Companii Interviuri

Norofert: Input agricol și output sustenabil

27 iul. 2022 5 min

Norofert: Input agricol și output sustenabil

Reading Time: 5 minute

Norofert este principalul producător de inputuri organice și un jucător cu experiență pe piața agricolă din România, ce activează pe trei linii principale de business: producție de inputuri pentru agricultura ecologică, farming ecologic și trading cu cereale. 

Compania este alături de fermierii parteneri pe toată durata ciclului vegetal, de la furnizarea de inputuri ecologice și monitorizarea culturilor, până la preluarea cerealelor la recoltă pentru a fi exportate către procesatorii finali. 

În martie 2020, acțiunile companiei au intrat la tranzacționare pe Bursa de Valori București („NRF”), în iunie 2020, obligațiunile Norofert au debutat sub simbolul „NRF25” pe piața SMT-Bonds a BVB, iar în luna iunie a acestui an, Norofert a devenit prima companie de pe segmentul AeRO al BVB cu rating ESG.

Am discutat cu Alex Cristescu, Membru CA Norofert, despre importanța rapoartelor ESG pentru companii și viitorul agriculturii ecologice. 

Ce este mai exact un raport ESG și ce a implicat din partea Norofert? 

Rezultate financiare nu înglobează toată povestea unei companii, iar cele non-financiare vin în completarea acestei imagini. De aceea, am decis să publicăm un raport de sustenabilitate, prin care arătam cum Norofert generează valoare adăugată și beneficii non-financiare. 

De asemenea, acesta reprezintă și un angajament de transparență față de peste cei 3.000 de investitori care ni s-au alăturat, dar și față de ceilalți stakeholderi.

Raportul non-financiar de sustenabilitate este compus din două părți: prima documentează impactul pozitiv asupra mediului, generat de modelul nostru de afaceri, iar cea de-a doua vizează raportul ESG furnizat de Sustainalytics (Morningstar). 

ESG este o analiză a riscurilor unei industrii raportate la mediu, impact social și guvernanță corporativă, aplicabili unei companii într-o anumită industrie și sub-industrie. Raportul analizează gestionarea riscului de către o companie, excluzând orice risc imposibil de gestionat. 

Doar după această fază se poate acorda un rating, iar compania poate identifica mai bine riscul la care este expusă, facilitând gestionarea acestuia. Rezultatul raportului este un rating prin care se poate face o comparație între toate companiile analizate.

Producția de inputuri pentru agricultură este o industrie poluatoare, dar modelul de afaceri Norofert a fost creat, adaptat și îmbunătățit ca o alternativă profitabilă și cu impact pozitiv asupra mediului și industriei, reducând drastic emisiile de gaze cu efect de seră. 

A fost nevoie de șase ani pentru a se ajunge în acest punct, iar obținerea ratingului și finalizarea raportului ESG au durat patru luni de la contactul inițial până la publicarea în baza de date Sustainalytics, unde investitori din întreaga lume au acces la analizele a 14,000 de companii.

Norofert a obținut un scor ESG de 38,5 și fost încadrată în industria chimică, sub-industria agro-chimică, unde pentru primul an de rating ESG a fost clasată pe locul 17 din 56 de companii la nivel internațional.

IMG 20220523 WA0069

Care considerați că este importanța ESG-urilor pentru Norofert? Dar în cadrul companiilor, în general?

Raportul nostru de sustenabilitate reprezintă un prilej de a explica în detaliu misiunea Norofert și modelul de afaceri care generează un impact pozitiv în industria producției de inputuri pentru agricultură și, în al doilea rând, administrarea riscurilor de mediului, social și a guvernanței corporative.

Raportul constituie un punct de plecare pentru îmbunătățiri anuale ale indicatorilor ESG, iar Norofert își propune prin pași concreți să devină o companie cu un impact pozitiv mai mare în industrie, având ca țel neutralitatea climatică în operațiuni, conform cerințelor ESG.

Pentru noi, sustenabilitatea înseamnă un model de afaceri viabil, care livrează un aport pozitiv prin produse și servicii, și care este permanent adaptat să aducă beneficii societății și mediului. Considerăm că aceste raportări non-financiare vor fi cerute de investitori și creditori pe viitor, posibil să devină chiar obligatorii în câțiva ani.

Orice companie care țintește o creștere pe viitor trebuie să ia în considerare raportări non-financiare. Noi considerăm că facem pași concreți pentru accesarea de finanțare mai avantajoasă, investitori noi și dobânzi mai mici, prin publicarea de raportări non-financiare și rating ESG.

Norofert a înregistrat o cifră de afaceri în T1 2022 mai mare cu 105,3% faţă de T1 2021. Ce a determinat această creștere și ce așteptări aveți pentru restul anului? 

În T1 2022, Norofert a înregistrat o cifră de afaceri de 16.24 milioane lei, în creștere cu 105,27% față de T1 2021, și un profit net de 1.88 milioane lei, cu 386,65% mai mult comparativ cu trimestrul I al anului anterior. 

Această majorare a fost determinată de creșterile semnificative înregistrate în rândul vânzărilor de îngrășăminte de sol (cu 45% mai mult decât în T1 2021), de fertilizanți foliari (+38%) și de produse de biocontrol (+40%) pentru tratamentele grâului, rapiței și a culturilor de primăvară precum floarea-soarelui, porumb și soia.

Creșterile din T1 sunt continuate în același ritm și în primele luni din T2, impulsionate de prețurile mari preconizate ale cerealelor și oleaginoaselor, precum și a unui regim de precipitații normal.

Pentru restul anului, ne așteptăm la creșteri datorate condițiilor bune de dezvoltare ale culturilor de interes. În același timp, ne concentrăm pe fundamentalele Norofert: investiții în core business prin achiziția clădirii și terenului din Filipeștii de Pădure, investiții în automatizarea liniei de producție și investiții în ferma de la Zimnicea. Ne menținem în continuare previziunile din Bugetul de venituri și cheltuieli transmis investitorilor noștri.

Norofert

Cum impactează contextul actual businessul și piața agricolă?  

Contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm nu impactează ciclurile agricole, natura urmându-și în continuare cursul. 

Sezoanele agricole ne impun să fim tot timpul concentrați pe vânzări și pe susținerea partenerilor noștri, atât prin livrarea de produse pentru sezonul de toamnă, cât și prin preluarea culturilor de cereale, ce urmează a fi recoltate în următoarea perioadă, și livrarea acestora către procesatorul final, prin intermediul liniei noastre de trading.

În sectorul în care activăm ne îngrijorează, în primul rând, posibilitatea unei secete în această toamnă și, secundar, fluctuațiile de prețuri pentru materii prime și produse finite, costuri care depind foarte mult de contextul geopolitic din bazinul Mării Negre care desigur afectează logistica maritimă.

Cum vedeți viitorul agriculturii ecologice și ce considerați că ar trebui schimbat? 

Pentru noi, viitorul agriculturii ecologice deja se întrevede. Acesta va fi condus nu doar de știință, ci și de valori sustenabile și respect pentru toate elementele naturale, care stabilesc coordonatele unui ciclu de producție. Prin intermediul Uniunii Europene, acest segment va crește în anii următori, iar România are un avantaj în agricultură.

Totuși, ce ne lipsește sunt procesatori autohtoni pentru cereale ecologice, lucru care ne împiedică din a exporta produse cu mai multă valoare adăugată, nu doar grâne.

Considerăm că aici este mult loc de creștere, iar companiile au la dispoziție multe opțiuni de finanțare: bănci, fonduri europene, programe guvernamentale și piața de capital. Din acest punct de vedere, listarea noastră la BVB este un privilegiu prin care modelul nostru de afaceri a fost finanțat de investitori autohtoni, lucru ce ne-a permis o dezvoltare accelerată. 

Ne dedicăm cu pasiune cercetării, în special în domeniul microbiologiei, și suntem uimiți de efectele spectaculoase pe care aceste microorganisme le au în agricultură. Aceste procese de analiză științifică stau la baza filozofiei Norofert și reprezintă chintesența produselor noastre, care sunt realizate la standarde de vârf. 

Totodată, susținem educația și generația cercetătorilor de mâine, prin parteneriate strategice cu universități de renume în acest domeniu, precum Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară (USAMV) din București.

Încercăm ca prin toate acțiunile noastre să fim promotorii ideii de sustenabilitate, atât la nivel social, cât și în mediul de afaceri. Astfel, poziționarea Norofert este întotdeauna aliniată idealurilor de extindere a agriculturii ecologice ca popularitate socială, dar și ca pondere în economia României. 

În acest demers, suntem într-o perpetuă dezvoltare, pentru a atrage și mai mulți fermieri spre a cultiva ecologic și a extinde atât producția ecologică, dar și suprafețele în care solul este reabilitat prin cultivarea în regim bio. 

Toate schimbările de care este nevoie pentru a ne conecta la agricultura viitorului sunt deja pe drum și în conștiința echipei Norofert.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 365 (18 iulie – 15 septembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: