Antreprenori

Misiune: expansiune

23 ian. 2020 7 min

Misiune: expansiune

Reading Time: 7 minute

Numele lui Cristian Onețiu, fondatorul Life Care Corp și BioLogistic, a apărut alături de cele ale lui Elon Musk, Jeff Bezos sau Steve Jobs într-un top al celor mai inspiraționali antreprenori. Antreprenorul plănuiește ca în următorii zece ani, compania pe care a fondat-o să devină un jucător global, pe toate continentele

De ce ați pariat începând din 2005 pe domeniul bio, puțin cunoscut atunci în România?

Într-adevăr, am început să investesc în domeniul bio, creând compania Life Care, pe vremea când în România nu se știa despre mâncare sau despre alte produse bio. Nici eu nu știam. Dar am aflat. Am ajuns la un eveniment în Germania și am descoperit opt hale imense, pline cu produse și producători din toată lumea din zona bio. Atunci m-am întrebat: de ce noi nu știm nimic despre lucrurile astea? Țin minte că ne-am uitat la prețuri și da, erau enorm de scumpe! Acesta a fost unul dintre riscuri, că voiam, eu și fratele meu, să aducem în România niște produse cu prețuri foarte mari pentru o piață care nu exista. Ne-am asumat riscul de a începe o afacere în acest domeniu. După ce am început Life Care am deschis și primul magazin, BioMart. Atunci nu ne-am dat seama că nu e sustenabil, că era chiria foarte mare în mall, însă am învățat pe parcurs. Experiența a fost foarte bună, pentru că din el am dezvoltat BioLogistic, care nu se mai ocupa de retail, ci de distribuția produselor noastre la alte puncte și lanțuri de magazine. Punând la punct anumite produse foarte bine primite în piață și construind o primă echipă extraordinară, am reușit în primii trei ani să ajungem la câteva mili­oane de euro cifră de afaceri. Așa că am decis să investim o mare parte din profit, am angajat mult mai mulți oameni, inclusiv o echipă externă de board, cu multă experiență, specialiști care să ne învețe cum să ne construim afacerea pe termen lung. Au fost foarte multe momente importante pe acest drum, de la dezvoltarea de produse, până la colaborarea cu trei biochimiști foarte cunoscuți în Germania care să creeze rețete și produse unice, sau dezvoltarea primului shop online în industria de direct sales.

Înainte de a pune bazele celor două companii ați mai cochetat cu antreprenoriatul?

Prima activitate antrepreno­rială a fost, de fapt, școala mea de vânzări. A fost un bar de karaoke, continuat, prin banii obținuți, cu un club mai mare. Aici lucrurile s-au încheiat prost din cauza mana­gementului deficitar legat de sezonalitate. A urmat o firmă de instalații în Craiova. Ne-am mutat cu totul din Timișoara, ne-am luat și apartament în Craiova, pentru că am descoperit că acolo era un deficit major în ceea ce privește instala­rea contoarelor de apă. În doar șase luni am ajuns în top 3 companii de profil din Craiova. Și aici, din nou, după 8-9 luni, timp în care începuse să ne meargă bine, am pierdut totul pentru că firma era pe numele altcuiva și ne-a spus că e compania lui și să ne vedem de altă treabă imediat ce am început să facem profit. Era tatăl u­nuia dintre cofondatorii mei. A urmat un alt business, tot cu produse de curățenie de casă și cosme­tice create în România. Aveau un preț foarte bun și am creat inclusiv etichete, label privat. Cam într-un an mi-am pierdut toți clienții din cauza calității inconstante. Nu are rost să vă spun despre investiție, despre muncă, despre cele șase luni de pregătire înainte de a începe aceste businessuri. Cel puțin ultima afacere m-a lăsat cu o datorie de 3,2 miliarde de lei vechi, o sumă care a fost cea mai mare gaură de până a­tunci. Dar atunci ne-am dat seama că avem nevoie de un produs cons­tant, de calitate, de claritatea unui plan de business și așa m-am asociat cu fratele meu.

EA3Q6420

Care au fost principalele greșeli pe care le-ați făcut ca antreprenor la început de drum și care au fost cele mai importante lecții învățate din acestea?

Acest aspect este cel mai important pentru mine atunci când vorbesc despre experiență și despre felul în care am crescut și m-am maturizat împreună cu afacerile mele. După cum am spus deja, am trecut prin 4 eșecuri majore, respectiv 4 falimente, pe parcursul carierei mele de antreprenor. Consider că este vital să vorbim mai mult despre eșec decât despre succes, acesta face diferența între cine va avea succes pe termen lung, cu o bază solidă de învățare, și cine se bucură doar întâmplător și pe termen scurt de rezultate pozitive, fără a putea susține un succes constant. Eu am început cu multă pasiune. Dar am învățat, după primul primul eșec, că asta nu e suficient. Că mai există câteva cuvinte cheie: organizare și gestionare a lichidităților, economii. A doua oară am primit o lecție mai dură, de această dată legată de factorul uman. Și anume că este esențial să îți cunoști foarte bine partenerul alături de care pornești o afacere. De la personalitate la valori, atât cele personale, cât și de business. Al treilea faliment a fost, să spunem, surprinzător, din perspectiva conținutului. A fost prima dată când am învățat să îmi pun problema că nu toată lumea îți vrea binele, în mediul de business. Și că trebuie să îți delimitezi foarte bine teritoriul, încă de la început, în fața unui investitor, astfel încât la un moment dat să nu pierzi produsul creat în favoarea celui care este pe o hârtie, după mult timp în care tu ai investit enorm în el, timp, suflet, cunoștințe, bani. O altă lecție importantă a venit la pachet cu cel de-al patrulea faliment: ca să fii antreprenor, trebuie să înveți să devii unul. Să pornești cu un plan clar, să folosești corect lichiditatea, să înveți toate aspectele legale ale companiei, să te gândești la inovație, să investești permanent în afacerea ta și, nu în ultimul rând, să alegi oamenii potriviți.

Ați anunțat extinderea companiei Life Care în SUA și Turcia. Cum arată strategia de expansiune?

Noi vedem Life Care ca pe o companie de direct sales, printre lideri din această industrie. Așa că, după ce ne-am impus anumite standarde și am validat modelul de business, am decis să ne extindem inițial în câteva țări europene. Inclusiv pentru a testa această expansiune și a vedea de ce avem nevoie, mai târziu, și pentru a pătrunde în țări non‑UE. Turcia, pentru noi, este foarte importantă, ca punct de pătrundere pe piața de est. A fost și o provocare, pentru că e o piață extrem de puternică în care există nu doar produse bio, ci și consumatori educați. America, pe de altă parte, reprezintă cea mai mare piață a lumii, orientată spre un stil de viață sănătos și așa o vedem și pentru următorii ani. Aici vorbim despre altă provocare, dincolo de investiție și de competiție, pentru că trebuie să o luăm în calcul și pe cea a diferenței de fus orar, cu echipe separate care lucrează la alte ore pentru a ține legătura cu partenerii și furnizorii noștri din State. În ceea ce privește strategia de expansiune, primul lucru luat în considerare a fost dezvoltarea rapidă a unei echipe internaționale de management pentru a putea coordona de la distanță și apoi mai de aproape fiecare țară. A doua mare provocare a fost limba fiecărei țări. Adaptarea la aceasta și traducerea a tot ceea ce aveam atât la nivel de mesaj comercial, cât și la nivel de parteneriat de afaceri în limba respectivă. Ungaria a fost prima țară în care ne-am extins. Au urmat alte 20  de țări, dar cel mai intens ne-am lansat în Germania, Italia, Spania și Slovenia.

Ce alte planuri mai aveți cu cele două companii?

Atunci când vorbim despre Life Care, ne dorim ca în următorii 10 ani să devenim un jucător global pe toate continentele. Să ne găsim pentru fiecare regiune parteneri potriviți și modele de vânzare dife­rite bazate pe aceleași produse funcționale, în fiecare regiune. Adică în Balcani e un model, în centrul Europei un alt model, în Dubai și zonele arabe alt model, lucruri de care trebuie să ținem cont.

Potrivit “Barometrului afa­cerilor de tip startup 2019” sunteți unul dintre cei mai inspiraționali antreprenori, alături de nume sonore precum Elon Musk, Jeff Bezos sau Bill Gates. Care sunt atuurile care v-au adus prezența în top?

Primul dintre ele este acela că am ratat și am avut curajul să vorbesc despre eșecuri, în mod public. Chiar înainte de a fi cool și la modă să spui că ai ratat. Am început să vorbesc atunci când cultura noastră penaliza serios orice încercare eșuată. Al doilea atu este acela că eu m-am hotărât să ofer celorlalți din experiența mea practică în materiale video și audio gratuite, astfel ca fiecare antreprenor să nu poată spune că nu știa anumite lucruri. Cred că materialele și practica inspiră. Nu sunt neapărat un lider motivațional, ci cred că îi inspir pe ceilalți prin exemplul propriu, prin experiență și prin structura informației care poate fi asimilată.

De aproape jumătate de an sunteți și Associate Founder al OverBridge Capital Group, un fond de investiții care sprijină startup-uri. Cum alegeți companiile în care să investiți?

În 2020 urmează să investim 1,7 milioane de euro, un mini-venture capital care urmărește să dezvolte între 6 și 10 companii cu potențial de scalare internațională. Căutăm companii în care să multiplicăm de cinci ori banii investiți, în trei ani de zile, cu impact semnificativ în calitatea vieții consumatorilor deserviți. Cele mai importante criterii pe care le urmărim sunt legate de produsul sau serviciul companiei respective, de echipa de management și de mo­delul de business. Evident că ne vom uita la valorile pe care le operează compania, atât în management, cât și în produse și servicii, și nu vom investi în afaceri care fac rău sau în antreprenori fără etică.

Cum ați luat decizia să vă implicați într-o emisiune de televiziune și să deveniți investitor și business mentor la “Imperiul Leilor” de la Pro TV?

Am fost foarte încântat să descopăr acest format, mai ales că eu consider că este mare nevoie de o astfel de emisiune în România. În primul rând, pentru că educația antreprenorială, cea a mana­gementului banilor și cea a construirii unui plan de afa­ceri sunt absolut necesare. Decizia de a mă implica este foarte firească pentru mine și vine ca o continuare naturală a ultimilor ani în care am susținut sute de antreprenori în programe de mentorat, atât personal, cât și la distanță. De asemenea, conținutul emisiunii și rolul meu coincid cu planurile mele de a fi mult mai implicat ca investitor în afaceri ce au potențial internațional, după cum spuneam anterior.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: