Business Interviuri

Nicolae Bănică, OSCAR Downstream: Energie pentru succes

24 feb. 2025 5 min

Nicolae Bănică, OSCAR Downstream: Energie pentru succes

Reading Time: 5 minute

După rezultate peste așteptări în 2024, OSCAR Downstream începe acest an cu planuri importante de consolidare și extindere a businessului. Nicolae Bănică, CEO al companiei, ne-a detaliat prioritățile, dar și provocările din 2025.

2025 pare să fie un an al provocărilor pe toate planurile. Ca lider de business, ce așteptări aveți de la noua realitate economică și politică ce se prefigurează în următorii ani?

Această nouă realitate se prefigurează deja de câțiva ani. Evenimentele excepționale pe care le-am trăit cu toții, începând cu pandemia de COVID-19, au accelerat tranziția către o lume guvernată de transformări semnificative şi provocări fără precedent, tensiuni globale în creştere şi incertitudine.

Preocuparea generală din acest moment este cum se vor repoziționa marile puteri după anul electoral 2024, în care peste jumătate din populația planetei a votat, și cum ne vor afecta modificările în lanțurile comerciale ce sunt anunțate deja. Din acest punct de vedere, cred că lunile următoare se vor dovedi cruciale. Cred că acest cadru de incertitudine se va menține cel puțin până la mijlocul lui 2025, cu consecințe importante pentru mediul de business și economia națională.

Care sunt lecțiile anului 2024 care credeți că vor fi valoroase în perioada următoare?

Anul 2024 a tras un semnal important de alarmă privind realitatea din societatea românească, dezbinarea și distanța care există între așa-zisele „bule” (digitale, dar și din viața reală). Pentru factorii de decizie, lecția principală a fost că în spatele statisticilor economice și al conturilor de social media există o realitate socială și milioane de oameni care nu pot fi ignorați. Aș spune că a fost o lecție despre realism în leadership și despre nevoia unei resetări a viziunii de guvernare și a administrării instituțiilor publice.

În contrapondere, a doua lecție importantă a fost despre transparență și unitate. Singura soluție pentru România este să lucrăm împreună (factorul politic, economic și social), aliniați în spatele valorilor fundamentale pentru stabilitatea și prosperitatea economiei naționale.

Cum s-a încheiat anul 2024 pentru OSCAR Downstream? Care sunt factorii care au contribuit la acest rezultat?

Modelul nostru de business se bazează pe trei piloni cheie: platforma logistică integrată, unică în România, prin care controlăm pe deplin calitatea și fluxul de distribuție la nivel național; parteneriatele pe termen lung cu companii din industrii dinamice (transporturi, construcții și agricultură); și strategia centrată pe flexibilitate, inovație și tehnologie.

Rezultatele din 2024 au depășit previziunile noastre. Am continuat să investim, în linie cu viziunea OSCAR Downstream pe termen lung. Ne-am extins flota la peste 100 de autocisterne moderne, am început construcția primelor benzinării B2C sub brandul propriu și am continuat să inovăm, inclusiv prin lansarea în premieră pentru clienții B2B a facilității de plată prin telefonul mobil (plata la pompă).

În paralel, ne-am extins rețeaua de benzinării în franciză RO concept OSCAR la peste 90 de unități plasate strategic în întreaga țară și am lansat pentru clienții acestor stații cardul de discount OSCAR RO.

O preocupare constantă de-a lungul anului a fost să găsim cele mai bune soluții financiare și operaționale pentru cele peste 5.000 de companii cu care lucrăm, într-un context economic afectat de creșterea inflației, înăsprirea fiscalității și lipsa generalizată de predictibilitate.

Ce le-ați spus colegilor în prima ședință din acest an?

Am analizat împreună preocupările lor pentru anul 2025 și am pus în balanță avantajele și oportunitățile pe care le vedem pentru a putea face față provocărilor ce pot apărea pe parcursul anului. Prioritatea numărul 1 rămâne fluiditatea operațională și eficiența serviciilor pentru clienții noștri, indiferent de condițiile de piață. Ne preocupă, totodată, confortul angajaților, astfel încât am validat la nivel de top management un plan de acțiuni, responsabilități și obiective personale, ca să putem gestiona cât mai bine comunicarea internă, temerile și așteptările colegilor noștri.

Ce înseamnă succesul în anul 2025 pentru OSCAR Downstream? Ce obiective ați setat și cum vă propuneți să le îndepliniți?

Estimăm o creștere a businessului, deși în acest moment se tot discută de o încetinire economică la nivel european. Vom continua să ne consolidăm activitatea B2B, principalul nostru segment de activitate, și să creștem cota de piață pe segmentul de retail.

În linie cu strategia noastră de sustenabilitate, vom implementa noi soluții digitale menite să eficientizeze experiența clienților și să ne reducă amprenta de carbon. Astfel de inițiative completează eforturile OSCAR Downstream din sfera operațională, începând cu portofoliul nostru de carburanți premium, cu impact redus asupra mediului, și flota proprie de transport cu autocisterne eficiente energetic.

Vă așteptați să luați și decizii dificile? De ce sunt importante deciziile dificile în evoluția unui lider și pentru dezvoltarea sustenabilă a unei companii?

Deciziile dificile sunt inevitabile într-un rol de conducere, iar capacitatea unui lider de a-și asuma o asemenea decizie într-un moment critic face diferența dintre succes sau eșec pe termen lung. Aș spune însă că un an dificil nu înseamnă neapărat și decizii dificile. OSCAR Downstream este o organizație antreprenorială care face performanță de peste 23 de ani într-una dintre cele mai imprevizibile și volatile industrii din lume.

Am învățat să fim flexibili, să ne adaptăm și să facem tot ceea ce ține de noi pentru a obține cel mai bun rezultat pentru partenerii, clienții și angajații noștri, indiferent de condițiile pieței. Din istoria noastră, putem spune că momentele de impredictibilitate, de regulă, aduc și oportunități, iar aici contează modul cum managementul companiei abordează aceste momente.

OSCAR Downstream este una dintre companiile cu o strategie de sustenabilitate foarte bine gândită. Ce v-ați propus în perioada următoare din acest punct de vedere?

Sustenabilitatea este un pilon strategic pentru OSCAR Downstream și vrem să identificăm cât mai multe oportunități, idei și soluții care îmbunătățesc calitatea vieții, promovează inovația și binele social în România. Prioritatea din acest an este să dezvoltăm platforma România Tot Înainte – Alimentăm Binele, care centralizează viziunea și eforturile noastre pentru un viitor sustenabil. Ne propunem să atragem parteneri noi din societatea civilă, dar și parteneri de business alături de care să implementăm și să dezvoltăm proiecte cu impact real în educație, sănătate și mediu, cele trei domenii pe care OSCAR Downstream le consideră esențiale pentru un viitor sustenabil.

Cum vedeți rolul mediului de business din România în contextul economic și geopolitic actual?

Probabil că peste câțiva ani ne vom uita la 2024 ca la un moment T0 pentru mediul de business din România, care a înțeles că trebuie să își asume un rol activ. De peste 30 de ani, mediul de business demonstrează reziliență și face performanță, contribuind la creșterea economiei și bunăstarea socială. Dar nu este suficient.

Oamenii de afaceri au semnalat în repetate rânduri că România are nevoie de o viziune unitară, pe termen lung, și de o strategie realistă la care să adere întreaga societate, începând cu forțele politice, indiferent de succesiunea ciclurilor de guvernare. În lipsa acestui efort comun, orice progres pe care noi îl facem în cercul nostru restrâns este, în mare parte, anulat. Astăzi, mai mult ca oricând, mediul de business trebuie să fie recunoscut drept partener strategic al statului român, pentru construirea unei economii prospere, cu rol cheie în context regional.

Ce ați dori să transmiteți partenerilor și mediului de afaceri în acest an?

Le mulțumim pentru încredere și îi asigurăm că vom rămâne același partener strategic pentru activitatea lor și pentru economia românească per ansamblu.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 390 (20 februarie – 15 martie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: