Analize

Top Social Brands

28 iun. 2013 6 min

Top Social Brands

Reading Time: 6 minute

Pentru al cincilea an consecutiv, vodafone se mentine in fruntea clasamentului celor mai active branduri in social media din ramania. Topul reuneste 50 de branduri care, pe parcursul anului trecut, au integrat in mixul de comunicare cele mai de impact strategii si mijloace de comunicare in social media ale momentului.

Cu cel mai mare numar de activitati acoperite in social media si cu cea mai integrata strategie de promovare, Vodafone se mentine de cinci ani pe prima pozitie in Top Social Brands. Din 2009-2010 a devenit promotorul Facebook in Ramania, prin spoturi TV care popularizau noul mediu de comunicare de la acea vreme. Insa nu a ramas ancorat doar in comunicarea pe Facebook. Este prezent pe Twitter, LinkedIn, Wikipedia, are cont pe Flickr, Google+, Pinterest si asigura asistenta zilnica pentru clienti prin canalele proprii de social media.

Vodafone desfasoara lunar promovare prin Facebook Ads pentru cresterea engagementului, iar printre numeroasele aplicatii derulate de companie anul trecut se numara: “Ce fel de Geek esti?” – pentru lansarea Samsung Galaxy S III, “Testul de Rock” pentru promovarea concertului Red Hot Chili Peppers, “Cea mai lunga poveste” (aplicatie de user-generated content, prin care se scrie cea mai lunga poveste online), aplicatia pentru sustinerea lotului national de informatica, “Impreuna la Jocurile Olimpice”, “Cinefili in Delta”, “Business de familie”, pentru promovarea portofoliului de pachete de business, aplicatia Salvamont.

Campania de brand “Impreuna suntem mai puternici” s-a desfasurat in toate mediile, cu sustinere in social media prin articole ale principalilor bloggeri din Bucuresti si din tara. Evenimentul de lansare a iPhone 5 a fost sustinut de mai multe posturi de invitare a publicului la eveniment si de follow up, pe mai mult de 20 de bloguri principale din Bucuresti si din tara. Lansarea Zonga a beneficiat de asemenea de o campanie cu bloggeri generalisti, bloggeri de tehnologie si bloggeri pasionati de muzica. Samsung este brandul care a avut cea mai spectaculoasa crestere in social media anul trecut, cu o urcare de pe locul 11 pe locul 2.

Cu patru pagini de Facebook administrate in paralel, Samsung a derulat in intervalul februarie 2012 – februarie 2013 mai multe aplicatii si campanii, printre care “Creativity Manifesto” pentru Galaxy Note 2, “Descopera noul Note 10.1”, Chat/Samsung C3530/Wave 575/Wave Y – “La Fleur”; “Provocarea NX Camera” pentru produsul NX Camera; “Tu decizi cine merita un smartphone cadou”; “Smart Match”; “Galaxy Camera te aduce in centrul atentiei”; “Corect pe net” – plug-in de browser, parte a campaniei “Samsung sustine vorbitul normal” pentru Samsung S5610; “Motivatia pentru succes”, “Pune-ti o dorinta”, “Afla-ti atuurile” – pe pagina de Facebook “Trends of Tomorrow” si alte aplicatii complementare acestei activari (“Inspiration Application”, “The Path to Performance”).

In perioada ianuarie – februarie 2013 au fost publicate peste 200 de materiale continand review-uri de produse Samsung, ca urmare a testelor. Si Danone s-a situat pe o pozitie de top la capitolul aplicatii (“Provocarea Actimel”, “1 iaurt plin de idei”, “1 iaurt plin de idei 2”, “Scrie-n cartea cu idei si castigi cu Nutriday!”, “Cremosso Election 4 – Zmeura vs. Cocos”) si campanii pe Facebook: relansare Activia Mic Dejun, “Activia fructe”, “Nutriday –Scrie-n cartea cu idei si castigi cu Nutriday – Ghiceste ingredientele”, “Aplicatie Dulce sau sarat?”, “Nutriday 1 iaurt plin de idei!”, “Concurs de retete”, “Cremosso Election – Raspberry vs Coconut”, “Actimel – Provocarea Actimel”. Pe bloguri a continuat campania “Obiceiuri Sanatoase” si au fost derulate campania de relansare “Activia Mic Dejun” (august – septembrie 2012), campania Activia “Fa-ti burtica sa danseze” (ianuarie – februarie 2013), campania “Cremosso election 3 – Fresh vs Sweet” (mai 2012) si Nutriday Blog Chef (ianuarie – februarie 2013).

In editia de anul acesta a Top Social Brands au intrat 16 branduri noi fata de anul trecut, din domenii diferite, fara a se remarca in mod deosebit o industrie noua: Coca-Cola, F64, KFC, Staropramen, Lay’s, Banca Transilvania, Lenor Parfumelle, UPC, Prigat, Piraeus Bank, Jack Daniel’s, Matache Macelaru, Canon, Heidi, Skoda, Siemens.

CUM AM FACUT TOP SOCIAL BRANDS?
Top Social Brands 2013 este rezultatul unei analize complexe a activitatilor desfasurate de brandurile active in social media in intervalul februarie 2012 – februarie 2013. Inscrierile in Top Social Brands au fost deschise timp de aproximativ doua luni. Brandurile din clasamentul de anul trecut au fost incluse in mod automat in competitia din 2013. In analizarea brandurilor au fost luate in calcul toate tipurile de activitati ce pot fi desfasurate pentru promovarea in social media: blog de companie / blog de brand; campanii pe bloguri; pagina de Facebook, campanii pe Facebook; Facebook Ads; aplicatii pe Facebook; cont de Twitter; campanii pe Twitter; profil actualizat pe Wikipedia; cont Flickr; cont YouTube; cont Google+, cont Instagram; cont Pinterest, spoturi virale; site-uri de user-generated content; initiere sau sponsorizare a unor evenimente dedicate blogosferei sau mediilor sociale; activitati de customer care si de recrutare prin intermediul canalelor de social media; actiuni de endorsare a campaniilor din social media pe TV sau alte medii traditionale.

Pentru ca brandurile sa intre pe lista scurta de analiza, ce a fost ulterior trimisa spre monitorizare catre Zelist, Facebrands Pro si MediaIQ si votului unui grup de specialisti in online si bloggeri, era necesar ca ele sa fi desfasurat in perioada analizata, in mod constant, cel putin trei din activitatile de social media de mai sus. Nu au fost incluse in analiza branduri media, exclusiv online sau activitati de autopromovare desfasurate de agentiile de comunicare.

Top Social Brands 2013 a rezultat in urma ponderarii rezultatelor inregistrate de branduri in sase clasamente preliminare, dupa cum urmeaza: topul realizat de revista Biz – 45%; topul rezultat in urma voturilor exprimate de un grup de specialisti online – 15%; topul mentiunilor pe ZeList – 10%, topul Facebook Monitor – 10%, topul Facebrands Pro – 10% si topul mentiunilor MediaIQ – 10%.

Noutatea fata de editiile anterioare consta in faptul ca, pe langa monitorizarea Zelist (care ia in calcul peste 67.000 de bloguri si comentarii de bloguri, 70.000 de conturi de Twitter, 1.200 de surse de presa online, comentariile celor mai importante 28 de surse de presa online, 1.100 de grupuri de Linked In, cele mai importante 58 de forumuri ramanesti, 50 de agregatoare, 20.000 de pagini si grupuri publice de Facebook, 118.000 de canale ramanesti de YouTube si 224.000 de comentatori ramani – utilizatori logati care au comentat cel putin o sigura data incepand cu data de 1 ianuarie 2010), am inclus in analiza Top Social Brands si serviciul ZeList Facebrands Monitor, precum si alte doua monitorizari MediaIQ (serviciu de monitorizare care ofera acces instant la peste 110.000 de surse online: publicatii, social media, forumuri, bloguri si comentarii) si Facebrands PRO, un instrument complet de analiza a activitatii si performantei pe Facebook atat in cadrul paginilor create pe aceasta platforma, cat si in afara lor prin activitati specifice (ad-uri, tab-uri, studii de caz), oferit de agentia de comunicare in social media Standout.

Am folosit Facebrands PRO deoarece un indicator important de performanta pe Facebook este engagementul, pe care acest instrument il masoara atat la nivel de element de continut cat si la nivel de pagina.  Prin Facebrands Pro am putut afla cati utilizatori unici au interactionat cu paginile de brand monitorizate in intervalul analizat si care a fost proportia acestora in numarul total de fani.

SUPREMATIA FACEBOOK
In cele mai multe dintre cazuri social media echivaleaza cu Facebook atunci cand vine vorba de instrumentele pe care advertiserii aleg sa le foloseasca pentru promovarea brandurilor lor. Informatia nu e surprinzatoare in conditiile in care, cu peste 6 milioane de utilizatori (potrivit Facebrands.ro), este canalul de comunicare in social media cel mai raspandit din Ramania. Toate brandurile incluse in Top Social Brands au pagini active pe Facebook pe care au derulat de-a lungul ultimului an campanii, aplicatii, concursuri sau Facebook Ads.

Majoritatea au conturi de Twitter, YouTube si au derulat campanii pe bloguri sau comunica constant cu bloggerii. Practic se poate spune ca ingredientele care nu lipsesc din comunicarea in social media sunt Facebook, Twitter, blogurile si YouTube. Desi la o simpla statistica numarul brandurilor active pe Twitter este mai mare decat al celor care au derulat campanii pe bloguri, vizibilitatea obtinuta prin intermediul blogosferei este mult mai mare decat cea prin Twitter.

Reteaua de microblogging nu a reusit sa castige o felie mare din piata de social media din Ramania, care este clar dominata de Facebook. La polul opus al adoptarii social media de catre branduri se afla: LinkedIn (doar doua dintre brandurile din Top Social Brands 2013 au conturi in aceasta retea, ambele din domeniul telecom – Vodafone si Cosmote); Pinterest (doar 6 din Top 50 au cont in aceasta retea de socializare) si Google+ (7 branduri). Deocamdata, in cazul acestor canale de comunicare, este vorba doar prezenta, neputand inca fi vorba de campanii sau alte modalitati consistente si constante de a comunica.

In ceea ce priveste ponderea in top pe industrii, predomina brandurile din FMCG (42%) – alimentare si nonalimentare. Domeniul tehnlogiei, IT&C si telecom acopera 30% din prezenta in Top Social Brands. Pe aceasta zona merita amintit faptul ca toate cele patru branduri din domeniul telecom sunt prezente cu activitati constante de promovare in social media. Clasamentul este completat de marci din domeniul auto (12%) si bancar (8%). O singura linie aeriana are prezenta constanta in top in ultimii doi ani. La capitolul constanta, in fruntea clasamentului realizat pe ultimii cinci ani se afla Vodafone, Petrom si Microsoft.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: