fbpx
Lifestyle

La masă cu vedetele Netflix6 min

05/01/2020 4 min read

La masă cu vedetele Netflix6 min

Reading Time: 4 minute

Pline ochi de localnici, dar și de turiști, piețele cu mâncare stradală sunt printre cele mai interesante locuri de unde puteți gusta preparate tradiționale coreene. Piața Gwangjang este destinația aleasă de cei de la Netflix pentru episodul filmat în Seul din serialul “Street Food: Asia”.

Soarele a apus de mai puțin de zece minute, dar deja simt cum s-a lăsat frigul. Este o seară rece de final de noiembrie și tocmai am încheiat ultimul interviu din seria de întâlniri avute în Seul. Mâine dimineață plecăm spre București. Este ultima mea șansă să iau străzile la pas și să descopăr orașul în ritmul meu. Merg în paralel cu râul Cheonggyecheon de ceva vreme și încerc să ignor frigul, care devine din ce în ce mai pătrunzător. Înaintez spre o intersecție și încet-încet totul parcă devine mai animat. Grupuri de tineri ce par localnici, gălăgioși și veseli sunt tot mai frecvente, ceea ce poate fi un bun indicator că sunt pe drumul cel bun. Scot telefonul din buzunar, deschid aplicația de navigație și mi se confirmă: am ajuns la Gwangjang Market, o piață cu standuri ce oferă mâncare stradală.

De îndată ce trec pragul pieței parcă intru într-o altă lume. Piața este un paradis culinar. Brusc, toate simțurile se trezesc la viață. Mirosuri îmbietoare mă atrag pe culoarele strâmte tot mai adânc, spre inima pieței. Peste tot în jurul meu sunt aburi și culori. Și voci care mă îndeamnă în coreeană să mă așez la mesele improvizate și să gust din preparate. Zumzete și ecouri plutesc parcă pe deasupra mării de persoane, prin care înaintez cu greu și abia reușesc să îmi fac loc fără să mă ating de alți oameni. Tocmai când mă gândeam că mi s-a făcut brusc foame, am observat undeva într-o intersecție a pieței un poster discret cu logo-ul Netflix. M-am apropiat. Din afiș reieșea că cea din spatele tarabei care gătea, a apărut într-un film despre mâncare stradală, difuzat de Netflix. Nu am mai stat pe gânduri și m-am așezat. Am cerut o supă cu tăieței făcuți în casă și dumplings cu carne și kimchi. Au fost absolut delicioase.

Primul lucru pe care l-am făcut când am ajuns în camera de hotel a fost să caut serialul pe Netflix. Așa am aflat po­vestea standului la care tocmai mâncasem supa de tăieței de casă și “găluștele” umplute. Cho Yoon-sun, cea care m-a servit, a petrecut mai bine de un deceniu perfecționându-și mâncarea și a reușit să facă din câteva preparate simple ceva absolut senzațional, coreenii spunând că mâncarea ei are gustul de acasă. Tot din serialul “Street Food” – care are doar un sezon, despre Asia și este filmat în Seul, Bangkok, Osaka, Ho Și Min, Singapore, Chiayi, Delhi și Cebu – am aflat și povestea de succes a lui Cho Yoon-sun. Aceasta s-a născut în Seul, după război într-o familie extrem de săracă. Pe atunci, SUA au oferit Coreei de Sud făină, iar mama lui Cho Yoon-sun primea rații de făină cu care făcea tăieței la cuțit. Copila își privea mama când gătea și așa și-a descoperit pasiunea pentru făină, pentru gătit.

Se pare că totul a început acum mai bine de zece ani, când businessul soțului ei nu mai mergea și acesta s-a tot afundat în datorii. Familia lui Yoon-sun a fost pe punctul să își piardă casa din cauza datoriilor. Coreeanca era dis­perată, așa că a cerut ajutorul socrilor ei, care aveau un stand în piață, și a reușit să preia o tarabă ce vindea sângerete. Deși ura miroul cârnaților, era nevoită să îi vândă zilnic. A vrut să renunțe de foarte multe ori, însă trebuia să își salveze familia. Atunci a avut ideea să facă ce îi place. A înțeles că singurul mod prin care își va putea ajuta familia este să gătească ceea ce îi place cel mai mult: așa a decis să gătească tăieței la cuțit, așa cum îi făcea mama ei pe vremea când era mică.

Succesul nu a întârziat să apară. Locul a devenit tot mai popular printre clienți, astfel încât a fost nevoită să mai angajeze oameni să facă față și încet-încet a reușit să achite și toate datoriile soțului ei. În episodul destinat capitalei Coreei de Sud, cei de la Netflix au mai spus poveștile lui Honglim Banchan, care prepară un crab marinat în sos de soia la o tarabă deschisă de bunica ei prin anii ’50, și pe cea a lui Geumsoon Park care prepară clătite din fasole mung de peste 40 de ani, tot în piața Gwangjang. De câțiva ani s-a alăturat afacerii fiica acesteia, care lucra în cer­cetare și a venit cu o viziune proaspătă asupra micului business, pe care a reușit să îl extindă recent cu două noi standuri. Cât timp am stat în Seul, am observat că orașul trece printr‑un proces de schimbare rapidă și își pierde încet-încet din tradiții, restaurante cu preparate tradiționale fiind mai greu de găsit decât cele în care vedetele meniurilor sunt puiul prăjit și berile de import.

 

Însă piața Gwangjang este un loc ideal pentru mâncarea tradițională. Crab marinat în sos de soia, tteok-bokki (un fel de prăjiturele picante din orez), mayak-kimbap (rulouri cu orez), clătite din fasole mung, găluști cu kimchi și porc, toate aceste bunătăți tradiționale adună sub același acoperiș zi de zi nu numai turiști pasionați de gastronomie, dar mai ales localnici, extrem de prietenoși de care nu veți scăpa până nu veți bea cel puțin un pahar de sojuu cu ei. Dacă ajungeți în următoarea perioadă în Seul, piața Gwangjang nu ar trebui să lipsească din lista voastră cu obiective, iar dacă o excursie în Coreea de Sud nu este în plan pentru viitor, atunci vizionați serialul “Street Food” de pe Netflix, în care veți descoperi o serie de povești și de oameni extraordinari.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 338 (15 decembrie 2019 – 15 ianuarie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *