Analize

Nelimitat12 min

28/06/2013 8 min read

author:

Nelimitat12 min

Reading Time: 8 minute

<p> <strong>Puteti vorbi nu doar in retea, ci si in afa ra acesteia fara li mita. Aceasta libertate are, desigur, un pret,  insa oricum aceste servicii nu sunt destinate  utilizatorului mediu. De ce au facut operatorii acest pas?</strong></p> <p>  </p> <p> Acum doi ani, scriam in Biz ca apareau primele semne ale apusului unei ere: cea a minutelor. In 2011 eram asaltati de oferte cu sute si chiar mii de minute si devenise clar ca diferentierea intre operatori pe baza acestui criteriu devenea tot mai dificila. Batalia cea mare, inceputa de ceva ani buni, se da acum pentru urmatorul nivel: serviciile de date. Dar razboiul minutelor nu s-a incheiat. In transee, operatorii isi apara cu indarjire pozitiile si contraataca dur de cate ori au ocazia. Vorbim de transee, fiindca am intrat de ceva vreme intr-un razboi de uzura, ca urmare a faptului ca rata de penetrare a telefoniei mobile a depasit 100%. Cu alte cuvinte, e tot mai greu sa gasesti clienti noi, trebuie sa-i “rapesti” cumva de la concurenta. Iar o privire asupra cifrelor pietei arata acest lucru. La sfarsitul anului trecut, numarul utilizatorilor activi de telefonie mobila din Ramania ajunsese la 22,8 milioane, dintre care 13 milioane utilizatori de cartele preplatite, conform datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM). Numarul era in scadere cu 2,5% fata de 2011. Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobila la suta de locuitori a ajuns la 120%, in scadere anuala cu trei puncte procentuale.</p> <p>  </p> <p> <strong>CAT VORBESC RAMANII?</strong></p> <p> Totusi, traficul de voce in retelele mobile a continuat sa creasca, depasind 61,5 de miliarde de minute, cu 6,9% mai mult decat in 2011. Exprimat in numar de apeluri, traficul de voce din anul 2012 a crescut cu 6%, fiind  efectuate 26,1 miliarde de apeluri, cu 1,4 miliarde mai multe decat in anul 2011. De asemenea, in 2012 au fost trimise aproximativ 14 miliarde de SMS-uri, cu 24,2% mai multe decat in 2011, si respectiv 15 milioane de MMS-uri, cu 41,2% mai multe decat in anul 2011. Utilizatorii de cartele preplatite efectueaza cea mai mare parte a traficului de voce, respectiv 34 miliarde de minute, adica 56% din total. Durata medie a unui apel realizat de utilizatorii de cartele pre-pay este de 2 minute si 36 de secunde, mai mare decat cea a utilizatorilor cu abonament (2 minute si 6 secunde), in conditiile in care durata medie a unui apel originat in retelele mobile, in anul 2012, a fost de 2 minute si 22 de secunde. Cum arata utilizatorul mediu de telefonie mobila din  Ramani? Conform datelor ANCOM, in medie, in cursul anului 2012, un utilizator a efectuat 3 ore si 42 de minute de trafic de voce pe luna, cu 21 minute mai mult decat media din 2011, si a transmis un numar mediu de 50 de SMS-uri pe luna, cu 11 mai multe decat media din anul precedent.</p> <p>  </p> <p> <strong>DE CE NELIMITAT?</strong></p> <p> Cresterea pietei nu a insemnat insa si cresterea veniturilor pentru operatori, razboiul minutelor neramanand fara urmari in bilantul contabil al acestora. Liderul pietei, Orange Ramania, a inregistrat anul trecut venituri de 913 milioane de euro, in scadere cu 2,6% fata de 2011, in timp ce numarul clientilor se situeaza in jurul a 10,08 milioane. Desi scaderea veniturilor a continuat in primul trimestru din 2013, cand acestea au atins 220 de milioane de euro, descresterea a fost de doar 1,1%. Vodafone Ramania a avut in anul fiscal 2012-2013, incheiat la 31 martie, venituri totale de 769 milioane de euro, in scadere cu 5,1% fata de anul fiscal precedent, in principal ca urmare a scaderii tarifelor de interconectare impuse de ANCOM la 1 martie si 1 septembrie 2012. Fara efectul micsorarii tarifelor de interconectare, veniturile din servicii au scazut pe baza organica cu 1,3%. Vodafone avea in Ramania, la 31 martie 2013, o baza de 8,08 milioane de clienti.</p> <p>  </p> <p> Al treilea jucator important, Cosmote Ramania, a inregistrat venituri de 462,8 milioane euro in 2012, in usoara scadere fata de 2011, operatorul avAnd o cota de piata de aproximativ 24,5%. Principala evolutie pe piata in 2012 a fost tocmai scaderea simtitoare a tarifelor de interconectare (este vorba despre tarifele pe care le poate percepe un operator de la operatorul altei retele pentru apelul primit din respectiva retea). Scaderea a fost realizata de ANCOM in doua etape – in martie si septembrie.</p> <p>  </p> <p> Astfel, de la 1 septembrie 2012, tariful maxim de interconectare este de 3,07 eurocenti/ minut, cu 24% mai mic decat in perioada anterioara. In martie, tarifele de interconectare fusesera reduse cu valori cuprinse intre 19% si 30%. Aici este, intr-un fel, cheia aparitiei abonamentelor cu minute nelimitate in orice retea: costul efectiv al unui operator pentru apelurile in alte retele a scazut suficient pentru a face profitabile ofertele fara limite. In plus, dintre cele peste 61 de miliarde de minute vorbite in retelele mobile in 2012, traficul de voce in retele proprii a fost de peste 52,5 miliarde de minute (+6,7% fata de 2011), reprezentAnd 85,4% din totalul convorbirilor pe mobil din Ramania. Doar 9,5% sunt  apeluri catre alte retele. Un calcul simplu arata ca deschiderea spre alte retele nu expune operatorii unui “risc” prea mare. De asemenea, operatorii si-au mutat deja atentia spre urmatorul front: datele mobile.</p> <p>  </p> <p> La Vodafone Ramania, de exemplu, veniturile din date mobile au inregistrat o crestere cu 25,8% in trimestrul al patrulea al anului fiscal (incheiat la 31 martie 2013) fata de perioada similara a anului anterior. Toti cei trei operatori au lansat servicii 4G, care vor necesita investitii serioase in retele, pentru ca diferentele de viteza resimtite de utilizatori sa justifice costul mai ridicat al accesului la aceasta noua tehnologie.</p> <p>  </p> <p> <strong>CINE A INTRAT IN JOC?</strong></p> <p> Primul operator care a facut pasul spre “infinit” a fost Cosmote, care a lansat planul tarifar “No limit” anul trecut, in luna iulie, oferind in premiera clientilor rezidentiali din Ramania comunicare nelimitata de voce in orice retea, plus mesaje text, video si MMS-uri nelimitate in retea. Abonamentul lunar este de 31 de euro.</p> <p>  </p> <p> In plus, pe 26 noiembrie 2012, compania a lansat portofoliul de abonamente pentru companii Cosmote Business XXS – XXL Plus. In cadrul acestuia, planul tarifar Cosmote Business XXL Plus ofera clientilor business comunicare de voce si date nelimitate, la nivel national si mesaje text nelimitate in retea. Rezultatul? “Conform statisticilor noastre, media minutelor consumate lunar de clientii Cosmote care utilizeaza planul tarifar «No limit» este de cateva ori mai mare decat media corespunzatoare unui client rezidential obisnuit”, a declarat pentru Biz Panos Makris, Chief Commercial Officer la Cosmote Ramania.</p> <p>  </p> <p> In aprilie anul acesta, a fost randul Vodafone sa lanseze abonamente cu minute nelimitate in orice retea. Cele trei abonamente Vodafone RED ofera toate minute nelimitate in orice retea nationala, la 29, 45, respectiv 65 de euro pe luna, dar se diferentiaza prin traficul de date inclus (RED 29 ofera 500 MB, RED 45 – 2 GB, RED 65 – 4 GB) si prin spatiul de stocare oferit in Vodafone Cloud. Intre cele trei tipuri de abonamente apar diferente si la minutele internationale oferite. “Pachetele RED sunt gandite sa ofere combinatia ideala de beneficii la cel mai bun pret, aducand utilizatorilor adevarata libertate de comunicare, simplitate si usurinta in folosirea serviciilor noastre”, a declarat la lansare Andrea Rossini, Director Consumer Business Unit, Vodafone Ramania. In mai, clientii abonamentelor RED au primit acces si la viteze 4G, ocazie cu care oficialii companiei au spus ca, in prima luna de la lansarea noii oferte, circa 12.000 de clienti au optat pentru RED.</p> <p>  </p> <p> <strong>APETIT PENTRU VOCE</strong></p> <p> Orange nu a intrat, deocamdata, in arena nelimitata. “In prezent ofertele noastre contin un mix avantajos intre numarul de minute (in retea si in afara retelei), oferta de date mobile si subventii pentru toate tipurile de smart – phone-uri. In masura in care vom identifica in randul clientilor o nevoie pentru o oferta care sa includa mai multe minute sau chiar minute nelimitate, vom lua in calcul aceasta posibilitate”, ne-a declarat Andreea Belenes, Consumer Division Manager la Orange Ramania. Aceasta a adaugat ca, in opinia Orange, numarul minutelor incluse in abonamente este deja destul de mare si acopera nevoile de consum ale clientilor din Ramania.</p> <p>  </p> <p> Apetitul pentru voce al ramanilor este recunoscut de toti operatorii. “Am vazut in randul clientilor individuali un apetit mai crescut pentru serviciile de voce. Clientii rezidentiali cu abonamente au un consum mediu de servicii de voce per utilizator mai mare cu aproximativ 25% fata de consumul clientilor de tip business”, afirma Andreea Belenes. Acesta a fost, de altfel, motivul pentru care au aparut oferte cu sute si mii de minute, doar ca majoritatea acestora sunt in retea. Motivul, din punctul de vedere al operatorilor, este simplu: orice utilizator atras de o oferta va incerca sa-si aduca “grupul” format din familie si prieteni apropiati in reteaua respectiva. “Traficul de voce va continua sa fie prima si cea mai la indemana alegere de comunicare.</p> <p>  </p> <p> Fiecare client are particularitatile sale in termeni de optiuni de comunicare, dar, in final, totul se rezuma la a gasi cea mai buna propunere care sa echilibreze mixul de comunicate text, video si imagine”, arata si Panos Makris. Nelimitarea a atins si retele fixe, unde Romtelecom a venit cu minute nelimitate in toate retele fixe, dar si catre Cosmote, compania-sora detinuta tot de grupul elen OTE. De altfel, fuziunea dintre cele doua companii pare iminenta, ramanand de stabilit detaliile legate de pachetul detinut inca de statul raman la Romtelecom.</p> <p>  </p> <p> Oricum, cei doi operatori ofera de ceva vreme abonamente care combina zona de fix cu cea de mobil. Tinta pentru abonamentele “No limit” nu este insa utilizatorul obisnuit, dupa cum se vede si din preturile acestora. Aceste oferte vizeaza clienti peste medie, interesati in primul rand de libertatea de comunicare, dar si de predictibilitatea bugetului alocat comunicarii. Pentru companii, mai ales cele mici si mijlocii, dar si pentru liber-profesionisti, o factura de comunicatii mobile constanta, indiferent cat vorbesti, ajuta enorm businessul. Dispar “surprizele” si limitarile de comunicare, ceea ce permite utilizatorilor sa se concentreze pe ceea ce au de facut, fara a se mai gAndi daca pot sau nu suna pe cineva din alta retea cu riscul de a depasi “plafonul” alocat.</p> <p>  </p> <p> Cu alte cuvinte, nu va asteptati ca ofertele nelimitate sa inunde piata. “Cred ca ofertele cu minute nelimitate si minute nationale vor coexista cu abonamentele care ofera atat minute «in retea», cat si nationale, pentru ca se adreseaza unor diferite nevoi ale utilizatorilor”, spune reprezentanta Orange Ramania. De altfel, tendinta de personalizare accentuata a serviciilor se vede si din oferta extrem de stufoasa a operatorilor, inclusiv pentru cartelele preplatite. Este un semn clar al maturizarii pietei, in care nevoile clientilor incep sa primeze, pentru ca acestia pot renunta acum mult mai usor la un operator, in conditiile in care isi pot pastra si numarul prin portare. “Conform feed back-ului din partea clientilor nostri si nivelului de consum, vom continua sa dezvoltam solutii personalizate de comunicare, pentru a acoperi toate nevoile”, spune Panos Makris, de la Cosmote.</p> <p>  </p> <p> <strong>CONCURENTA DE PE INTERNET</strong></p> <p> Un lucru este insa sigur: oricat de mult creste zona de date mobile, serviciile de voce vor continua sa reprezinte o parte esentiala din mixul de venituri al operatorilor. Insa vocea va deveni mai degraba o marfa de baza, disponibila in cantitati mari si la preturi tot mai avantajoase, fiindca nu mai poate fi un produs cu valoarea adaugata mare in noua lume a comunicatiilor permanente. Numarul conexiunilor mobile la internet era, la 31 decembrie 2012, de peste 10,1 milioane, dintre care 8,7 milioane erau realizate de pe telefoane mobile si 1,4 milioane prin modemuri, carduri sau stick-uri USB.</p> <p>  </p> <p> Traficul mediu lunar pe utilizator de smartphone era de 2 B, in timp ce conexiunile de pe modem, carduri sau stick-uri USB era de 10,6 GB. “Desi clientii nostri se indreapta din ce in ce mai mult catre zona de continut folosit pe mai multe tipuri de device-uri (smartphone-uri, tablete, laptopuri), vedem ca folosesc serviciile de voce la fel de mult ca in anii trecuti. Ceea ce am observat pana acum in comportamentul de consum a fost ca, desi in ultimii ani consumul de date a crescut constant, traficul de voce a continuat si el sa creasca”, subliniaza Andreea Belenes, de la Orange. In plus, operatorii trebuie sa fie in acelasi timp atenti la concurenta venita din partea aplicatiilor mobile ca Skype sau Viber, care folosesc conexiunea la internet pentru apeluri de voce si pot “fura” clientii vorbareti, inclusiv sau mai ales pe partea de roaming. Iar in cazul acestui tip de aplicatii, daca ai asigurata conexiunea la internet, serviciile de voce sunt nelimitate. Si gratuite.</p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE