Leadership în tehnologie

 

Este stabilită în prezent la Zürich, de unde conduce operațiunile Liberty Global din România, Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia. Are o carieră internațională de succes și o experiență vastă în management și tehnologie. Severina Pascu, Director General al Liberty Global pentru Regiunea Europa Centrală și de Est, este o femeie care ne inspiră și care ne dovedește că un lider feminin poate crea sinergii de succes în domeniul tech. 

 

Procentajul femeilor care lucrează în industriile tehnologice este mai mic decât cel al bărbaților. Nu sunt femeile atrase de acest domeniu?

Istoric, femeile erau mult mai puțin prezente în domeniile tehnice, însă în prezent, datorită dezvoltărilor tehnologice din era digitală, sunt mai bine reprezentate în industrii le ce au la bază teh­nologia. Pe de altă parte, sectorul era dominat de activitățile și funcțiile tehnice, însă în ultimii ani atenția s-a mutat spre zona de client, iar funcțiuni precum marketing și customer experience au devenit prioritare.

Chiar dacă în ultimii ani vedem din ce în ce mai multe doamne în poziții executive,  este însă foarte mult de schimbat, de la mentalitatea generală până la sistemul de educație și politicile companiilor în ceea ce privește politica de angajare și de dezvoltare de personal.  În sectorul telecom, 3 din primii 5 operatori naționali au sau au avut în ultimii ani la conducere femei, ceea ce demonstrează oportunitățile pe care le oferă această industrie femeilor.

Sfatul meu pentru tinere este același pe care l-aș da și fetei mele, să fie încrezătoare și să aleagă o carieră în tehnologie, dacă au vocație în acest domeniu. Este o industrie dinamică, mereu deschisă la schimbare, cu impact și în care își pot realiza pe deplin aspirațiile profesionale.

Credeți că procentul de femei lider în industria tehnologiei va crește mai mult în viitor?

Sunt încrezătoare că așa se va întâmpla, totuși guvernele și organizațiile deopotrivă trebuie să fie conștiente de beneficiile pe care diversitatea le aduce. Nu mă refer doar la diversitatea de gen, ci și la cea privind experiența dobândită și cea culturală, care ajută organizațiile să fie mai productive, mai creative și mai eficiente. Tot mai multe companii încep să înțeleagă că prezența femeilor în business, în general, și în poziții executive, în particular, sunt benefice și foarte importante pentru dezvoltarea pe termen lung, lucru valabil și pentru sectorul IT sau cel telecom.

Este vital ca, încă de pe băncile școlii, fetele să fie încurajate tot mai mult să aleagă cariere în industria tech prin expunerea lor către proiecte IT&C și să fie sprijinite să își dezvolte competențe în acest domeniu. Această direcție va asigura o bază solidă pentru recrutarea femeilor în sectorul IT&C, care pot fi ulterior sprijinite să se dezvolte și să avanseze în carieră.

Cum definiți leadershipul din experiența dum­neavoastră?

Pentru mine, leadershipul este precum fru­musețea, o recunoști imediat ce o vezi,  dar este greu de descris în cuvinte. Încercând să îl descriu, înseamnă în primul rând responsabilitate: mai mult ca oricând, ai datoria să îți sprijini echipa și să îi inspiri pe alții. Am jucat handbal la Vâlcea, unde mi-am petrecut anii adolescenței, și acolo am învățat o lecție valoroasă despre echipă. Câștigi și pierzi ca o echipă și ești întotdeauna la fel de bun pe cât este echipa. Am dus aceste lecții cu mine în business și am construit echipe performante unde membrii echipei au încredere unii în alții și toți au în vedere atingerea aceluiași obiectiv. Poți avea cea mai bună strategie din lume, însă doar cu o echipă foarte bună strategia se va transforma în realitate. Îmbinarea acestor două elemente înseamnă leadership.

În prezent lucrați la Zürich și conduceți echipe din cinci piețe diferite din regiunea Europei Centrale și de Est.  Cât de diferită este experiența din afara României, comparativ cu cea de aici?

Am avut norocul să lucrez în alte țări de câteva ori și am găsit fiecare dintre aceste experiențe motivante și, în același timp, o lecție de viață. De fiecare dată am avut oportunitatea să descopăr lucruri noi despre mine și să întâlnesc oameni frumoși de la care am învățat câte ceva. Îmi plac Anglia și umorul englezesc, am învățat că polonezii sunt foarte hotărâți și orientați spre acțiune – știu exact ce vor și ce trebuie să facă pentru a duce lucrurile la bun sfârșit, în timp ce olandezii sunt foarte direcți și este foarte simplu și plăcut să lucrezi cu ei.

Pe de altă parte, să conduci echipe din cinci piețe diferite este o experiență diferită care necesită un set nou de abilități. Fiecare națiune are o cultură diferită, un mod de a lucra și de a comunica, care influențează modul în care cooperăm. Succesul nostru în regiune va fi determinat și de capacitatea de a folosi diversitatea culturală ca un avantaj competitiv.

„Pentru mine, leadershipul este precum frumusețea, o recunoști imediat ce o vezi, dar este greu de descris în cuvinte. Încercând să îl descriu, înseamnă în primul rând responsabilitate: mai mult ca oricând, ai datoria să îți sprijini echipa și să îi inspiri pe alții.“

Ritmul în care se schimbă lucrurile, în special în industria telecom și cea IT, este foarte dinamic în prezent. La fel se întâmplă și cu nivelul de complexitate al proceselor de management, mai ales în cadrul multinaționalelor, companii cu ecosisteme foarte diverse. Care este perspectiva dumneavoastră?

Să știi să controlezi această complexitate într-un mediu care se schimbă în permanență este într-adevăr una dintre cele mari mari provocări și se regăsește pe agenda fiecărui lider.  Cred cu tărie că succesul companiilor constă în abilitatea de a inova și de a fi agili, iar rolul liderilor este acela de a imprima o cultură care să susțină aceste direcții. Liberty Global are o strategie foarte bine definită, inovația este în ADN-ul nostru și în centrul strategiilor din regiune și alimentează creșterea susținută din ultimii ani. Strategia Connected Entertainment a Liberty Global se traduce prin inovația continua atât a serviciilor de internet, cât și a conținutului multimedia disponibil pe device-uri multiple.

Care sunt cele mai mari provocări având în vedere diversitatea din organizațiile multinaționale?

Conduc echipe multinaționale din România, Ungaria, Polonia, Cehia și Slovacia, în timp ce sunt localizată la Zürich. Această diversitatea aduce o nouă provocare în operarea unor echipe „virtuale“, unde coope­rarea necesită o flexibilitate crescută și multă încredere. Se schimbă modul în care operăm și atingem obiectivele comune, în timp ce, în mod indiscutabil, forța noastră ca echipă provine exact din faptul că suntem atât de diverși și toți contribuim la atingerea succesului ca organizație.

Vorbiți foarte mult despre echipă. Cum ați construit echipa și mai ales încrederea de care vorbiți în noua realitate?

Cred cu toată forța în munca în echipă. Doar cu echipa potrivită poți să mergi mai departe. Orice provocare majoră este similară cu escaladarea unui munte. Trebuie să te pregătești mental, să ne sprijinim unii pe alții și, la final, cu implicare și cu pasiune, putem să ajungem în vârf. Oamenii lucrează pentru oameni și nu pentru organizații, iar construirea unei relații puternice, de încredere, în cadrul echipei, este cheia pentru coagularea echipei. Iar acest lucru începe cu definirea unui obiectiv comun și continuă cu construirea încrederii și mai ales simțindu-ne bine împreună și fiind mândri de ceea ce facem. Este un proces lung, dar este ingredientul esențial pentru a ajunge în vârf.

Sunt foarte mândră de programul All for Kilimanjaro dezvoltat în România, un program cultural al cărui scop este să inspire gândirea de învingător și o echipă unită. Mulți angajați din UPC România s-au implicat în acest program de cultură organizațională, iar 16 dintre ei au ajuns pe vârful Uhuru, la o altitudine de 5.895 de metri, la sfârșitul acestei veri. Nu a fost doar o ascensiune, ci puterea de a ne asuma provocări ambițioase. În opinia mea, All for Kilimajaro este despre noi. A fost una dintre acele ambiții puternice și provocatoare, o călătorie reală care schimbă perspectiva, creează legături puternice și ne face să fim mândri de ceea ce am realizat.

Care sunt sfaturile dumneavoastră pentru a crește diversitatea și a aduce mai multe femei în industria tech?

Dacă sprijinim interesul pentru tehnologie de la cele mai fragede vârste și companiile încep să înțeleagă mai bine beneficiile diversității de gen, sunt încrezătoare că numărul femeilor din această industrie va crește.

Spre exemplu, în cadrul UPC, promovăm limbajul de programare în școli și am organizat deja în România și Polonia evenimente de programare pentru copii și ne dorim să inspirăm și încurajăm copiii talentați să își urmeze visurile în domeniul tehnologiei. Cred cu tărie că diversitatea poate fi un avantaj competitiv și poate crea valoare adăugată pentru organizații.

 

severina-pascu_poza2

 

Severina Pascu a preluat conducerea Regiunii Europa Centrală și de Est (CEE) a Liberty Global în iulie 2015, anterior deţinând funcţia de CEO al UPC România (din ianuarie 2011), iar din 2013 a preluat și funcţia de CEO al UPC Ungaria.

Severina şi-a început cariera în 1996 în cadrul KPMG România şi a continuat-o ulterior în Marea Britanie. Între 2000 şi 2005, Severina a lucrat în cadrul Metromedia International Telcell, companie americană de telecomunicaţii prin cablu, unde a deţinut o serie de funcţii de conducere, atât în România cât şi la Londra. În 2003-2004 a fost director  general  pentru Lituania.

Severina Pascu s-a întors în România, ca director în cadrul CAIB România, una dintre principalele bănci de investiţii din Europa Centrală şi de Est. Din 2008, s-a alăturat echipei UPC România.

Severina este economistă acreditată pe plan internaţional şi este ab­solventă a Academiei de Studii Economice.

 

Liberty Global este liderul industriei mondiale de comunicaţii prin cablu, cu operaţiuni în peste 30 de ţări în Europa, America Latină şi Caraibe și cu venituri totale de peste 19 miliarde de dolari. Serviciile companiei – tele­viziune, internet în bandă largă şi telefonie – conectează 29 milioane de clienți. Liberty Global desfăşoară operaţiuni în 12 ţări din Europa, brandurile incluzând Virgin Media, Ziggo, Unitymedia, Telenet şi UPC. În România, Liberty Global este prezent prin UPC România.