Antreprenori Antreprenoriat by BT Interviuri Lifestyle

Laura Diniță, VINO: Gustă povestea vinului

29 mart. 2024 5 min

Laura Diniță, VINO: Gustă povestea vinului

Reading Time: 5 minute

Românii au prins gustul vinurilor bune, iar producătorii locali au înțeles cât de importantă este calitatea, nu cantitatea. Ce și cât adevăr se află în cultura vinului aflăm de la Laura Diniță, international wine expert și owner al wine barurilor VINO din București.

Care este povestea VINO?

O poveste care pornește dintr-o pasiune, dar și cu un strop de întâmplare. La bază sunt jurist, partener la un cabinet de avocatură. Aș putea spune că am crescut cu o cultură a vinului în casă, tatăl meu fiind pomicultor (pasionat de viticultură) la o fermă aproape de București. Așa că am început să studiez vinuri din curiozitate, participând la numeroase cursuri în domeniu și citind foarte mult legat de acest domeniu.

Asta până când un prieten mi-a propus să deschidem un business împreună. Dar nu sub forma unui magazin de vinuri, ci, eventual, o combinație de wine bar cu zonă de vânzare vinuri. Așa a pornit VINO (Wines and More), primul wine bar, cu o investiție de 30.000 de euro, în 2016. Al doilea VINO (Bubbles and Tapas) a apărut în 2019, în primul rând pentru că aveam nevoie de o terasă. Pe de altă parte, prima locație a crescut natural, organic și în scurt timp spațiul a devenit neîncăpător, aici fiind și locul unde organizăm evenimente cu degustare de vinuri.

În cea de-a doua locație s-a dezvoltat, mai ales după pandemie, o atmosferă de wine pub, care te îmbie și la dans, mai ales în weekend. O investiție mult mai mică (în jur de 10.000 de euro) pentru că designul inițial, al unei cafenele, a fost realizat de aceeași persoană care gândise conceptul la VINO, Corvin Cristian. Am „importat” și aici elementele VINO, precum lampa și stativul prin care trece lumina care încălzește atmosfera. În plus, stativul îți permite să îți iei singur paharul. Iar din 2021 sunt singurul asociat în cele două locații VINO.

DSC 6629

Cum ai ajuns la titulatura de „wine expert”?

Mi-e greu să mă privesc ca „wine expert”. Mi se pare mult mai interesant modul cum evaluează această licoare, sunt atâtea povești în jurul ei. E ca o călătorie care nu se termină, ceea ce mi se pare fascinant. Inițial am vrut să descopăr soiurile, să descopăr stiluri diferite. Încet-încet am ajuns într-un moment în care pot să descompun și să recompun, să spun foarte multe despre un vin, fără să știu de unde provine sau ce scrie pe etichetă.

Am început ca somelier. Meseria de somelier este strâns legată și de modul în care este servit vinul, de felul în care potrivești vinul cu mâncarea. Somelierul este cel care îți recomandă vinul într-un restaurant și încearcă să găsească, din punctul meu de vedere, cel mai potrivit vin pentru situația respectivă. Și să te facă să te simți bine, tu, client, având o experiență în care vinul și mâncarea să se potrivească și să pleci acasă cu o experiență „wow!”.

În ceea ce mă privește, prin prisma experienței mele în domeniu, pot să evaluez un vin și să spun dacă este „bun”, „foarte bun” sau „outstanding”. Sau acest vin are probleme pentru că… și aici poate fi o listă întreagă de motive; sau acest vin poate fi destinat învechirii, poți ține acest vin 10 ani și va fi un produs din ce în ce mai bun; sau acest vin a atins nivelul lui optim și trebuie consumat acum, altfel peste un an sau doi nu mai rămâne nimic din el.

Se poate vorbi de o cultură a vinului în România?

În România există o cultură a vinului și este chiar în creștere. Întotdeauna, vinul a adunat oameni de o anumită calitate. În acest domeniu auzi spunându-se despre conumatorii de vin că sunt „de mai bună calitate decât consumatorii de alte băuturi”. Cei care vin într-un wine bar sunt oameni curioși, o curiozitate pe care de regulă o găsești la o anumită pătură sau un anumit segment. Gândindu-mă la clienții care ne trec pragul la VINO, aș spune că sunt prea tineri să stea într-un restaurant în jurul unei sticle de vin și în plus nu mai au chef sau sunt obosiți de discotecă, și atunci vin aici și descoperă vinuri, descoperă oameni, socializează. Acesta cred ca este tipul de consumator care apreciază vinul.

Foarte important, din ce în ce mai multe crame românești fac vinuri de calitate, se concentrează pe calitatea vinului, nu doar pe cantitate. Vinurile de HoReCa sunt premium și super-premium și fiecare dintre marii producători din România se concentrează pe aceste categorii.

DSC 6547

Cum a fost businessul în 2023?

2023 nu a fost un an bun. Nici pentru mine, nici pentru alți colegi de pe această piață. Unul dintre partenerii noștri, importator de vinuri, îmi mărturisea recent, la târgul de vin de la Paris, că a înregistrat o scădere de 30% a vânzărilor. Și cam asta este și în registrele noastre. Aș putea spune că a fost „cea mai rea vară” de când am deschis. După perioada de pandemie, a fost un adevărat un boom, era o nebunie a ieșitului la o terasă, la stat împreună la masă. Perioada aceasta de incertitudine economică, din ultimul an, îi face pe consumatori să se gândească de două ori înainte de a scoate un ban din buzunar. De fapt, nu a fost o scădere a consumului de vinuri, ci o diminuare a consumului de vinuri premium și super-premium. Adică oamenii ies, dar cumpără vinuri puțin mai ieftine.

Ce vinuri caută clienții?

Inițial am pornit la drum cu 900 de etichete de vinuri, cam din toată lumea (bună), încercând să acopăr toate ariile importante viticole, inclusiv din România. În pandemie însă am fost nevoită să restrâng selecția, iar ulterior, ca să recuperez pierderile, am mers mai mult pe procentul acela de 20%, de fapt din care făceam vânzări. În momentul acesta cred că este cazul să revin la conceptul inițial (chiar dacă nu e good for business) și să relistez vinuri pur și simplu pentru curiozitatea unora. S-ar putea ca businessul să aibă acum maturitatea necesară să susțină ceea ce la început a fost o nebunie, pentru că acesti clienți recurenți doresc lucruri noi.

Spre exemplu, Rieslingul de Rin (din Germania) era extrem de greu de vândut pentru că mulți făceau o paralelă cu Rieslingul „italian”, pe care îl găseau pe vremuri, vin de masă, demisec, fără alte calități… și nu aveau ocazia să guste Rieslingul de Rin. Un vin pe care am încercat să îl prezint, să îl promovez și acum avem clienți care cer direct acest vin și înțeleg despre ce e vorba. Iar asta este o altă parte a misiunii mele de a educa acest consumator care îmi trece pragul.

DSC 6602

Foto: Vali Mirea

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: