Analize

Pastrezi sau vinzi?

10 iul. 2014 5 min

Pastrezi sau vinzi?

Reading Time: 5 minute

Constructia unui business de la zero nu este usoara. Dar, odata adusa compania la un anumit nivel, multi antreprenori sunt in fata unei dileme: sa accelereze spre vanzarea afacerii sau sa continue cresterea consolidata pe termen lung?

 Foto: Dreamstime.com

Chiar daca o recunosc sau nu, antreprenorii au un stil propriu de a crea si dezvolta un business. Printre ingrediente se numara aproape mereu curajul, flerul, intuitia, inteligenta, dar si planificarea atenta sau gandirea strategica. Cum proportiile acestor ingrediente si ale altora ca ele nu sunt aceleasi de la om la om, rezulta modalitati diferite prin care un business antreprenorial isi atinge apogeul si trece la nivelul urmator. Vreau sa clarificam inca de la inceput ca nu poate fi vorba despre o solutie buna si una proasta sau despre stiluri perfect delimitate sau antagoniste, ci doar despre o componenta dominanta, un fel de rezultanta a tuturor eforturilor facute de un antreprenor in dezvoltarea afacerii sale. Privind catre zona de software, una dintre putinele pentru care Romania este recunoscuta si are succes pe plan global, identificam imediat doi antreprenori al caror nume s-a remarcat cu adevarat la nivel international: Florin Talpes si Radu Georgescu.

 

Inceputurile din anii ’90 i-au gasit in aceeasi zona – ambii au devenit cunoscuti in prima faza ca dezvoltatori de solutii antivirus care au avut succes nu doar in Romania, ci chiar pe plan international. O tara mica, Romania, avea doua produse extraordinare care faceau valuri dincolo de granite, AVX si RAV. Drumurile lor au fost, insa, diferite. Radu Georgescu a vandut tehnologia RAV catre Microsoft in 2003 si n-a fost vorba despre noroc sau intamplare. “RAV a fost gandit sa fie vandut. Am fost in discutii cu trei companii la momentul respectiv, mai avusesem oferte inainte pe care nu le-am acceptat. Companiile pe care le construiesc fie mor daca nu reusim, fie, daca reusim, eu le duc si vor fi ale mele doar pana la un anumit nivel, dupa care merita sa fie puse in mainile cuiva care stie ce sa faca cu ele mai departe”, spune Georgescu. De altfel, de atunci, antreprenorul a mai facut doua exituri – GECAD ePayment (jucator pe piata de plati electronice, devenit PayU) si, anul trecut, Avangate (companie din domeniul distributiei electronice de software).

 

Florin Talpes a mers insa mai departe pe partea de securitate informatica, intuind perfect potentialul acestei zone si nevoia de astfel de servicii si tehnologii nu doar in randul utilizatorilor individuali, ci si la companii. Astfel, AVX a devenit Bitdefender, care in ultimii ani ocupa primul loc in testele independente de performanta din industrie. Compania estimeaza pentru 2014 o crestere intre 30% si 50% a vanzarilor pe zona solutiilor de business in Romania, SUA, Germania, Austria, Elvetia, tarile nordice, Marea Britanie, Orientul Mijlociu si Spania. Printre clientii Bitdefender se numara mai multe administratii locale din Danemarca, un guvern din Europa, un mare producator auto german, o banca regionala din SUA sau un mare producator de software american. Iar viziunea lui Talpes pe termen lung pentru companie este clara: vrea ca Bitdefender sa fie un succes global, dar unul condus de romani in toate etapele sale de dezvoltare. “Vreau ca romanii sa detina pozitiile-cheie in momentul in care compania va avea acel succes «big time» pe care-l vizez”, spune Florin

 

SPECIFIC ROMANESC?

Antreprenoriatul romanesc are o istorie scurta. Suntem abia la 25 de ani de cand capitalismul a inceput sa se manifeste din nou in economia romaneasca, dupa 45 de ani de comunism. Din multe puncte de vedere, suntem inca la inceput. Exista, insa, deja cateva prejudecati legate de portretul-robot al antreprenorului roman. Iar unul dintre clisee este ca romanii care creeaza afaceri sunt mult mai atasati de acestea decat oamenii de afaceri din Occident. Asa sa fie? Ahmed Hassan, Country Managing Partner la Deloitte Romania, este de parere ca atasamentul fata de propria afacere nu reprezinta o particularitate a antreprenorilor romani, ci este la fel in mai toate colturile lumii. “Pasiunea, hotararea si motivatia sunt elementele definitorii pentru antreprenori, la care se adauga grija fata de afacerea pe care au construit-o si la care se raporteaza ca la propriul copil.

 

E greu sa-ti lasi copilul din maini, insa, dupa cum spune zicala, cateodata ca sa cresti trebuie sa pleci de acasa. In cazul de fata, parintii sunt cei care trebuie sa plece de acasa”, spune Hassan. Este, insa, un comportament firesc, deoarece antreprenorii si-au investit visele si sperantele in afacerea pe care au dezvoltat-o, si-au asumat riscuri mari. Prin urmare, capata mai greu incredere in partenerii cu care trebuie sa imparta afacerea sau sunt mai greu de convins sa iasa complet din ea. “Asa cum am vazut, uneori proprietarul isi poate pastra un rol decizional in compania pe care o vinde, cel putin o perioada de timp, iar la mijloc e vorba atat de decizii strategice din partea noului proprietar, cat si, in buna masura, de atasamentul vechiului proprietar fata de afacerea sa”, adauga Country Managing Partnerul de la Deloitte Romania. Exitul dintr-un business este, insa, o solutie perfect normala pentru un antreprenor. Orice decizie in acest sens este influentata de mai multi factori, dar depinde si de mindsetul proprietarului. “Personalitatea unui antreprenor are si ea o importanta deosebita. Exista oameni cu o pasiune de o viata si exista oameni care se pasioneaza pentru noi idei. Stilul lor de afaceri este diferit. Comportamentul unui antreprenor de 30 de ani este diferit de cel al unuia de 50 de ani”, arata Aurelian Dochia, managing director al firmei de consultanta CONCEPT – Economic and Business Consulting.

 

Exista antreprenori care pornesc din start cu ideea vanzarii. Radu Georgescu, cel putin, spune ca asa gandeste de obicei businessurile pe care le incepe si veti putea citi in paginile urmatoare felul in care isi contureaza strategia. Altii decid sa profite de o conjunctura favorabila si vand cand simt ca-si pot maximiza profitul sau isi dau seama ca piata devine foarte dificila si realizeaza ca nu mai pot face fata. “In practica, este destul de greu sa realizezi ca ai ajuns fie la capatul puterilor, fie la maximum de valoare. Cunosc cazuri de antreprenori care au avut oferte de cumparare a afacerii lor foarte avantajoase, pe care le-au refuzat considerand ca inca au potential de crestere. Nu multa vreme mai tarziu, situatia s-a deteriorat si nu au mai existat cumparatori, chiar si la un pret mai mic”, subliniaza Aurelian Dochia. Dar exista si antreprenori pentru care ceea ce au construit nu este doar o companie, ci un proiect pe termen lung, cu tinte aflate dincolo de cele financiare, iar Florin Talpes spune ca asta face cu Bitdefender – veti afla cum tot in paginile urmatoare. Aurelian Dochia este de parere ca atat Florin Talpes, cat si Radu Georgescu sunt pasionati de ceea ce fac si le face placere sa dezvolte afacerile pe care le-au conceput. Din discutiile pe care le-am purtat cu amandoi, pot confirma ca, desi au stiluri diferite, cei doi impartasesc aceeasi placere de a face ceva mai mult decat un profit la sfarsitul zilei. “Vine un moment cand banii nu mai conteaza atat de mult, primordiale sunt pasiunea si placerea de a construi ceva”, spune Managing Directorul CONCEPT – Economic and Business Consulting.

 

Orice ar fi, un antreprenor adevarat, iar Florin Talpes si Radu Georgescu au dovedit cu varf si indesat ca merita aceasta titulatura, priveste intotdeauna intr-o singura directie: spre viitor. Cititi in paginile care urmeaza cum vad cei doi viitorul lor si al companiilor pe care le conduc.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: