Mostenitorii de afaceri

<p> <strong>Au trecut mai bine de doua decenii de la aparitia primelor companii antreprenoriale locale. Astazi, “mostenitorii” se pregatesc sa preia fraiele companiilor si, cu o noua viziune asupra mediului de business, sa duca mai departe afacerea familiei.</strong></p> <p>  </p> <p> Ada Georgescu se poate lauda cu un CV impresionat mai ales pentru varsta de 25 de ani. A lucrat in productie, unde avea salariul minim pe economie, apoi a trecut la contabilitate, iar urmatorul pas l-a facut pe postul de secretara. Daca poate credeti ca tanara inca nu stie ce isi doreste sa faca pe viitor, va inselati. Ada Georgescu stie exact care este locul pe care il va ocupa in mediul de afaceri: va continua businessurile fondate de mama sa, Luchi Georgescu, iar diversitatea locurilor de munca din cadrul producatorului de mezeluri Meda constituie pregatirea necesara pentru functia suprema din mediul de afaceri. Dar antrenamentul a inceput cu mult mai mult timp in urma.</p> <p>  </p> <p> Ada a absolvit un liceu in Elvetia, cu bacalaureat international, format din 21 de examene. “Mie mi-a fost usor, ei i-a fost greu”, marturiseste Luchi Georgescu, fondatoarea Vincon Vrancea si Meda. “Ma duceam la ea cam la o luna si jumatate. Imi pregateam intalniri cu profesorii sa vad daca pluteste sau este un pic ancorata.” Ada si-a continuat studiile la Universitatea Metropolitan din Londra, unde a studiat business administration, si, dupa ce antreprenoarea i-a testat cunostintele, a demarat procesul de pregatire pentru preluarea unei bucati din afacerea Meda.</p> <p>  </p> <p> Pentru Vincon, in schimb, Luchi Georgescu considera ca este nevoie sa mai treaca un timp pana ce fiica sa va intelege in totalitate acest business mai complex. “Mental, copilul meu are logica mea, are un bun simt natural, are simt al responsabilitatii si partea umana foarte bine dezvoltata si exacerbata”, povesteste antreprenoarea. Dar Luchi Georgescu considera ca Ada mai are ceva de imbunatatit. “Eu socializez foarte bine, dar aici cred ca trebuie lucrat la Ada, pentru ca in momentul in care ajungi intr-un sistem in care trebuie sa conduci macar o bucatica din el, sa iei decizii, trebuie sa fii comunicativ, sa poti forma echipe”, completeaza Luchi Georgescu.</p> <p>  </p> <p> Nu este un caz singular. Una din noua afaceri se asteapta sa fie transferata in urmatoarea perioada, pentru ca majoritatea afacerilor de familie, cel putin pe plan local, sunt detinute de fondatorii lor, potrivit unui studiu realizat de reteaua internationala Family Business Network (FBN). Si nu de putine ori mostenitorii afacerii fondate de parinti in trecut vin cu o viziune noua asupra mediului de business, au la dispozitie o multitudine de informatii, care nu erau tocmai de gasit, cel putin in Romania la inceputul anilor ’90, si, poate cel mai important aspect, noile tehnologii si tot ce inseamna online nu au secrete pentru ei. In Romania, peste 65% dintre afaceri sunt conduse in familie, cu toate ca o majoritate covarsitoare este reprezentata de afacerile de mica anvergura. Dar exista si businessuri de familie care s-au dezvoltat cu mare succes si au reusit chiar sa devina companii recunoscute nu numai pe plan local, ci si international.</p> <p>  </p> <p> <strong>CIFRE IN FAMILIE</strong></p> <p> La nivelul anului 2011, businessurile de familie din Europa aveau o cifra de afaceri cumulata de 1.800 de miliarde de euro, reprezentand aproximativ 18% din PIB-ul Uniunii Europene, si au ajutat la generarea a peste 5 milioane de locuri de munca. Antreprenorii si afacerile de familie aduc stabilitate economiei si reprezinta chiar un motor de crestere, dar la capitolul recunoastere si sprijin din partea guvernului se pare ca mai este mult de lucru. Este nevoie de sprijin politic pentru crearea unui cadru fiscal si legislativ stabil, precum si de investitii serioase in infrastructura si in imbunatatirea calitatii sistemului de invatamant, care sa pregateasca si sa ancoreze absolventii mai bine in realitatile din piata muncii.</p> <p>  </p> <p> Acestea sunt principalele concluzii ale studiului “Family Business Survey Romania 2013”, realizat de PwC. “Antreprenorii sunt pilonii lumii moderne”, spune Vasile Iuga, Country Managing Partner la PwC Romania. “Ei sunt cei care transforma ambitiile in realitate, inoveaza, critica vechile ierarhii si creeaza valoare adaugata. Ei sunt indispensabili pentru propulsarea oricarei economii, aduc stabilitate si genereaza locuri de munca”, adauga Iuga.</p> <p>  </p> <p> Studiul realizat de PwC mai arata ca, in ciuda dificultatilor din piata, afacerile de familie din Romania au inregistrat performante notabile, 71% dintre respondenti precizand cresteri ale vanzarilor. Mai mult, fondatorii afacerilor conduse in familie sunt cat se poate de optimisti cu privire la viitorul acestora, 61% mentionand ca estimeaza o crestere constanta, organica, in timp ce 13 procente iau in calcul strategii agresive de dezvoltare, printre care chiar si fuziuni si achizitii. Aproape o patrime dintre afacerile de familie romanesti mizeaza pe cartea precautiei pentru viitorul apropiat si au pe agenda o strategie de consolidare, rezultate similare cu planurile businessurilor de familie de la nivel global, unde 69% dintre respondenti cauta o crestere organica si 12% urmaresc o dezvoltare agresiva. Dar probleme au chiar si cei mai experimentati antreprenori.</p> <p>  </p> <p> Cand vine vorba despre obstacole, principala piedica ce pune bete in roate afacerilor detinute de familii se afla conditiile de piata (52% dintre respondentii studiului realizat de PwC), cresterea competitiei (32%), fiscalitatea (42%) si legislatia sau politicile guvernamentale (29%). La polul opus, temerile cu privire la disponibilitatea finantarii, pe baza amplificarii crizei economice globale la nivelul Batranului Continent, au scazut, numai 13% dintre participanti considerand aceasta o provocare pentru organizatia fondata. Tot la capitolul provocari, micile afaceri de familie sunt dezavantajate in fata companiilor multinationale, cel putin in termeni de recrutare si retentie a personalului valoros, din cauza pachetului salarial si a oportunitatilor mai reduse de avansare.</p> <p>  </p> <p> Daca exporturile genereaza aproape o treime din PIB-ul anual al Romaniei, companiile private nu sunt conectate puternic la pietele externe – numai 15% din venituri reprezinta exporturile, comparativ cu media globala, care se situeaza la 25 de procente. Dar una dintre concluziile studiului este ca antreprenorii romani cauta sa schimbe acest mit si estimeaza ca in urmatorii cinci ani ponderea adusa de exporturi cifrei de afaceri se va ridica la 26%, ceea ce pune Romania in fruntea statelor de la care se asteapta cea mai mare crestere a exporturilor generata de companiile private, cu 77%. Romania este urmata in acest clasament de Grecia (70%), Turcia (64%) si Italia (67%).</p>