienti: </strong>6,4 milioane</p> <p> <strong>Abonati: </strong>23,6% din clienti</p> <p> <strong>Veniturile totale: </strong>231,1 milioane euro</p> <p> <strong>ARPU (venitul mediu per utilizator): </strong>+4% fata de S1 2011</p> <p> <strong>Proportia clienti persoane fizice/juridice: </strong>segmentulbusiness a crescut cu 32% fata desemestrul 1 din 2011</p> <p> <strong>Numar angajati: </strong>1.200</p> <p> * La 30 iunie 2012</p> <p>  </p> <p> CRIZA, CIFRE SI CLIENTI PRETENTIOSI</p> <p>  </p> <p> Daca strategiile operatorilor s-au concentrat pe dezvoltarea retelei, cel mai de pret atu in lupta cu competitia, si pe lansarea unor oferte personalizate, in functie de cerintele clientilor, motive obiective nu au ajutat deloc industria. “Piata telecom a atinsmaturitatea in acesti trei ani decriza si a fost marcata de ocompetitie intensa si oincertitudine prelungita in ceea cepriveste evolutia economiei. 2012nu face exceptie, in special pentruca a debutat cu un viscol de o luna,care a pus jumatate de tara inrepaos in luna februarie, cuconsecintele de rigoare asupramediului de afaceri”, a punctatPanos Makris. Oficialul de laCOSMOTE a mai spus ca telecomunicatiile au urmat in general evolutia economiei dupa 2008. Iar pentru acest an, piata va evolua in acelasi ritm cu economia. Unul dintre motivele obiective care afecteaza insa toate activitatile economice are efecte si aici. Deprecierea leului in raport cu euro are efecte atât asupra consumului, cât si a tarifelor. “Speram ca piata se va stabiliza, dar este dificil de spus care va fi evolutia ei pâna la finalul anului. Situatia financiara este imprevizibila si ar putea influenta piata. Pe de o parte, sunt câteva semne de stabilizare, poate cu o usoara scadere, dar nu foarte mare, si, pe de alta parte, in acest moment nu vedem un motiv pentru o scadere dramatica”, a mai spus Makris. Rezultatele recent anuntate de COSMOTE pe primul semestru 2012 au fost pozitive, compania continuand sa isi mareasca cota de piata si sa isi imbunatateasca performantele financiare pentru toti indicatorii principali: EBITDA, venituri si ARPU.</p> <p>  </p> <p> Dupa cum se observa din tabelele alaturate, care arata evolutia cifrelor de afaceri ale companiilor, situatia pare a se fi stabilizat dupa anii de criza mai puternica. Insa ea nu este de ajuns. Inaki Berroeta spune ca, in perioada 1 aprilie – 30 iunie 2012 (care pentru Vodafone reprezinta primul trimestru al anului financiar in curs, potrivit calendarului fiscal britanic), diminuarea veniturilor a fost de numai 0,7%, excluzand efectul diminuarii tarifelor de interconectare (care a avut un impact direct asupra veniturilor companiei). “Noi credem ca aceasta tendinta pozitiva va continua, dar este dificil sa facem estimari in acest moment. Pentru orice business, indiferent de industrie, predictibilitatea mediului de afaceri este foarte importanta, iar acest an nu a fost tocmai unul usor pentru Romania.”In cazul Vodafone, numarul clientilor a ajuns la 7,798 milioane, insa Berroeta subliniaza ca aceasta scadere tine de strategia companiei, aplicata cu consecventa pe parcursul ultimului an si jumatate, de a deconecta voluntar cartelele inactive din baza de clienti si a nu mai “arunca” pe piata SIM-uri gratuite. “Ne-am dorit sa ne concentram pe baza activa de clienti, mai ales pe cei existenti, sa ii facem pe acestia cat mai multumiti de serviciile noastre, in loc de a pastra o cifra artificiala, care pana la urma nu are nicio relevanta. Intre timp, am demarat programe ample de base management si de imbunatatire a zonei de «customer experience». Principalul nostru obiectiv este sa crestem ceea ce numim «net promoter score», un indicator care ne arata in ce masura clientii nostri ar recomanda serviciile noastre”, a mai afirmat Inaki Berroeta. Oficialul de la Vodafone este de parere ca zona de customer experience va fi diferentiatorul principal intr-o piata matura si atat de competitiva precum cea din Romania. In prima parte a anului, Orange Romania s-a mentinut ca lider de piata cu o baza de clienti stabila, atat pe segmentul de abonamente, cat si pe cel al cartelelor reincarcabile. Rezultatele obtinute se datoreaza initiativelor precum segmentarea adecvata a ofertelor, numeroasele avantaje adaugate programului de fidelizare, noua platform PrePay ce permite personalizarea profilului si a noilor oferte atractive de internet mobil propuse clientilor, alaturi de o perioada economica stabila.</p> <p>  </p> <p> VIITORUL SUNA…</p> <p> …La usa, avand in vedere ca toate companiile din domeniu s-au pregatit pentru urmatorul nivel, iar licitatia pentru spectrul 4G ne arata acest lucru, o supraoferta, care dovedeste interesul crescut pentru viitorul pietei telecom de la noi. Insa, dupa cum au sustinut si oficialii companiei, este nevoie si de o predictibilitate si o stabilitate a mediului economic, pentru a face proiectii pe termen mediu si lung, avand in vedere ca industria s-a consolidat, iar maturitatea se observa la fiecare oferta pentru fiecare client. Dimensiunea investitiilor din telecom este uriasa. Vodafone,Orange, Romtelecom siCOSMOTE au investit pana inprezent in România peste7 miliarde de euro si au oferitlocuri de munca directe pentrucirca 16.500 de persoane.</p> <p> Conform unui studiu recent al KPMG România, industria telecom a contribuit, in 2011, la bugetul Romaniei cu 7 miliarde de lei, iar cifra de afaceri in domeniu a reprezentat echivalentul a 3% din PIB. Si batalia nu se opreste aici, competitia isi spune cuvantul cu fiecare noua oferta comerciala, cu fiecare nou program lansat. Iar cand rezultatele licitatiei pentru spectru se vor afla, atunci razboiul va fi total, avand in vedere dimensiunea tehnologica a retelei 4G, care va oferi consumatorilor o noua experienta. Iar operatorii abia asteapta acest razboi, caci au in plan oferte si servicii special construite pe aceasta tehnologie, care asteapta doar semnalul final.</p> <p>  </p> <p> <strong>Citeste si:</strong></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/de-4-ori-g-656.html”><strong>De 4 ori G</strong></a></p>