Interviuri Companii Management

Mircea Moga, CEO-ul din spatele unei MEGA extinderi

30 oct. 2019 7 min

Mircea Moga, CEO-ul din spatele unei MEGA extinderi

Reading Time: 7 minute

Pentru Mircea Moga, CEO al Mega Image, ultimul an a fost marcat de extindere – nu doar a numărului de magazine, ci și a conceptelor de retail și a gamei de produse. Ținta retailerului este transformarea modului de a face cumpărături și oferirea de noi experiențe pentru consumatori.

Am stat de vorbă cu Mircea Moga despre ce pregătește Mega Image în următoarea perioadă dar și despre provocările pe care le poți întâmpina atunci când te afli în vârful celui mai mare lanț de supermarketuri din România.

Cum a evoluat businessul Mega Image România de când ați preluat funcția de CEO al Mega Image România, în vara anului trecut?

Mircea Moga CEO Mega Image

A fost un an în ritm alert, în care am fost aproape de echipe și am implementat împreună strategia de dezvoltare prin care ne propunem consolidarea poziției de lider de proximitate, să fim prezenți în marile centre urbane, în piețele mature și să rămânem în topul preferințelor consumatorilor noștri.

Ambiția noastră este să venim aproape de clienți, să ne integrăm cât mai bine în stilul lor de viață și să facem o diferență în modul în care își fac cumpărăturile prin specificul și formatul magazinelor noastre, prin concepte unice, prin mărcile proprii și produsele locale.

Astfel, ne-am continuat extinderea prin deschiderea a 81 de magazine noi în 2018 și alte 34 în prima jumătate a acestui an, atât pe piețe în care suntem deja prezenți, cât și în noi teritorii din țară precum Iași, Bacău, Focșani. Am depășit în acest moment pragul de 700 de magazine în rețeaua noastră și vom continua extinderea într-un ritm accelerat până la finalul anului.

De asemenea, am accelerat ritmul de dezvoltare și în e-commerce, în supermarketul online în care vom investi în continuare.

Ce noutăți au marcat evoluția Mega Image în această perioadă?

Am marcat un moment de referință al expansiunii, prin extinderea într-o categorie nouă, cea a restaurantelor și a gastronomiei. Am deschis în luna martie primul restaurant concept propriu, Maison des Chefs, situat în zona Floreasca, din Bucuresti. Conceptul este o inovație în industria de retail și a fost creat pornind de la tendințele internaționale de a transforma spațiul clasic al magazinelor în zone multifuncționale, cu mult mai mult focus pe experiențe și pe transformarea modului de a face cumpărături.

Am continuat să inovam și să transformam spațiul magazinelor noastre prin alte concepte noi pe care le-am lansat în acest an: #MegaStreetFood, un nou spațiu concept în magazinul nostru din Barbu Văcărescu, care reunește patru restaurante cu specific internațional și rețete renumite pentru street food, pregătite rapid chiar în fața clienților.

Fresh Bazar

Un alt concept nou lansat a fost Fresh Bazar, prin care am readus în atenția consumatorilor clasicul aprozar care era recunoscut pentru produse proaspete și autentice. Noi am dus la un nou nivel acest concept și l-am ancorat în stilul de viață modern în care alimentația sănătoasă joacă un rol important.

De asemenea, un alt pas important în dezvoltarea noastră din ultimul an a fost lansarea cardului de loialitate Connect, unic pe piață de retail prin beneficii și ofertele personalizate.

Care sunt planurile de viitor pentru rețeaua Mega Image România?

Continuăm strategia de expanisune și în a doua jumătate a anului, într-un ritm mult mai accelerat decât în prima jumătate. Vom urmări consolidarea prezenței în zona Moldovei în care am intrat în acest an prin deschiderea primelor magazine în Iași și Bacău și prin preluarea lanțului de supermarketuri Zanfir.

În același timp, dezvoltarea va fi susținută și prin consolidarea prezenței în zonele în care ne desfășurăm deja activitatea, precum București, Giurgiu și Prahova.

Care este strategia Mega Image în termeni de extindere națională?

După expansiunea din ultimii doi ani pe piețe noi, mature și cu potențial, precum Cluj-Napoca și Timișoara, am continuat în acest an extinderea zona în Moldovei, prin deschiderea primului supermarket Mega Image din Bacău, în luna aprilie.

De asemenea, odată cu preluarea lanțului de magazine Zanfir din zona Vrancea, ne-am consolidat poziția în regiune prin cele zece magazine noi care au început să fie integrate treptat în rețea.

Mega Image deschideri

Prima parte a anului a marcat remodelarea a cinci dintre cele zece magazine, în Focșani și în Bacău. Contiuam în prezent procesul și vom ajunge în noi teritorii, precum Adjud, Panciu și Târgu Ocna, prin remodelarea altor magazine Zanfir. Rețeaua noastră deține peste 700 magazine și continuam să ne extindem.

Ce buget ați alocat investițiilor pentru următoarele șase luni și către ce proiecte vor fi direcționați banii?

Investițiile vor urma strategia noastră de dezvoltare în care ne concentrăm pe deschideri de noi magazine, extinderea conceptelor care ne diferențiază, dezvoltarea produselor marcă proprie, creșterea parteneriatelor cu fermierii și producătorii locali.

De asemenea, vom investi mai mult în următoarea perioada în strategia de dezvoltare durabilă, în care ne vom concentra pe programe și soluții cu impact social și asupra mediului înconjurător. Astfel, vom investi până la finalul anului în programe de educație în scoli pentru o alimentație sănătoasă și în măsuri de reducere a cantității de plastic comercializate, utlizarea energiei verzi și creșterea cantității totale de plastic și hârtie reciclate în toate magazinele.

Cum au evoluat vânzările la produsele marcă proprie în ultimul an și care este strategia pe care o aveți pentru aceste game?

Evoluția vânzărilor în prima jumătate a anului 2019 a urmat cursul expansiunii, marcând creșteri importante pentru produsele marcă proprie din categoriile ready meal, carne și legume-fructe din producția locală. În categoria de ready meal, deținem deja o poziție solidă, cu creșteri anuale semnificative. Poziția este susținută prin gama Mega Apetit, primul brand propriu de produse ready meal care acoperă toate felurile de mâncare gata de servit în orice moment al zilei, oferite clienților în zone dedicate în magazine.

Categoria de carne a înregistrat o creștere a vânzărilor susținută de gama marcă proprie Gusturi Romanești, cu produse și preparate din carne de proveniență 100% românească, dar și prin extinderea gamei Le Boucher cu produse preparate din rețete speciale de marinate și grill, semnate de chefi renumiți.

În categoria de legume-fructe, am continuat investițiile în produse din producția locala, prin parteneriate cu producători locali și prin programul propriu Gusturi Romanești de la Gospodari, prin care ne implicăm într-un mod unic pe piața de retail, suntem alături de fermieri în fiecare etapa a culturii, de la sămânță până la recoltă. Programul a crescut de la an la an, prin numărul de fermieri implicați și cantitatea de legume cultivate. Aducem astfel în fiecare sezon de vara, în toate magazinele noastre, legume proaspete, atent contoralte, direct de la gospodari. Este categoria care înregistrează vânzări record în fiecare an, de cele mai multe ori fructele sau legumele se epuizează într-un timp foarte scurt.

De asemenea, produsele bio au înregistrat evoluții foarte bune. În această direcție au contribuit și investițiile în cornerele speciale Equilibrium, cu o gamă extinsa de produse alimentare și nealimentare pentru un stil de viață sănătos. Că urmare a creșterii vânzărilor în aceasta categorie, am extins cornerele Equilibrium în mai multe magazine.

În toamna anului trecut, Mega Image a lansat primul magazin inteligent din țară. Vor urma și alte magazine inteligente?

Am lansat primul supermarket inteligent din România împreună cu Vodafone prin integrarea unor soluții IoT în magazinul din Barbu Văcărescu.

Este un proiect pilot în care testăm soluțiile inteligente și încercăm să corelam cât mai bine datele pentru eficientizarea operațiunilor din magazin, dar și pentru a înțelege mai bine comportamentul consumatorilor.

Proiectul nu a fost extins și în alte magazine, dar investim continuu în digitaliare și soluții inteligente pe care le vom implementa trepatat.

În urmă cu doi ani Mega Image a lansat și propriul magazine online. Cum au evoluat vânzările pe online în ultimii doi ani? 

Ritmul de adopție a comerțului online a crescut în ultimul an susținut și de comportamentul consumatorilor, care au nevoie din ce în ce mai mult de soluții de eficientizare a timpului pe care îl alocă pentru cumpărături.

Am simțit și noi acest ritm printr-o creștere în online, atât în platforma proprie, cât și în marketplace-ul eMAG.

Ne propunem să integrăm onlineul mai puternic în întreg businessul.

Lucrați de aproape 22 de ani în Mega Image. Ce v-a determinat să rămâneți pentru o perioadă așa de lungă în Mega Image?

Într-un sngur cuvânt, pasiune. Totul a început cu pasiunea pentru retail, în linie cu ritmul dinamic al indusriei.

Apoi, în tot acest parcurs lung, a fost mai mult decât atât: a fost și este pasiunea pentru companie, pentru brandul pe care l-am construit și, mai ales, pentru oamenii din echipele cu care lucrez.

Care sunt cele mai importante lecții de leadership pe care le-ați învățat în tot acest timp în cadrul companiei? 

Sunt multe lecții care ne-au format continuu ca echipa, dar o să le menționez pe cele de temelie. În primul rând să ne menținem pe aceeași direcție, viziunea să fie complet înțeleasă la nivel de echipă. Am învățat că atunci când mergem cu toții în aceeași direcție, clar și asumat, nu poți să te abați de la succes.

O altă lecție importantă este de a avea încredere în oameni, în echipa. Încrederea dă mai departe încredere și, atunci când știm clar spre ce mergem, împreună, ajungem acolo unde ne-am propus. Sunt două lecții importante, care ne inspira în tot ceea ce facem.

 Care sunt principalele tendințe de pe piața de retail în 2019?

MegaStreetFood 1

Retailul este o industrie într-o continuă transformare, strâns legată de comportamentul consumatorilor și de stilul acestora de viață. Provocarea este să înțelegi foarte bine acest comportament, să le răspunzi nevoilor, cât și să le anticipezi. Un efort pe care noi îl facem, de la formatul magazinelor, la concepte noi, la transformarea spațiului din magazin pentru a oferi mult mai mult decât cadrul funcțional pentru cumpărături.

O tendință care ne inspiră este aceea de a transforma spațiul fizic al magazinelor și de a integra noi experiențe, atât în modul de a face cumpărăturile, cât și concepte noi, unice.

O alta tendință vine din zona de digitalizare, consumatorii au nevoie de o eficientizare a timpului pe care îl petrec la cumpărături. Noile tehnologii ne oferă date și soluții prin care putem să îi cunoaștem îndeaproape pe clienți.

Cred că experiențele și conceptele noi, alături de digitalizare sunt tendințele care definesc cel mai bine retailul modern în prezent.

În plus, am observat o schimbare în rândul consumtatorilor și a modului în care își fac cumpărăturile. Aceștia sunt influențați mai mult de emoții și de imapctul social decât de preț. Astfel, brandurile care sunt aproape de oamenii din comunitatea lor, care susțin cauze sociale și au un impact pozitiv sunt mai apreciate și au relație mai bună cu consumatorii. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: