Analize Digital Tech

OVN: Businessul real din spatele evenimentelor virtuale

08/03/2021 8 min read

OVN: Businessul real din spatele evenimentelor virtuale

Reading Time: 8 minute

Pentru echipa OVN, transmisiile live online și ferestrele de Zoom sunt ceva obișnuit de ani buni. Dar provocările distanțării din ultimul an au adus un salt tehnologic și o serie de inovații ce schimbă felul în care vor arăta evenimentele în anii următori.

Cum mai exact am aflat de la George Pop și Narcis Coste, coordonatorii companiei OVN, care vă aduce și evenimentele Biz pe ecranul laptopului sau smartphone-ului.

OVN + VKRS = Cool

Narcis și George sunt la butoane, în „camera de comandă”, cu o multitudine de ecrane în fața lor. Pe un televizor aflat deasupra tuturor ecra­nelor, Cabral prezintă o gală de premiere într-un decor impresionant. Pe un monitor aflat mai jos, aceeași imagine ocupă doar o parte din ­ecran, sub care mai multe „pătrățele” conțin elemente grafice pe care George le selectează la momentul oportun. Lângă el, Narcis are și el ecranul împărțit în mai multe zone și se coordonează cu George pentru ca elementele selectate să apară în transmisia live.

Ies în hala alăturată, unde același Cabral evoluează în fața camerelor operate de Dan și Ionuț, având însă în spate un uriaș perete verde. Mă uit la live-ul de pe Facebook și totul arată ca pe primul ecran din camera de comandă. Cam așa am văzut eu spre sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut VKRS – Best in Video Gala 2020, care a încheiat o zi de transmisiuni online în cadrul primului festival video din România, VKRS. Cei care au urmărit gala online au văzut un eveniment live la cele mai înalte standarde. Eu și colegii de la Biz am văzut însă și felul în care echipa OVN (Online Video Network) a combinat creativitatea cu tehnologia pentru ca transmisia-maraton să fie un eveniment unic în online. Vedeți mai jos cum a arătat Gala VKRS:

Pentru George Pop, Narcis Coste, Dan Burghelea și Ionuț Stănică, nucleul echipei OVN, este doar o altă zi de muncă, în care îmblânzesc tehnologia, se luptă cu nărăvașe conexiuni de internet și cu imprevizibilul unei transmisii live pentru a pune pe ­ecranele cât mai multor oameni un eveniment la standardele profesio­niste de top.

Ultimul an a adus multe provocări pentru OVN, ca și pentru noi toți. Dar și oportunități de business și posibilitatea de a face pași mai repezi către viitorul evenimentelor. Am discutat cu George și Narcis despre ce a însemnat pentru businessul lor acest ultim an dificil, dar și plin de premiere.

Noua realitate… virtuală

Încă de la începutul pandemiei, când și România a intrat în lockdown, OVN a anulat, din proprie inițiativă, filmările.

George Pop, Development Manager OVN

Am fost animați de res­ponsabilitate civică, nu a fost din cauza panicii induse de mass-media. De aceea, am și avut o primă lună mai liberă în care ne-am putut concentra mai mult pe soluțiile inovative ce urma să le implementăm în acel an”, spune George Pop, Development Manager la OVN.

A urmat o perioadă în care au căutat febril soluții de înlocuire a tehnicilor de contact direct cu clientul cu noi tehnici bazate pe contactul la distanță. Doar că acestea trebuia să păstreze integritatea, acuratețea și spontaneitatea conținutului. Așa au apărut producțiile video remote, în care clientul își folosește mijloacele proprii de comunicare (camera și microfonul laptopului, telefonul inteligent etc.) pentru a intra în regia OVN, urmând ca echipa să „îmbrace grafic”, în timp real sau prin postprocesare, producția și să o livreze pe internet utilizatorilor finali.

Am redus la minimum și contactul între membrii echipei: prin instalarea unei ferme de servere, fiecare regizor responsabil de emisiune, de la el de acasă, intra în dialog cu invitatul/invitații aflați, fiecare, în locația proprie, fiind conectați în regim de conferință”, adaugă Narcis Coste, General Manager al OVN. Acesta a fost doar începutul unei noi abordări, bazate pe remote și virtualizare.

Businessul OVN este bazat, în principal, pe live streaming, atât prin producții externe (transmisiuni live din diverse amplasamente, aflate în aer liber sau în incinte), cât și pe producții din studioul propriu. Până la pandemie, producțiile externe reprezentau transmisiuni sportive (fotbal, baschet, futsal, maratoane etc.), concerte, evenimente culturale locale specifice sau evenimente de anvergură, toate cu public real.

Dacă, până în urmă cu un an, piața de live streaming însemna o mulțime de oameni (stând împreună la un eveniment, fie ca protagoniști, fie ca spectatori) care era filmată, iar imaginea era distribuită celor de acasă, astăzi, în condiții de restricții, piața de live streaming s-a schimbat și s-a adaptat: nu mai există un public real în locație, ci „spectatori de acasă”. Dar ambientalul în care se află protagonistul poate fi creat virtual, prin procesare în studio.

Narcis Coste, General Manager OVN

Evenimentul nu își pierde în totalitate spectaculozitatea, dar costurile organizării și transmisiei scad spectaculos. Datorită acestui fapt, a crescut semnificativ cererea din partea spectatorilor din fotoliul de acasă pentru astfel de evenimente video (concerte, meciuri sportive etc.)”, spune Narcis Coste.

Un exemplu concret de astfel de inovație aplicată a fost colaborarea cu Federația Română de Fotbal (FRF), partenerul OVN, care nu mai putea să organizeze campionatul live, cu jucători în teren și cu spectatori în tribunele stadioanelor. Așa că a apelat la OVN pentru a crea o transmisie virtuală a Cupei României către foștii spectatori din tribune, aflați acum acasă. Competiția virtuală s-a bazat pe jocul de consolă FIFA. Pentru ca pe ecranele spectatorilor să apară, ca „picture in picture”, pe fondul confruntării virtuale, și liderii echipelor (jucători de prestigiu și de largă popularitate desemnați de echipele reale din campionat, corespondente celor virtuale), OVN a înzestrat pe fiecare dintre liderii din fața consolei de joc cu echipamente video.

În afară de evenimentele virtuale curente (simpozioane, transmisii cu conținut sportiv, conferințe hibride, gale etc.), cred că, de pe parcursul anului 2020, se detașează evenimentele probono pentru ONG-uri și cele organizate în scopuri caritabile, evenimente care, în lipsa serviciilor virtuale, ar fi fost condamnate la extincție din cauza lipsei de expunere și a întreruperii comunicării cu marele public donator”, subliniază George Pop.

De cealaltă parte, reacția clienților a fost diversificată, conducând la un fel de „selecție naturală”. Unii clienți, mai deschiși la nou, au văzut partea bună a lucrurilor mergând pe mâna OVN și continuând propriul business dar într-o nouă prezentare. Alții, mai tradiționaliști și conser­vatori, au preferat să suporte noua realitate fără să aducă modificări paletei de servicii.

Investițiile care devin oportunități

Pe lângă munca efectivă pentru evenimente, în ultimul an OVN a investit în amenajarea și echiparea studioului propriu, în camere video, în stații grafice, în procesoare video rapide, în echipament de producție, în senzori de triangulare a mișcării camerei pe tot tavanul studioului și nu numai. Totul pentru a realiza un salt tehnologic de la videoconferințe la „remote videoconference”.

Dan Burghelea, operator OVN

Pentru că publicul nu mai poate fi adus, fizic, în studio, protagoniștii reali sunt înregistrați live, individual, și „aduși” împreună într-un mediu virtual creat într-un studio digital, unde există și un public virtual. După procesarea surselor de ima­gine, stream-ul de date difuzat către spectatorii de acasă arată un eveniment cu protagoniști și public, chiar mai spectaculos decât unul în totalitate real.

Noi eram obișnuiți cu provocările tehnologice și cele generate de riscurile pieței încă din perioada prepandemie. Pentru că a fi la zi cu ce se întâmplă în lume presupune informare continuă și investiții permanente, noi încurajăm proiectele speciale și tot timpul am încercat să fuzionăm IT-ul cu video-ul, să dezvoltăm și să integrăm noi soluții pentru clienți”, arată George Pop.

Acesta adaugă că, pentru piața pe care activează OVN, cheia succesului este abordarea proactivă a serviciilor, adică furnizorul să se îndrepte spre client și să fie pregătit să îi ofere cea mai bună soluție tehnologică și financiară. De aceea, implementarea serviciilor bazate pe realitatea virtuală a fost o provocare, dar a dat rezultate: din ce în ce mai mulți clienți (organizatori de evenimente, artiști) solicită serviciile OVN, pentru că, în condițiile restricțiilor sanitare și ale distanțării fizice obligatorii, își dau seama că astfel nu își pierd în totalitate contactul cu publicul.

Cum te remarci pe ecrane

Cei de la OVN cred că presiunea pandemiei ultimului an a propulsat industria de profil cu mai mult de o jumătate de deceniu în viitor, din punct de vedere tehnologic, mai ales dacă vorbim despre serviciile ba­zate pe realitatea virtuală. Clienții și utilizatorii finali au acceptat noile servicii și nu dau semne exagerate de nerăbdare că și-ar dori întoarcerea totală la serviciile „tradiționale”.

Performanțele, spectaculosul și avantajele serviciile baza­te pe realitatea virtuală nu vor înceta să trezească interesul clienților, și al publicului, mulți ani de acum încolo. „Astfel de servicii virtuale pot să coexiste cu serviciile realității concrete, sub formă de servicii hibride, și să se completeze reciproc, așadar trăim cu speranța că realitatea virtuală va reprezenta o parte din conținutul viitorului”, spune George Pop.

OVN are propriul studio video 4K, „locul nostru de joacă”, cum îi spun cu drag cei doi, echipat cu tehnologie de ultimă generație. Compania are și propriul CDN (Content Delivery Network), o rețea de șapte servere în Europa, care livrează conținut video către clienții OVN, ca un YouTube intern.

În domeniul nostru, nu reziști pe piață dacă nu ești, în același timp: un profesionist ­deschis la nou, un investitor curajos – pregătit să facă față provocărilor, un bun comunicator și dacă nu dispui de o echipă sudată. Cred că noi avem, din fiecare, exact atât cât este necesar. În plus, pasiunea pentru meserie (ne place IT-ul, ne place audio-videoul, ne place să inventăm lucruri noi), creativitatea, ca stare de normalitate, entuziasmul provocat de succese, atenția și aprecierea de care ne bucurăm în rândul clienților la a căror fidelizare lucrăm în permanență – toate acestea ne fac ceva mai deosebiți față de alți jucători de pe piață”, spune Narcis Coste.

Cifrele de business și oamenii din spatele lor

În ceea ce privește businessul OVN, George și Narcis spun că, în ultimele douăsprezece luni, au trecut foarte repede de la agonie la extaz. Inițial, au pierdut evenimentele exterioare importante, de regulă cu public numeros: concerte anulate și competiții sportive fără spectatori. Dar compania s-a adaptat din mers și a avut de câștigat, implicându-se în transmisii de evenimente hibride sau strict virtuale, precum cele despre care am vorbit deja. Pe ansamblu, numărul clienților a crescut, la fel și cifra de afaceri a OVN, care a înregistrat un spor de circa 12%.

Ionuț Stănică, operator OVN

Estimând că, în următorii doi ani, condițiile impuse de pandemie se vor menține, reducându-se treptat, OVN are în vedere menținerea orientării pe servicii ale realității virtuale și hibride, încercând, în același timp, să recupereze clienții „tradiționaliști” (blocați de pandemie) pentru a-i converti la serviciile mixte/hibride.

Suntem pregătiți să ne îmbogățim și să ne diversificăm portofoliul de clienți, indiferent de orientarea lor spre o anumită categorie de servicii. Ne place să credem că OVN nu are doar clienți, ci și prieteni, în egală măsură”, arată Narcis Coste.

Dincolo de tehnologie, o importantă resursă a unui business sunt oamenii pe care acesta se bazează. Atmo­sfera de echipă, satisfacția succesului împărtășit, comunicarea deschisă a noutăților și descoperirilor sudează echipa și o face performantă.

În OVN nu există șefi și subalterni, ci colegi și prieteni. Ne place să credem că OVN este a doua noastră casă și a doua noastră familie. OVN este locul în care, în fiecare zi, înveți ceva nou și nu ai timp să te plictisești. Și, dincolo de orice, avem cea mai entuziasmată echipă când vine vorba de inovație”, subliniază George Pop.

Foto: Vali Mirea

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 351 (1 martie – 31 martie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole pe aceeași temă