Leadership global aplicat local

19 mart. 2024 11 min

Leadership global aplicat local

Reading Time: 11 minute

Cei mai mulți profesioniști care au oportunitatea să lucreze în străinătate au o dezvoltare profesională ca în povești și „cresc” într-un an cât alții în șapte. Învățarea continuă, adaptarea la noi perspective și lucrul într-un mediu străin sunt doar câteva dintre provocările care îi ajută pe expați să fie mai adaptabili și mai rezilienți. Iar atunci când revin în țară și pun în aplicare toate lecțiile de leadership învățate pe cele mai competitive piețe din afară, rezultatele sunt unele excepționale.

Un astfel de exemplu este echipa de management a Public Power Corporation (PPC), care a preluat, în toamna anului trecut, participația majoritară în companiile Enel din România. Am vorbit cu top managerii PPC despre cum i-a ajutat experiența internațională, care au fost principalele lecții de leadership pe care le-au învățat pe piețele străine și, mai ales, cum le pun în aplicare în România.

OANA GHERASIM, DIRECTOR DE COMUNICARE AL PPC ROMÂNIA

Oana Gherasim 1

Ați lucrat în domenii variate, de la presă la petrol și de la electricitate la telecomunicații. Cum vă ajută astăzi toată această experiență în rolul de director de comunicare?

Lucrul în diverse sectoare îți oferă o perspectivă largă asupra diferitelor modele de afaceri, reglementări și provocări specifice. De fiecare dată când schimbi, parțial o iei de la capăt – altă legislație, alte reglementări care îți testează creativitatea, alt stil de interacțiune al oamenilor cu care lucrezi. Cred că un parcurs în care încerci și alte industrii te ajută să evoluezi profesional, să gestionezi așteptări și tipologii de nevoi diferite. De crize de comunicare nu mai spun – am avut parte de mult mai multe decât mi-aș putea dori. Însă o experiență diversificată, în special în sectoare cu expunere publică ridicată, îți dezvoltă abilitățile de a gestiona crizele de comunicare, pregătindu-te să faci față situațiilor neprevăzute cu calm și profesionalism.

Pentru o perioadă de aproape patru ani ați lucrat pentru grupul Enel din Roma. Ce a însemnat această experiență internațională pentru dezvoltarea dumneavoastră profesională?

Am moștenit din partea tatălui o pasiune pentru istorie, astfel că, atunci când noul job a presupus mutarea la Roma, ocazia de a petrece mai mult timp în Città eterna, de a învăța limba și obiceiurile nu a putut decât să mă bucure, să îmi dea o motivație în plus să absorb tot ceea ce puteam. Colazione (micul dejun) cu un cornetto și un cappuccino sunt încă preferatele mele. Din punct de vedere profesional, deși nu am schimbat domeniul de activitate (comunicare într-o companie multinațională din sectorul energetic), aș spune că principala bogăție a noii experiențe a venit prin accesul la o diversitate culturală mult mai mare decât ceea ce am experimentat până atunci. Rolul meu prevedea coordonarea birourilor de presă din toate țările în care Enel avea operațiuni, din Chile, Brazilia, SUA, Africa de Sud și până în Singapore sau Australia. Înveți constant de la colegii tăi din diversele țări și e o ocazie foarte bună să te adaptezi la perspective noi, iar confruntarea cu provocările de a lucra într-un mediu străin te ajută să fii mai adaptabil și mai rezilient. O perspectivă globală te ajută și să te detașezi de la anumite probleme care ți se par insurmontabile. Descoperi că alții au trecut prin aceleași situații și poți deja să vezi ce a funcționat și ce nu în cazul lor, sau îți dai seama că situația e punctuală și impactul ei e limitat la o anumită arie geografică.

Sunteți în domeniul comunicării de peste 20 de ani. Care sunt cele mai valoroase lecții pe care le-ați învățat în tot acest timp?

Lucrând în domeniul comunicării de peste două decenii, am acumulat lecții prețioase care trec de sfera profesională și se aplică universal. Prima este nevoia de a fi constant. Creativitatea și campaniile cu impact sunt vitale, dar adevărata valoare vine din constanța eforturilor. E ca un echilibru între maraton și sprint – trebuie să știi când să alergi pe termen lung și când să accelerezi pentru un impact rapid. A doua abilitate esențială este empatia. În comunicare, empatia nu este doar o calitate, ci o necesitate. A te pune în locul celuilalt, a asculta și a înțelege sunt elemente fundamentale pentru a stabili conexiuni autentice. Empatia nu vine întotdeauna natural, dar este o competență ce poate fi dezvoltată și rafinată în timp, cu răbdare și practică. Probabil că dacă ar trebui să dau un sfat unei versiuni mai tinere a mea ar fi tocmai acesta: fii mai empatică, pentru că vei înțelege mai mult.

ADRIAN DUGULAN, DIRECTOR GENERAL PPC RENEWABLES ROMÂNIA

Adrian Dugulan

Ați lucrat o lungă perioadă de timp pe piața din America de Sud. Ne puteți spune câteva cuvinte despre experiența sud-americană? Care au fost cele mai valoroase lecții de business pe care le-ați învățat pe această piață?

Aceste experiențe au fost mai mult decât simple lecții; mi-au modelat în mod semnificativ strategia și abordarea de afaceri, dovedindu-se a fi neprețuite în călătoria mea profesională. Am avut ocazia să mă conectez cu importanța critică a înțelegerii culturii locale. Această înțelegere nu se rezumă doar la obiceiuri sau tradiții, ci și la comportamentele stakeholderilor și tendințele pieței din regiune. O altă lecție valoroasă s-a învârtit în jurul promovării unor relații puternice și semnificative. Aceste relații se întindeau de la membrii echipei interne la partenerii externi și părțile interesate. Ele au fost coloana vertebrală a operațiunilor de afaceri de succes, asigurând o comunicare și colaborare fără probleme. În cele din urmă, am aflat despre nevoia primordială de adaptabilitate într-un peisaj de afaceri în continuă evoluție. Piața a fost dinamică, cu schimbări care au necesitat modificări rapide ale strategiei și execuției. A fi adaptabil însemna să fii rezistent, flexibil și inovator, calități care au fost esențiale pentru supraviețuire și succes.

Care sunt principalele diferențe dintre stilul de leadership-ul sud-american și cel european?

Stilurile de leadership sud-americane, și european au caracteristici unice, prin prisma diferențelor culturale. Liderii sud-americani pun adesea accent pe relațiile personale și sunt văzuți ca fiind într-un rol părintesc, legăturile personale puternice fiind apreciate la locul de muncă. Ei iau adesea decizii cu implicarea și consensul echipei. Pe de altă parte, liderii din Europa de Nord și de Vest tind să prețuiască autonomia, egalitarismul

și conducerea orientată spre sarcini. Aceștia se concentrează pe inițiativa individuală și pe independența angajaților. În schimb, stilul de conducere est-european reflectă adesea un amestec de conducere autocratică și democrată. Liderii pot lua decizii în mod independent, dar pot lua în considerare și contribuția echipei. Influențele și tranzițiile istorice din Europa de Est au creat un amestec unic de stiluri de conducere în care ierarhia este respectată, dar există o valoare tot mai mare pentru munca în echipă și luarea deciziilor participative. Toate aceste stiluri au avantajele lor și pot duce la rezultate de succes atunci când sunt aplicate în mod corespunzător. Experiența unui lider rezidă în a putea determina modul adecvat în care fiecare stil poate aduce o valoare adăugată pentru persoane și business.

De la începutul acestui an conduceți PPC Renewables România. Cum au fost aceste luni pentru dumneavoastră în noul rol?

Fiecare zi aduce o nouă experiență de învățare și prețuiesc responsabilitatea care vine cu acest rol. Cu siguranță, din primele luni mi-am dat seama o să fie o experiență plină de provocări și oportunități unice. Rolul nu numai că îmi aduce o nouă perspectivă asupra sectorului energiei regenerabile, dar mi-a oferit și ocazia de a înțelege nuanțele pieței din România. Lucrul cu o echipă dedicată și calificată este o adevărată plăcere, iar pasiunea lor colectivă alimentează hotărârea mea de a concretiza strategia companiei, materializând astfel viziunea noastră asupra impactului pozitiv pe care dorim să îl avem în peisajul energiei regenerabile din România.

Care sunt planurile pe care le aveți în calitate de director general al PPC Renewables România?

Ceea ce ne propunem poate fi spus foarte simplu: SĂ CREȘTEM! Vrem să aplicăm această mentalitate și acest obiectiv la toate nivelurile: vrem să creștem în ceea ce privește numărul de centrale operaționale și producția generată, vrem să creștem ca număr de persoane, astfel încât să putem servi nevoile companiei, dar mai presus de tot vrem să creștem la nivel individual, iar împreună să formăm o echipă ce poate da sustenabilitate businessului prin valoarea individuală a fiecăruia. Până în 2026 dorim să adăugăm peste 1.000 MW în centrale noi în portofoliul PPC Renewables România, dezvoltarea unui pipeline care să ne permită o creștere similară cu orizontul 2030, precum și investiții în operarea eficientă a parcului existent.

ALINA DUMITRAȘCU, DIRECTOR JURIDIC ȘI AFACERI CORPORATIVE PPC ROMÂNIA

Alina Dumitrascu 1

Înainte de a prelua actualul rol, cel de director juridic și afaceri corporative, ați deținut o funcție internațională în grupul Enel. Ne puteți spune câteva cuvinte despre acest rol?

Sigur. Înainte de a prelua actualul rol, am ocupat în Italia o funcție internațională în grupul Enel, cea de Head of Network Technology, Development and Commercial Operation Legal Assistance, activitate strâns legată de noile tehnologii implicate în distribuția energiei electrice la nivel global. Am avut ocazia să înțeleg cu adevărat ce înseamnă proiectele tehnologice și digitalizarea rețelei, inteligența artificială și chiar soluții care utilizează spațiul cosmic, astfel încât să putem discuta cu adevărat despre „smart grids”. A fost o șansă extraordinară pentru mine ca avocat să mă implic în astfel de proiecte inovative, într-un context global deloc facil și la un nivel care să-mi permită să înțeleg atât impactul tehnologiei, cât și importanța contextului local, a reglementărilor, a specificității fiecărei țări în adoptarea acestor soluții, precum și importanța incubatoarelor de inovație și a rolului extrem de important al statelor în susținerea unor astfel de inițiative și proiecte.

Care au fost cele mai mari satisfacții profesionale pe care vi le-a adus rolul din Enel Roma?

Pentru mine, încă de la plecarea din România, a fost important să reușesc să mă integrez rapid și facil în echipa de avocați de la Roma, să lucrăm împreună în proiecte internaționale reușind să le implementăm și, în același timp, să râdem și chiar să devenim prieteni. Am reușit acest lucru și cred că este cea mai mare satisfacție. Proiectele în care am lucrat împreună sunt amintiri de neuitat, în care ne-am provocat și inspirat unii pe alții, iar anumiți colegi mi-au devenit prieteni de suflet cu care păstrez legătura și azi. Asta mă face să mă gândesc la vorbele celebrului jucător de tenis Arthur Ashe, care spunea: „Succesul este o călătorie, nu o destinație. Acțiunea este adesea mai importantă decât rezultatul.” Avea dreptate. Proiectele s-au întâmplat și au reușit, dar, mai mult decât aceste rezultate, eu m-am simțit acceptată, apreciată profesional și uman pe tot parcursul acestei călătorii profesionale și cred că aceasta este cea mai mare satisfacție.

Care au fost principalele provocări de care v-ați lovit ca manager român într-un rol internațional?

Răspunsul meu se va referi la provocarea pe care am simțit-o ca manager și nu neapărat ca român, pentru că s-ar fi simțit la fel indiferent de naționalitate. Încă din primele zile în noua echipă de la Roma am simțit că îmi este pusă la încercare atitudinea, într-un mediu nou, diferit cultural, cu așteptări și percepții diferite față de ceea ce știam, cu provocări inevitabile și situații de criză greu de gestionat, în contextul în care și pandemia era unul dintre factorii de stres. Am rămas concentrată, am muncit enorm, iar dorința ca proiectele să reușească m-a ajutat să adopt atitudinea potrivită, chiar să mă schimb pe alocuri, gândindu-mă cu precădere la nucleul de oameni din care făceam parte, la încrederea cu care am fost învestită când mi s-a propus acest rol, la responsabilitatea pe care o am și chiar la aspirațiile profesionale cu care am plecat de acasă. Acum cred cu tărie în zicala „atitudinea îți determină altitudinea”.

Sunteți autoarea primei cărți pentru copii care explică Constituția României și fondatoarea primei organizații nonguvernamentale dedicate educației juridice. De ce ați ales să vă implicați?

Am ales să mă implic pentru că exercițiul lucrurilor simple începe din copilărie și începe, de cele mai multe ori, cu atenția unui adult căruia îi pasă suficient cât să se implice pentru a schimba societatea măcar cu un micron. Cred cu tărie că educația timpurie este soluția dacă ne dorim să existe un impact asupra personalității copiilor, iar acesta este momentul în care pot fi internalizate valori precum corectitudine, onestitate, încredere, curaj, entuziasm, bunătate, înțelegere, decență și bun simț. Din acest motiv, am scris cartea „Ce este Constituția? Joacă-te și vei afla!”, publicată de Editura Curtea Veche și destinată copiilor din clasele primare, iar ulterior am fondat asociația Smartastic Lab, axată în principal pe educație în direcția alfabetizării constituționale, precum și a egalității de gen. Cum am mai spus și cu alte ocazii, visez la ziua în care va fi „cool” să știi Constituția.

MIHAI PEȘTE, DIRECTOR GENERAL REȚELE ELECTRICE

Mihai Peste 1

V-ați alăturat companiilor Enel din România în anul 2006. Într-o perioadă în care cei mai mulți angajați lucrează pentru aceeași companie în medie 3-4 ani, ce v-a determinat să rămâneți în cadrul Enel în tot acest timp?

Atunci când m-am alăturat companiei, m-a captivat ideea de a lucra într-o multinațională dintr-o altă țară, care își desfășura activitatea în România, cu o viziune avangardistă în dezvoltare. Entuziasmul meu a fost alimentat de angajamentul lor de a investi masiv în dezvoltarea personală a angajaților, iar eu am avut privilegiul să fiu unul dintre beneficiarii acestor proiecte, în special în ceea ce privește dezvoltarea profesională și leadershipul. Am avut oportunitatea să fiu expus în mod constant la diverse provocări, care m-au pus în situații stimulante și m-au încurajat să explorez schimbarea și să testez noi abordări în cadrul activităților mele. De asemenea, am avut șansa să interacționez cu colegi din diverse țări, ceea ce mi-a oferit o perspectivă amplă asupra diferitelor realități culturale și profesionale. Toate aceste experiențe m-au determinat să rămân în cadrul companiei și să încerc să îi inspir și pe alții să facă același lucru. Am fost implicat activ în promovarea unei culturi organizaționale pozitive și am încercat să împărtășesc entuziasmul și angajamentul meu față de misiunea și valorile companiei cu colegii mei, contribuind astfel la consolidarea echipei și a spiritului de apartenență.

Ați condus operațiunile de distribuție a energiei electrice ale Enel în Rio de Janeiro și departamentul de dezvoltare a rețelei de distribuție a grupului Enel în Brazilia între 2020 și 2023. Care au fost provocările cu care v-ați confruntat ca top manager străin în Brazilia, mai ales că perioada a coincis cu pandemia globală?

Cea mai mare provocare a fost să accept să plec singur, fără familie, la 12.000 de kilometri distanță, în perioada pandemiei, într-o țară unde nu mai mersesem până atunci mai mult de câteva zile și cu o limbă care, la prima vedere, nu era deloc ușoară. Brazilia este o întreagă lume, fiind una dintre cele mai mari țări din lume, cu o vastă diversitate culturală, climatică și tehnologică. Din punct de vedere managerial, sincer să fiu, experiența a fost ceva mai simplă decât mă așteptam. În Brazilia, am întâlnit o echipă foarte bună, cu care am rezonat din primul moment. Deși în Rio de Janeiro societatea este foarte complexă, cu extreme din toate punctele de vedere, împreună cu colegii de acolo, am reușit să construim multe lucruri foarte bune și cu un impact semnificativ în societate și în bunul mers al afacerii. A fost impresionantă pentru mine viziunea inovatoare a colegilor și modul foarte proactiv în care încercau să clarifice diverse situații și să rezolve problemele. O altă provocare a fost interacțiunea cu autoritățile locale și regionale din Rio de Janeiro, dar și cu liderii comunitari din zone sociale complexe, a căror viziune și abordare sunt foarte diferite de cele cu care eram obișnuit.

Care sunt cele mai valoroase lecții de business pe care le-ați dobândit pe piețele din străinătate? De ce?

Cea mai valoroasă lecție a fost că afacerile trebuie să înțeleagă specificul local, cultura și societatea și să se adapteze astfel încât să aducă valoare în acel ecosistem. Cele mai mari eșecuri în afaceri s-au întâmplat atunci când companiile nu și-au dat seama și nu au conștientizat contextul socio-economic și nu s-au adaptat la realitatea locală, astfel încât nu au reușit să fie în sinergie cu mediul în care activau. A doua lecție importantă este legată de inovație, și anume că inovația este esențială pentru a crește, dar mai ales pentru a găsi soluții de a evolua, mai ales în medii complexe. Practic, în Rio de Janeiro, dată fiind complexitatea locală, inovația a fost soluția pentru a fi eficienți și performanți ca afacere.

Cât de importantă este pentru dumneavoastră ca top manager experiența internațională acumulată de membrii echipei pe care o conduceți?

Oportunitatea de a fi expus unei experiențe internaționale este unică. Te afli în circumstanțe în care înveți foarte mult, iar dezvoltarea abilităților de leadership devine esențială, fiind constant testată în diverse situații. Pe parcursul propriei experiențe internaționale am avut privilegiul de a învăța limba portugheză, de a descoperi realități și situații cu totul noi, precum și de a interacționa cu oameni deosebiți, într-o societate mult diferită de cea europeană. Întorcându-mă acum la activitatea în România, pot afirma cu toată convingerea că experiența internațională a fost cu adevărat deosebită (și încurajez pe oricine are ocazia unei astfel de experiențe să nu o refuze), aducând beneficii semnificative atât la nivel profesional, cât și personal. Am acumulat cunoștințe valoroase și am încercat să împărtășesc colegilor din Brazilia toată experiența și competența. Totodată, am confirmat convingerea că valoarea unei afaceri stă în oamenii care o alcătuiesc și în modul în care aceștia își pun în valoare abilitățile și ideile. Prin urmare, rolul meu este de a crea un climat organizațional propice inovației și promovării ideilor, sprijinind și evidențiind în mod activ valoarea și competența fiecărui membru al echipei.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 381 (15 martie – 15 aprilie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Foto: © Daniil Peshkov | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: