fbpx
Tech

Oamenii din spatele ecranului tactil

01/11/2012

Oamenii din spatele ecranului tactil

Dincolo de ecranele smartphone-urilor noastre se afla un business pe cat de verde, pe atat de efervescent. Companiile incep sa uite de social media si aleg sa se promoveze prin aplicatii mobile. Astfel ia nastere un nou segment de programatori – oamenii din spatele touchscreen-ului.

Dezvoltatorul de aplicatii mobile era o specie total necunoscuta in urma cu mai putin de trei ani in peisajul tehnologic local. Chiar si in momentul de fata, prea putine lucruri legate de stilul de lucru al acestor specialisti in IT sunt cunoscute publicului larg. Astazi, piata cere tot mai multe aplicatii mobile care sa ruleze pe sistemele de operare iOS, Android, dar si pe Windows Phone 8 si pe telefoanele Blackberry.

In paralel, piata la nivel global se confrunta cu un deficit de programatori talentati care sa se dedice exclusiv aplicatiilor mobile. De aceea, pentru profesionistii din zona IT cu abilitati de programare, deficitul amintit mai devreme reprezinta o oportunitate pentru a porni la drum pe o noua nisa. Pentru a intelege dimensiunile pietei e suficient sa ne uitam la un raport al Asymco potrivit caruia Apple a platit anul trecut 5 miliarde de dolari catre dezvoltatorii de aplicatii mobile din AppStore, in conditiile in care 2010 s-a incheiat cu vanzari de aplicatii mobile de “doar” 1,78 miliarde de dolari pentru Apple. Iar rata cresterii este in continuare una exponentiala, in conditiile in care tarile in curs de dezvoltare se afla inca intr-un stadiu incipient de adoptie a smartphone-urilor. In 2011, cererea de telefoane mobile a crescut din nou in Europa, asa cum era de asteptat, in ciuda contextului economic dificil. Conform GfK, anul trecut au fost vandute cu 3,2% mai multe telefoane mobile decat in 2010, iar vanzarile de smartphone-uri au crescut cu 67%. Daca in 2010 smartphoneurile reprezentau doar 22% din vanzari pe piata de telefonie mobila, in 2011 aceasta cifra a crescut la 36%. In decembrie 2011, 45% din telefoanele vandute in Europa erau smartphone-uri.

DE LA ZERO LA PROFIT

Nu doar companiile specializate in IT&C sunt in cautare de developeri de aplicatii. Astazi, numeroase companii care ofera servicii sau care sunt implicate in comert isi doresc sa dezvolte aplicatii, la fel cum ieri erau dornice de a se impune in lumea retelelor sociale. Practic, aplicatiile mobile au devenit esentiale in incercarea de a te impune ca brand in piata. “La inceput, cand abordam diverse companii, reprezentantii de marketing sau vanzari nici nu se gandeau la aplicatii, multi dintre ei neavand un smartphone.

Era destul de greu sa le explicam avantajele unei aplicatii proprii.  Principala provocare era sa gasim clienti care erau dispusi sa investeasca in aceste produse. Acum situatia s-a schimbat, ne-ar mai trebui programatori. In tarile Europei de Vest exista companii de mobile marketing care stabilesc cu clientii toata strategia unei aplicatii – structura, grafica, promovare. Ulterior, compania da in lucru aplicatia unei firme de dezvoltare. In Romania, de cele mai multe ori e nevoie sa oferim noi consultanta si ideile de aplicatie. Partea de programare de multe ori reprezinta doar 30% din timpul alocat unei aplicatii”, spune Alexandru Badan, Country Manager la ApplusMobile, companie ce dezvolta aplicatii pentru iOS si Android.

Desi exista nenumarati specialisti in web development si Java, profesionistii specializati in dezvoltarea de aplicatii mobile sunt greu de gasit din cauza faptului ca sistemele de operare sunt relativ noi. Developerii si designerii care inteleg limitarile, dar si oportunitatile oferite de interfata smartphone-urilor nu au decat de castigat in urmatorii ani. Iar diferenta nu se face la nivel tehnic. Specialistii sunt de parere ca diferenta se face la nivel de intelegere a regulilor de utilizare a aplicatiilor si la nivel de ergonomie a produsului final. Daca in cazul aplicatiilor web mai multe optiuni echivalau cu o aplicatie mai complexa si mai buna, in cazul aplicatiilor mobile regula nu se aplica. Toate semnalele indica o cerere consistenta de dezvoltatori de aplicatii mobile.

Asta nu se traduce insa automat in mai multe joburi in cadrul departamentelor IT ale marilor corporatii. Principalul motiv il reprezinta faptul ca majoritatea companiilor ezita sa isi ia un angajament permanent – si costisitor – fata de dezvoltatori. Unele companii prefera sa externalizeze dezvoltarea aplicatiilor, urmand sa angajeze specialisti IT in momentul in care nevoile companiei pe acest segment devin o certitudine. Pentru companiile interesate de acest tip de specialisti, o solutie ar putea fi angajarea unei echipe mici de dezvoltatori pe care sa ii pregateasca adecvat, dupa care sa se orienteze catre angajarea de tineri programatori Java sau web developeri, care ar putea fi la randul lor pregatiti de seniori.

In acest fel, s-ar putea economisi sume importante, evitand angajarea unor echipe mari de dezvoltatori de aplicatii mobile experimentati, ale caror salarii pot fi greu de suportat. Wizart Studios, companie de software si web  development condusa de Liviu Dumitru, s-a aflat in prima instanta in punctul in care intelegea nevoia de mobile developeri a pietei, insa ezita sa deschida un departament dedicat, pe fondul unei piete locale insuficient de mature. “Inca de cand a aparut pe piata primul iPhone, am stiut ca aplicatiile mobile sunt parte din viitorul nostru, insa cererea fiind foarte mica, nu am considerat a fi rentabil sa sustinem un departament de mobile development. Primul brief mare la care am participat pentru compania Synaptics ne-a deschis ochii si mai larg si am decis sa infiintam un departament special”, isi aminteste CEO-ul de la Wizart Studios.

RECALIBRAREA

Fie ca esti un tanar absolvent sau un web developer cu experienta, cunostintele de Java si HTML sunt esentiale pentru un astfel de job. Developerii care sunt conectati la programarea orientata catre obiect si care inteleg interfetele agreate de utilizatori, precum si anumite tipare de design vor avea un avantaj in fata developerilor clasici. Experienta in API-uri si cunoasterea sistemelor de operare Android si iOS sunt de asemenea plusuri, insa nu putem spune ca, fara aceste cunostinte inradacinate, nu poti avea sanse de a dezvolta aplicatii reusite.

“iOS este de departe cel mai avansat sistem de operare pe platforme mobile. Android are si el un ritm rapid de dezvoltare, insa fragmentarea pietei de dispozitive si faptul ca exista un numar mare de mobile cu versiuni vechi de Android in functiune face ca dezvoltarea pe aceasta platforma sa fie dificila”, spune Vasile Alaiba, fondator al Mobile Touch, una din putinele companii romanesti dedicate exclusiv dezvoltarii de aplicatii mobile. El arata ca un caz aparte este BlackBerry, aflat intr-un moment de rascruce, dupa o perioada de mai mult de trei ani de declin – noul sistem de operare BlackBerry 10 pare promitator, dar telefoane cu acest sistem nu vor intra pe piata decat in primul trimestru din 2013, de aceea viitorul platformei este inca incert. “As adauga pe lista Windows Phone, care chiar daca pe versiunea 7 nu s-a ridicat ca nivel de functionalitati la acelasi nivel cu competitorii sai, a adus unele idei noi si interesante. Asteptam cu nerabdare sezonul sarbatorilor pentru a vedea succesul de piata al noilor dispozitive cu Windows Phone 8”, mai spune Alaiba.

Un programator indemanatic ar trebui sa poata face switch-ul de la un limbaj la altul cu usurinta, intrucat dezvoltarea de aplicatii mobile inseamna invatarea de noi sintaxe. O posibila dificultate pe care developerii o pot intalni tine de noul design dictat de dimensiunile diferite ale ecranului. Dincolo de faptul ca aplicatiile vor fi dezvoltate la rezolutii mai mici, e important ca programatorul sa constientizeze felul in care utilizatorul interactioneaza cu aplicatia si sa livreze un produs cu o functionalitate ridicata.

Utilizatorii de smartphone-uri nu au acelasi comportament si aceleasi asteptari precum un utilizator de desktop, motiv pentru care aplicatiile trebuie gandite diferit fata de un software pentru calculatorul personal. Meniurile dropdown si ferestrele elaborate de “Help” nu sunt deloc utile in cazul aplicatiilor mobile care, prin comparatie, ar trebui sa se apropie mai mult de designul si functionalitatea software-ului folosit la ATM-uri.

NISE PROFITABILE

Desi aplicatiile populare sunt orientate catre publicul larg, un segment extrem de profitabil este cel al aplicatiilor dezvoltate pentru marile companii. “Segmentul orientat catre consumer este extrem de fragmentat. Si studentul din anul doi poate realiza o aplicatie reusita. Pentru noi insa, zona enterprise e extrem de interesanta, iar aici un student sau un grup de studenti nu mai pot face fata. Sunt cerinte diferite, piata vrea mai mult: profesionalism, stabilitate, capacitatea de a dezvolta cross-platform”, explica Cornelius Brody, CEO al companiei de software iQuest. Cea mai cunoscuta aplicatie dezvoltata de iQuest este Trip Journal, folosita de sute de mii de utilizatori din intreaga lume. Printre alte diplome, aplicatia a primit premiul Google in cadrul concursului international Android Developer Challenge.

Desi Trip Journal, care se adreseaza publicului larg, a fost bine primita la nivel international, focusul iQuest este acela de a se specializa in zona de aplicatii enterprise, oferind in plus testare, suport tehnic si intelegere a businessului corporatiilor pentru care dezvolta astfel de solutii. In momentul de fata, aproape 10% din veniturile iQuest provin din zona de aplicatii mobile, coordonata cu ajutorul unei echipe de sapte specialisti. Brody vizeaza in special pietele externe, pentru care a dezvoltat aplicatii mobile in zona de retail, auto, telecom si financiar.

FREELANCERI VS CORPORATII

Piata dezvoltatorilor de aplicatii mobile din Romania este impartita intre freelancerii care aleg sa dezvolte individual sau in mici echipe proiecte adresate publicului larg si companii de web development care si-au infiintat departamente de mobile. Piata e completata de o specie rara – firmele specializate pe dezvoltarea de aplicatii mobile, care isi canalizeaza tot efortul si resursele catre aceasta nisa. In general, freelancerii romani folosesc platforme de intermediere a joburilor pe segmentul de mobile development precum elance.com sau getacoder.com si lucreaza pentru orice piata pe care exista cerere, indiferent ca vorbim de vestul Europei, de Asia sau Statele Unite.

“In Romania observ firme mici care vad un potential de piata si incearca sa intre timid pe domenii generale. Cele mai multe aplicatii romanesti pe care le cunosc sunt create totusi de freelanceri si hobisti”, spune Adrian Vintu, dezvoltatorul uneia din cele mai populare aplicatii romanesti, Dex pentru Android. Vintu este specializat pe dezvoltarea in Android si creeaza aplicatii din domeniul educatiei. De altfel, a lucrat doi ani pentru dezvoltarea Dex pentru Android si continua sa aduca imbunatatiri produsului pe baza feedback-ului utilizatorilor. Chiar daca aceasta nisa nu este usor monetizabila, tanarul specialist in IT e de parere ca popularitatea aplicatiilor create se poate concretiza in timp in recunoastere si oferte de angajare tentante.

Desi dezvoltarea aplicatiilor pe cont propriu poate fi un obiectiv captivant, cei care tintesc o cariera in acest domeniu iau in considerare, mai devreme sau mai tarziu, angajarea intr-o companie dedicata sau, de ce nu, infiintarea unei astfel de companii. “Consider ca viitorul acestei meserii se va canaliza catre echipe mici spre mari si foarte mari de dezvoltatori. Iubesc mult povestile de succes gen Tiny Wings sau Cut The Rope, in care un singur om sau o echipa mica de oameni au construit un adevarat univers in jurul unui joc simplu, dar pentru a realiza lucruri deosebite si de durata este necesara o echipa mare si finantare adecvata.

Companii ca Gameloft, EA, com2us scot jocuri in fiecare luna, majoritatea sunt freemium si de o calitate foarte buna, lucru greu de realizat individual sau intr-o echipa restransa”, explicaAlexandru Tataru, dezvoltatorul aplicatiei Education 4 All. Pentru companiile cu departamente dedicate de mobile development, provocarea o reprezinta identificarea si fidelizarea dezvoltatorilor de aplicatii mobile. “Gasim developeri prin recomandari sau prin intermediul site-urilor de profil sau al firmelor de recrutare. Insa este mai usor sa-I gasesti decat sa-i pastrezi.

Pe o piata unde nu prea exista rata de somaj, cerintele programatorilor sunt destul de ridicate pentru contextul economic cu care ne confruntam”, spune Liviu Dumitru, CEO al Wizart Studios. Antreprenorul coordoneaza dezvoltarea unui proiect de gaming, dar cocheteaza tot mai mult cu ideea de a dezvolta aplicatii bazate pe geolocatie. Cu toate ca domeniul dezvoltarii de aplicatii mobile este unul fascinant, piata locala este in continuare insuficient dezvoltata. Desi in momentul de fata freelancerii sunt capabili sa livreze in mod constant produse interesante pe un segment inca nou pentru multi utilizatori, maturizarea pietei va atrage nevoia de produse mai complexe, fie ca vorbim de aplicatii pentru publicul larg sau cele dedicate companiilor. In acest sport al codurilor pentru aplicatii mobile, competitivitatea tot mai ridicata ce se anunta in urmatorii ani i-ar putea impinge pe dezvoltatorii talentati sa invete sa joace si pentru echipa.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE