Management Interviuri

Leadership în ritm de rock

19 iul. 2019 4 min

Leadership în ritm de rock

Reading Time: 4 minute

Un lider bun reușește să anime, să inspire și să îi stimuleze pe toți cei care îl ascultă. Sunt lucruri pe care le au în comun managerii de top și … vedetele rock.

Horia Adrian, CEO al Holcim România și pasionat de muzică rock, ne spune ce lecții de leadership a învățat de la vedetele și din muzica rock. 

Ce paralelă puteți face între leadership și muzica rock?

Rock-ul este unul dintre cele mai influente stiluri muzicale fiindcă animă, inspiră și stimulează ascultătorul. În aceeași ma­nieră, leadership-ul stimu­­lează membrii unei echipe spre un obiectiv comun. Într-o formație, la fel ca într-o echipă cu un manager performant, liderul se asigură că are alături de el cei mai buni profesioniști, că membrii sunt în cea mai bună capacitate de a performa și toți sunt în aceeași cheie muzicală. Indiferent că este vorba de muzică, sport sau business, calitățile individuale ale fiecărui membru sunt puse în valoare prin numitorul comun numit partitură sau, mai comun, strategie. Rock-ul înseamnă pasiune, iar un stil de leadership bazat pe aceasta o oferă, dar o și cere în același timp. Iar când pui pasiune în ceea ce faci, succesul nu este decât o consecință așteptată.

Ce vedete rock admirați? Este muzica indispensabilă pentru un lider de business?

Poate că muzica nu este indispensabilă pentru toți liderii, însă cu siguranță inspiră, modelează felul de a gândi și aduce structură. Să nu uităm că, redus la abstract, rock-ul este matematică, jucându-se cu tipare, progresii, scale. Revenind la personalitățile din rock, sunt fan AC/DC. Așa că îl voi menționa pe voca­listul Bon Scott, pe care îl admir pentru talentul, vocea și stilul său direct, pentru capacitatea de a face un show în adevăratul sens al cuvântului, dar și pe Angus Young și pe Freddie Mercury. În lista restrânsă mai intră Jim Morrison pentru mixul de pasiune, poezie și răzvrătire pe care îl încorpora în show, și Robert Plant pentru expresivitatea reprezentațiilor și a capacității vocale.

Ce lecții v-a oferit muzica rock cu aplicabilitate în business?

Poveștile de succes construite de multe formații rock în ultimii 70 de ani mi-au arătat că un lider are nevoie să lucreze și să se înconjoare cu oameni talentați. În același timp, acesta nu trebuie să se simtă amenințat de capacitatea lor, ci să stabilească o direcție clară, o structură, și să pună în valoare calitățile individuale ale membrilor echipei, dar și ale echipei ca un tot. Un exemplu concret de îmbinare a muzicii rock cu viața de business este stilul meu de management, pe care îl consider “management prin pasiune”. Mesajele pe care le transmit în prezentările pe care le fac ating nu numai latura analitică, ci mai ales cea emoțională. Și da, am și mesaje muzicale!

Ce ar trebui să știe un lider pentru a se adresa cu succes angajaților din generația Z, dar și celor din generațiile X, Y?

Rock-ul are calitatea de a se reinventa, de a progresa cons­tant, de a fi extrem de relevant în cultura oricărei generații. Pentru că “vorbește pe limba tuturor”, pentru că emoția nu are nevoie să fie tradusă. Indiferent de vârstă, nevoia de emoție, de apartenență la un obiectiv se păstrează. Este doar sarcina liderului să găsească și să rafine­ze mesajul comun pe care să îl prezinte ca pe un refren. Un lider trebuie să ofere noilor generații sprijin și încredere pentru a putea crește frumos, pentru a fi, în primul rând, oameni de nădejde, oameni pe care te poți baza în orice situație. Un lider autentic trebuie să pregătească următoarele generații de lideri, iar tinerii noștri colegi trebuie să aibă curajul și responsabilitatea de a contribui la rândul lor la crearea unui viitor frumos și de succes.

Ce sfat aveți pentru un manager tânăr în ceea ce privește capacitatea de a performa pe termen lung?

Spuneam că rock-ul are puterea să progreseze constant, să aducă tot timpul ceva nou și să anime sentimentele. Trupele care au reușit asta zeci de ani la rând sunt și cele care mai mult sau mai puțin au rămas la aceeași componență de-a lungul timpului. Iar dacă au adus și membri noi, aceștia s-au integrat de parcă erau în poveste de la început. La fel, în business, pasiunea se simte indiferent de proiect, iar când obiectivele și strategia nu sunt acordate cum trebuie, va apărea imediat disonanța. Un lider are capacitatea de a aduce armonie, oferind o direcție clară și, în același timp, con­s­truind o echipă de oameni pasionați alături de care să pășească în acea direcție.

Atât leadership-ul, cât și mu­zica implică multă creativitate. De ce credeți că a devenit una dintre cele mai apreciate calități la un top manager?

Creativitatea este primul lucru observabil la un nou gen, album, proiect sau business. Este și motivul pentru care poate a devenit una dintre cele mai apreciate calități ale unui ma­nager de top. Totuși, creativitatea nu este suficientă nici în muzică, nici în business. La fel ca o melodie, un plan de afaceri trece prin multiple va­riante, apar mai multe ajustări, poate trec ani până când este prezentat publicului și implementat. Dincolo de ideea creativă se află foarte multă muncă depusă pentru construirea unui proiect fezabil și sincronizarea lansării lui într-un context de piață favorabil.

Horia Adrian 1
Foto: Vali Mirea

Cum încurajați o cultură care permite angajaților să greșească, dar și o cultură intraprenorială în cadrul companiei?

Calitățile individuale sunt esențiale în sinergia unei echipe și au rolul lor în dezvoltarea proiectelor. Mana­gerul trebuie doar să știe cum și când să le folosească. În muzică avem repetițiile, în armată instrucția, în business ex­pe­riența și planuri de afaceri. Deci numitorul comun este buna pregătire a tuturor membrilor echipei. În business, câteodată, ne permitem să și greșim, dar pe măsură ce proiectele și echipa evoluează, este datoria ma­na­gerului să învețe din și să limiteze aceste greșeli. Încurajez acest stil și avem chiar și un exemplu elocvent de intraprenoriat în cadrul Holcim România. Este vorba de compania Start Casa, care a pornit la drum cu scopul de a oferi informații vitale pentru construcția unei case, iar în prezent oferă servicii de design interior. Transformarea acestui startup digital a fost realizată după schimbarea câtorva modele de business și multă muncă depusă. Însă, ascultând vocea pieței, echipa a identificat nevoile reale ale consumatorilor și a reușit să vină cu o formulă câștigătoare.

Recomandați altor CEO trei trupe pe care ar trebui ne­­­­a­părat să le asculte, ast­fel încât să “rock leadership”?

Dificilă recomandare. Sunt destul de multe trupe care merită, dar pentru un ABC al rock-ului cred că ar trebui să pornească de la Metallica, AC/DC și Led Zeppelin. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: