Pluria: Biroul de oriunde, dar nu oricum
Reading Time: 4 minuteCare este impactul noilor modele de muncă asupra mediului, bunăstării angajaților și performanței echipelor am aflat de la Andrei Crețu, CEO și cofondator al Pluria, și Gabriela Drăghia, CRO și cofondatoare a platformei care sprijină companiile în adoptarea unui model de lucru flexibil, oferind angajaților acces la o rețea de spații de lucru, permițând organizațiilor să gestioneze eficient prezența echipelor și sprijinind colaborarea reală.

Cu ce avantaje vin spațiile de lucru flexibile?
Gabriela: Conceptul de muncă hibridă este încă adesea înțeles greșit. Majoritatea companiilor îl reduc la o alternanță între lucrul de acasă și lucrul de la sediul central. În realitate, o abordare modernă și funcțională a modelului hibrid înseamnă o combinație echilibrată între munca individuală și cea alături de echipă.
Când aleg să ies din confortul casei, o fac pentru că am nevoie de interacțiune umană: colaborarea directă cu echipa, o sesiune de brainstorming, deblocarea rapidă a unui proiect sau pentru a construi relații. În acest context, locația devine secundară. Colaborarea poate avea loc la sediul companiei, dar și într-un spațiu de coworking mai aproape de casă sau într-o cafenea. Ceea ce contează este calitatea interacțiunii, nu adresa la care se desfășoară.
Cum ajutați clienții prin platforma Pluria?
Andrei: Realitatea multor companii care au adoptat modelul de lucru hibrid este că angajații lucrează câteva zile de la sediu și câteva de acasă, dar, per ansamblu, organizațiile observă că devine tot mai greu să aducă echipele față în față. Întoarcerea forțată la birou nu funcționează. Oamenilor le place flexibilitatea locului de muncă, dar suferă de singurătatea muncii de acasă. Noi venim cu o propunere mai bună: oferă-le angajaților acces la toate spațiile de lucru disponibile și lasă-i pe ei să aleagă. Prin spații de lucru mă refer la: sediul companiei, spații de coworking și cafenele laptop-friendly din oraș sau birouri private în alte orașe, închiriate prin noi, pentru a crea hub-uri regionale.
În aplicația Pluria, birourile de la sediul organizației pot fi rezervate la fel ca un spațiu de coworking, iar companiile își pot stabili propriile politici hibride. CEO-ul sau managerii pot vedea în platformă cât de des lucrează oamenii împreună sau cine riscă să se izoleze. Coordonarea e cheia pentru companii, nu doar accesul la spații. Am introdus anul trecut opțiunea de a invita colegi la rezervările tale și a devenit rapid una dintre cele mai folosite funcționalități în aplicație. Oamenii vor să lucreze împreună, dar în condițiile lor, să aleagă în fiecare zi unde lucrează mai bine.
Cum influențează spațiile de lucru flexibile componenta de mediu a strategiilor ESG?
Gabriela: Impactul e semnificativ. Conform unor calcule interne despre influența modului de lucru asupra mediului și timpului personal, București este unul din cele mai congestionate orașe la nivel global. Acesta e unul dintre motivele pentru care mulți angajați opun rezistență întoarcerii la birou. Pentru companii, aducerea tuturor angajaților la sediu, cinci zile pe săptămână, poate însemna 270 de ore pe an petrecute în trafic și 0,5 tone de emisii de CO2 per angajat.
Prin comparație, un angajat care lucrează hibrid, din mai multe spații, poate ajunge la doar 80 de ore pe an în trafic și 0,15 tone de emisii de CO2. Diferența înseamnă o reducere de 375 kg de CO2 pe an per angajat, echivalentul a 16 arbori plantați. În plus, mii de angajați evită zilnic drumuri lungi cu mașina când pot lucra aproape de casă. Reducem drastic naveta și timpul pierdut în trafic, unele dintre cele mai mari surse de stres urban.
De asemenea, la sediul companiei există un consum direct de energie, apă și hârtie, în timp ce multe dintre spațiile de coworking au politici clare de reciclare și folosesc materiale sustenabile.
Care este impactul spațiilor de lucru flexibile asupra wellbeing-ului angajaților?
Andrei: La începutul anului ne-am uitat la datele de utilizare, iar câteva aspecte au ieșit clar în evidență: 79% dintre zilele de lucru din 2024 au fost colaborative prin Pluria. Doi sau mai mulți angajați au lucrat împreună dintr-un spațiu de coworking, o cafenea sau o sală de meeting, iar dimensiunea medie a unui astfel de grup a fost de patru colegi. Suntem ființe sociale, iar a-ți vedea echipa față în față se traduce prin conexiune reală, idei mai bune și o relație mai strânsă cu munca și oamenii din jur.
Asta face Pluria: aduce oamenii împreună. Indiferent de spațiul de lucru ales, acesta contribuie la o viață mai bună pentru angajat, cu un risc redus de epuizare și fluctuație, și un brand de angajator atrăgător. Preferințele utilizatorilor Pluria sunt surprinzător de asemănătoare în regiuni diferite, cu variații minime: 44% preferă să lucreze din open space, iar 56% din săli de meeting, fie pentru proiecte interne, întâlniri cu clienți sau onboarding pentru colegi noi. În zona de open space, am observat un trend în creștere: 31% aleg să lucreze din cafenele, iar 69% din spații de coworking.
Este o diferență reală între a lucra de acasă, în același mediu în fiecare zi, unde spațiul de lucru se suprapune cu cel personal, și a lucra vara dintr-un coworking cu grădină, alături de alți oameni, din alte industrii. Ești expus la idei noi, faci cunoștințe, legi prietenii și pleci cu o stare de bine.
Ce tendințe observați în privința cererii pentru spații de lucru flexibile și cum credeți că vor evolua acestea în viitor?
Andrei: Ultimii doi ani au fost marcați de politicile de întoarcere la birou, cu exemple sonore de companii mari care au încercat o schimbare radicală, de la muncă hibridă la prezență full-time la sediu. Până acum, niciun astfel de exemplu nu s-a dovedit un succes real. Există o rezistență de ambele părți: angajații nu își mai doresc un mod de lucru prepandemic, iar companiile nu sunt confortabile cu un work from home permanent.
Dar, de fapt, e o falsă dilemă. Toate spațiile de lucru pot coexista și cred că asta se va vedea tot mai clar în anii următori: un angajat va merge într-o zi la sediu pentru un kick-off de proiect, va lucra în altă zi de acasă, apoi va colabora cu echipa dintr-un coworking, iar în altă zi poate alege să lucreze singur, dintr-o cafenea. Avem nevoie să acceptăm că spațiile de lucru s-au diversificat, la fel ca nevoile angajaților de azi. Iar companiile trebuie să se adapteze.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 395 (15 iulie – 15 august 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz