Companii Interviuri

#BizItalia: Lumea culinară descoperă cafeaua excepțională

8 mart. 2022 4 min

#BizItalia: Lumea culinară descoperă cafeaua excepțională

Reading Time: 4 minute

Integrarea cafelei în experiența culinară este din ce în ce mai des întâlnită în restaurantele prestigioase din lume, unde tot mai mulți chefi o folosesc creativ în diverse preparate și sosuri, și, similar meniurilor de vinuri, este folosită pentru foodpairing.

Am stat la o cafea cu Laura Santori, Brand Ambassador al Nespresso, care ne-a explicat cât de important este ca o cafea să se ridice la standardele mâncării din farfurie și ne-a dezvăluit ritualul cu care italienii adevărați savurează un espresso.

Cum se bea un espresso ca un italian?

În Italia, cafeaua este un ritual social în toată puterea cuvântului și depășește aspectul funcțional. Pentru italieni reprezintă o adevărată scuză să se apropie de tejgheaua de la bar și să stea la taclale, să bea o cafea în compania cuiva, iar în zilele noastre, pentru o pauză de la smart working împreună cu un coleg conectat pe video sau cu cineva de acasă. Iată de ce nu este întâmplătoare una din invitațiile cele mai cunoscute din Italia: „Să ne vedem la o cafea” sau „Vino să îți ofer o cafea”. Cafeaua este cu siguranță o modalitate de a petrece timp împreună, pentru a împărtăși un moment, și, câteodată este băută fără să se acorde prea multă importanță băuturii în sine. Doriți să beți un espresso precum un italian adevărat? Atunci trebuie să mergeți la bar, să comandați un espresso pe care neapărat să îl beți în picioare și, dacă sunteți singur, de ce să nu faceți o mică conversație cu ­barmanul așa cum ar face un adevărat italian?

De cele mai multe ori, cafeaua nu se ridică la standardele mâncării din cele mai bune restaurante. De ce managerii de restaurante ar trebui să acorde mai multă atenție cafelei pe care o servesc?

Din păcate, chiar și în Italia, cafeaua pe care o bem la finalul unei mese rar beneficiază de atenție, așa cum ar fi în cazul unui vin bun. De fapt, vinul este servit cu identitate și însoțit de o alegere bogată și, dacă avem noroc, avem un somelier care ne și aduce explicațiile de rigoare. Toate acestea nu le întâlnim și la cafea, pentru că nu s-a acordat niciodată aceeași atenție, nu ne-am întrebat niciodată ce gusturi avem, și, în baruri, precum la restaurante, oferta cuprinde un singur tip. Cu toate acestea, cafeaua, precum vinul, are un ritual de degustare și în vreme ce acesta din urmă însoțește un fel de mâncare, cafeaua încheie masa și desăvârșește experiența trăită la restaurant, deci de ce să o stricăm cu o cafea proastă? Ar trebui să fim noi primii care refuză o cafea dacă nu este bună așa cum am face cu un fel de mâncare care nu a fost gătită bine, doar așa putem începe schimbarea.

Iată de ce Nespresso oferă cele mai bune propuneri de cafea și espressoare profesionale pentru lumea din afara casei: de la HoReCa – restaurante, hoteluri, fine dining, restaurante gourmet, localuri cu servicii multiple și food concept inovatoare și premium – la lumea birourilor, de la cele mai ample la birourile mici, până la cei care au adoptat stilul de muncă smart working. În plus, Nespresso este partenerul unor restaurante internaționale de prestigiu și colaborează cu cei mai buni bucătari, ofe­rind clienților experiența unei cafele de cea mai înaltă calitate selecționată cu grijă și pasiune. De altfel, Nespresso a creat o „hartă a cafelei”, un adevrat meniu ce deservește orice preferință de gust. Cu 17 cafele permanente și 2 de sezon, gama Nespresso propune o mare varietate de profiluri aromatice de cea mai înaltă calitate pentru a oferi o experiență extraordinară de degustare într-o ceașcă în diferite ­momente ale zilei.

Fiecare cafea din gamă este rezultatul unui proces elaborat de selecție, prelucrare și prăjire. Gama Origins con]ine cafea provenită din țări de origine, precum Brazilia, Guatemala, India și Peru. Din această ultimă țară provine prima cafea certificată bio din gama profesională Nespresso. Există, de asemenea și sortimente deosebite de cafea Espresso, Lungo, Ristretto și nu în ultimul rând, sortimentele Barista Creations, aromatizate cu vanilie și caramel, create special pentru rețetele cu lapte delicioase.

Cum poate cafeaua să îmbogățească gustul alimentelor?

Cafeaua este din ce în ce mai folosită ca ingredient în feluri de mâncare, ca pudră sau sos, pentru că poate aduce acel strop de amar care într-un fel de mâncare foarte bine echilibrat nu displace deloc. De asemenea, unii bucătari mai îndrăzneți experimentează până și alăturarea cafelei la preparat în sine, care să se poată comporta precum un vin, o adevărată cafea numai bună de consumat. În plus, cafeaua are capacitatea de a stimula papilele gustative, amplificând astfel gusturile din farfurie.

Ca la meniul pentru vinuri, restaurantele pot crea îmbinări perfecte între cafea și mâncare. Ne puteți da câteva exemple de combinații între cafea și mâncare?

Alăturarea cu feluri de mâncare sau cu alte ingrediente în general se face prin concordanță sau discordanță. Când alăturarea se face prin discordanță ne concentrăm pe diferențe, de exemplu amărui/dulce sau acru/savuros și din convergența acestei alăturări trebuie să se nască o nouă aromă, echilibrată și plăcută. Aceeași teorie se aplică și în cazul concordanței, de exemplu, amărui/amărui și acru/acru, având același obiectiv de a obține o nouă aromă care să le cuprindă pe cele două și care să fie plăcută și fină. Doriți să experimentați această teorie? Încercați, de exemplu, Master Origins India cu o bucată de parmezan. Savurați brânza și apoi luați o gură de cafea continuând să mestecați și veți vedea că gustul nou creat îl veți asemăna cu un cappuccino gustos, total surprinzător!

Una din misiunile Nespresso este de a educa lideri culinari în întreaga lume. Ce ne puteți spune despre programele Nespresso de împărtășire a cunoștințelor despre cafea cu bucătari și profesioniști în industria culinară?

La Nespresso organizăm periodic sesiuni de formare dedicate produselor noastre prin intermediul cărora vorbim cu bucătari despre caracteristicile cafelei și ținem sesiuni de degustare pentru formarea personalului. Ne confruntăm adesea pe teme de alăturare și discutăm despre ingredientele care potențează cel mai mult o cafea. De asemenea, organizăm cursuri de formare menite să explice nu doar proveniența cafelei, ci și cum ia naștere o cafea excelentă și cum să îi recunoaștem calitățile și defectele. Și nu numai. Adesea, ori de câte ori sunt lansate amestecuri noi sau ediții limitate, construim împreună cu bucătari meniuri gândite special pentru a promova noua cafea, în versiunea sărată, dar și pentru deserturi, unind idei creative care văd cafeaua ca pe un ingredient indispensabil al preparatului sau ca alăturare pentru degustare. De aici au luat naștere unele rețete care continuă să fie prezente în meniurile a la carte și pe care bucătarii le pot propune la rândul lor propriilor clienți.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 360 (21 februarie – 14 martie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Biz Italia este un proiect #UniCreditExperience. Partenerii #BizItalia sunt UniCredit Bank, Nespresso, SivieroMaria, Enel, Peroni Nastro Azzurro, Natuzzi, IsopanEstRomania

Traducere realizată cu ajutorul www.ab-traduceri.ro.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: