Portretul liderului de mâine

Inteligența emoțională și dezvoltarea de soft skills sunt instrumentele liderilor de mâine

În momentul în care elevii de școală generală îi arată profesorului cât de perimată este cerința de a memora o formulă matematică, ce le este disponibilă printr-o aplicație de mobil, nu poți să nu te întrebi cum va arăta educația peste 30 de ani. Și oare cum va arăta setul de abilități și competențe ale acestor tineri în viitoarele lor poziții de manageri și lideri în diferite organizații?

Un nou studiu realizat de Microsoft, în colaborare cu McKinsey, arată că peste 10 – 12 ani, cele mai de succes ocupații vor cere un nivel crescut de abilități colaborative, de rezolvare a problemelor, gândire critică și creativitate. Dar oare nu sunt acestea necesare începând de astăzi, mai ales în cazul celor care se află în poziții de conducere, fiind responsabili de viitorul profesional al unei noi generații?   

Am stat de vorbă cu Diana Onilă, psiholog consultant și trainer, alături de Dragoș Ion, coach și Managing Partener iD learning, pentru a afla viziunea lor despre cum se antrenează inteligența de mâine, chiar de azi.

„Deja noile generații încep să se pregătească prin metode noi. Realitatea virtuală, experiențe de învățare în medii sigure și apoi în medii reale de lucru sunt metode pe care le poți găsi și acum în companii, alături de clasicele cursuri. Flexibilitatea și capacitatea de a învăța sunt principalele competențe pentru viitor atunci când vorbim de “blue collars” și un set de competențe de soft skills cu inteligența emotională în top, când vorbim de “white collars spune Dragos Ion.

În paralel, psihologul vorbește despre cum evoluția tehnologică va atrage și noi modele de pregătire a performanței.

„Cu cât tehnologia va prelua majoritatea sarcinilor automate, cu atât este mai important ca educația pentru generațiile următoare să fie orientată mai mult pe dezvoltarea de caractere, de atitudini și valori, pe clarificarea de paradigme funcționale ale gândirii, pe o cunoaștere practică și mai puțin pe acumularea de cunoștințe sau informații teoretice” crede Diana Onilă.

Asistăm la o răsturnare a unei paradigme și un salt al noilor generații către o nouă mentalitate și noi deziderate. Educatia oferită de părinții ocupa de obicei o componentă tranzacțională: “intri la facultate și primesti un telefon nou”.  Asta îi face pe unii tineri să răspundă la recompense imediate.

La fel și unele organizații oferă un astfel de mediu de lucru ce premiază contribuția. Pe de altă parte, cei care au avut parte de experiențe în voluntariat și care și-au exersat flexibilitatea, disciplina, voința, autonomia, de voie sau nevoie, sunt cei care vor avea succes cu o mai mare probabilitate.

Dar oare ce proporție a acestor abilități sunt însușite de managerii de astăzi, din organizații?

Concluziile celor doi traineri arată că acolo unde mediul este unul fertil, ce oferă posibilitatea de a experimenta, în care există autonomie și un leadership participativ, bazat pe o cultură organizațională cu o componentă puternică de învățare, mulți dintre manageri câștigă competențe la un nivel înalt.

Raportul de soft skills este în creștere. Dragoș Ion spune că se simte o trecere de la dorința de a obține rezultate cu orice pret, la a obține rezultate într-o manieră corectă, care să respecte valorile și etica organizației și nu numai. Însă mulți alți oameni din mediul corporate au rămas tributari rezultatelor pe termen scurt.

În piața de training și coaching se lucrează în prezent la dezvoltarea instrumentelor viitorului, prin programe din ce în ce mai aplicate. De exemplu, un program eficient de schimbare de paradigmă și însușire de abilități este cel susținut din ambele direcții ale axei dezvoltării: atât din afară înăuntru, cât și dinauntru în afară.

Ce înseamnă „din afară înăuntru”? –  dezvoltarea unor abilități prin trainingul clasic, bazat pe demonstrații și exerciții practice.

Ce înseamnă „dinăuntru în afară”? – susținerea manifestării acestor abilități ca rezultat firesc al alinierii valorilor individuale și convingerilor în integritate, prin programe transformaționale la nivel de set-up mental și emotional.

Astfel, adevărata transformare interioară se produce în urma implicării fiecărui participant în experiențe (atât în grup, cât și individuale) de conștientizare și de găsire a unor noi sensuri și perspective. Dezvoltarea unui „mindset” potrivit rolului fiecărui membru al organizației poate fi cheia. Așadar, pentru managerii de azi și generațiile viitorilor lideri, trainingurile corporate nu se mai pot baza pe conceptul de „micro learning”. Schimbarea trebuie să fie pe termen lung și doar organizațiile cu o conștiința ridicată văd valoare în astfel de programe pentru managerii lor.