Interviuri Management

Leadership pentru era digitală

21 nov. 2019 4 min

Leadership pentru era digitală

Reading Time: 4 minute

O companie care ajută alte companii să facă față avalanșei de noi tehnologii, Telekom Romania are nevoie de un nivel ridicat de performanță din partea echipei proprii. Ovidiu Ghiman, Director Executiv Comercial, Segment Business Telekom Romania, ne spune cum combină leadershipul și abilitățile de management pentru a reuși acest lucru.

Care este, în viziunea dumneavoastră, diferența dintre un manager și un lider?

În opinia mea, principala calitate a unui lider este puterea de a-și inspira echipa și a produce schimbare în mentalitatea membrilor echipei și în mediul în care își desfășoară activitatea. Un lider se concentrează pe construirea relațiilor, pentru că este conștient că oamenii sunt cea mai importantă resursă pe care o are o companie și cei care au cea mai importantă contribuție la succesul companiei. Are viziune pe termen lung și nu îi este teamă să încerce lucruri noi, care ar putea duce compania la următorul nivel, chiar dacă asta înseamnă că trebuie să își asume riscuri.

Cum poate stimula leadershipul perfor­manțele echipelor din companii?

Liderul și modelul de leadership pe care acesta îl aplică au un rol foarte important în motivarea echipelor pentru a performa. Performanțele unei echipe sunt ridicate atunci când membrii sunt bine integrați, când ajung să își înțeleagă și să își res­pecte viziunile și competentele oricât de diferite ar fi, și să le folosească pentru a-și dezvolta aria de expertiză. Performanța, în cazul Telekom, se traduce, în primul rând în impactul pe care îl avem în viața de zi cu zi a clienților noștri. De câteva luni Telekom se află într-un proces intern de redefinire a culturii organizaționale în direcția “cool”, prin care angajații sunt implicați direct și nemijlocit în crearea noii culturii organizaționale a companiei. I-am încurajat pe angajați să spună, într-un mod creativ și echidistant, ce înțelege fiecare prin “cool” și cum ar trebui să se comporte pentru a fi “cool” la birou. Obiectivul acestei campanii este simplu și transpa­rent: reținerea în companie a talentelor și atragerea de noi colegi bine pregătiți și cu pasiune pentru serviciile companiei și pentru munca lor. În același timp, performanța echipei este determinată și de valoarea pe care o aduce fiecare membru în parte. Cea mai mare investiție pe care o poți face ca lider este investiția în oameni. În ultimii 10 ani am făcut investiții importante în dezvoltarea experților cu ajutorul cărora să putem livra proiecte IT&C cu diverse niveluri de complexitate. Avem peste 100 de oameni dedicați zonei IT&C în echipa B2B. Pe lângă această echipă, avem în grup și câteva sute de experți cu diferite certificări în IT și tehnologie, pe care îi folosim în livrarea proiectelor și care ne ajută să construim soluții complexe pentru absolut orice client din sectorul privat sau public. Rezultatele vorbesc de la sine: în 10 ani am devenit cel mai mare integrator de sisteme IT&C de pe piață. Performanța echipei se reflectă la nivelul întregului segment de business B2B, în succesul proiectelor pe care le-am derulat în ultimii ani și care au ca laitmotiv suportul pentru dezvoltarea businessului, acordat antreprenorilor.

Cum promovează Telekom leadershipul în companie?

Abilitatea de a relaționa este esențială atunci când vorbim de leadership, iar pentru a le oferi angajaților noștri instrumentele necesare pentru a se dezvolta în această direcție, anul trecut am inițiat programul Meet the Customer, prin care ne-am propus să implicăm absolut toți membrii echipei B2B, indiferent dacă se ocupă de vânzări sau de alte segmente de activitate, în comunicarea cu clienții. Ne‑am dorit ca fiecare dintre colegii noștri să aibă oportunitatea de a-i cunoaște personal pe clienți pentru a le înțelege mai bine nevoile și a putea veni, ulterior, cu idei de soluții care să le poată rezolva pro­blemele de business. Expunerea constantă la modele de leadership este un alt mod prin care promovăm acest concept în cadrul Telekom. Prin proiectele pe care le derulăm, susținem antreprenorii, lideri prin definiție. #GAMECHANGERS este unul dintre aceste proiecte: am investit 200.000 de euro în promovarea a 10 businessuri care au rescris, ca și noi, regulile în industriile în care activează și care împărtășesc filosofia noastră de business. Le-am spus poveștile pe rând, pe o platformă dedicată și le-am oferit campanii de promovare online personalizate, în valoare de 20.000 de euro pentru fiecare companie. Continuăm în aceeași notă printr-o campanie derulată în par­teneriat cu Radio Guerrilla, cu titlul #GAME­CHANGERS în businessul romanesc. Timp de 23 de săptămâni antreprenorii care se consideră game changers sună la Guerrilla de Dimineață, își spun povestea și la finalul săptămânii este desemnat un câștigător. Poveștile câștigătorilor vor fi incluse în cartea “#GAMECHANGERS în businessul românesc”. Când am dat startul
campaniei #GAMECHANGERS i-am încurajat pe angajații noștri să își testeze și ei abilitatea de a schimba lucrurile și i-am provocat să ne spună ce au făcut anul acesta sau ce idee concretă au de a schimba regulile pentru a crește businessul B2B sau satisfacția clienților, având în minte obiectivele noastre: simplificarea ofertelor și a proceselor, automatizarea și digitalizarea și oferirea de servicii integrate. Prin această inițiativă i-am implicat pe angajați în construirea strategiei de business a companiei, le-am atribuit responsabilități de project manager, un alt lucru important pentru insuflarea spiritului de leadership.

Care credeți că sunt provocările pentru un lider în era actuală, dominată de tehnologie?

În era digitală, leadershipul este o com­binație de mai multe elemente: putere de adaptare, tenacitate, acceptarea și managementul riscurilor, viziune, pragmatism, conducere prin exemplul propriu, absolut necesare pentru implementarea unei strategii de creștere. Am citit de curând un articol despre leadership în Harvard Business Review, se numește “Cross Silo Leadership”, care punctează foarte bine nevoia stringentă pe care o au organizațiile în era digitală de a aduce împreună angajați din departamente di­ferite, cu expertiză în domenii diferite și a-i învăța și încuraja să colaboreze în proiecte. Acest tip de colaborare este extrem de benefic atât pentru dezvoltarea organizației, cât și pentru dezvoltarea individuală. O altă provocare este integrarea angajaților din generațiile mai vechi cu angajați din generațiile noi, care au crescut în era digitală. Liderii trebuie să găsească o varianta de comunicare adaptată ambelor culturi, pentru a reduce discrepanța. Creativitatea în era digitală este un must, nu o opțiune. Gândirea “outside the box” atât în relația cu angajații, cât și în relația cu clienții poate fi extrem de benefică. Noi am conștientizat cât de important este să venim către clienții noștri cu ceva în plus pe lângă serviciile telecom. Astfel, le oferim clienților consultanță pentru digitalizarea afacerilor lor împreună cu instrumente digitale care să ajute la o comunicare mai facilă cu clienții pe care îi deservesc acele afaceri. De la instrumente de colaborare în cloud la găzduirea în siguranță a datelor, de la eficiența în costuri prin partajarea resurselor tehnologice la creșterea veniturilor prin instrumentele de promovare în online am construit par­teneriate cu companii puternice cum sunt Cisco și Microsoft pentru a pune umărul la creșterea afacerilor din România.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: