Publicitate online de 21 mil. euro

<p> 91,8 milioane de lei (peste 21 de milioane de euro) a fost valoarea pietei de publicitate online din Romania in anul 2011, dupa cum se arata in cea mai recenta editie a studiului ROADS ("Romanian Online Advertising Study") derulat de IAB Romania si PwC Romania.</p> <p>  </p> <p> Veniturile inregistrate de cele 22 de companii participante la studiu in semestrul al 2-lea al anului 2011 se ridica la 48 milioane lei, inregistrand o crestere de 10% comparativ cu semestrul 1 al aceluiasi an si cu 9% mai mari decat veniturile inregistrate in acelasi semestru al anului 2010. </p> <p>  </p> <p> Raportat la grupul de referinta al anului 2010, valoarea pietei de publicitate online in al doilea semestru din 2011 a crescut cu 8,8% fata de semestrul 1 insa a inregistrat o scadere cu 5.6% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2010.</p> <p>  </p> <p> Spre deosebire de primul semestru din 2011, in a doua jumatate a anului, sectorul telecom detine suprematia in ceea ce priveste valoarea investitiilor in publicitate online, urmat la o distanta considerabila de sectorul financiar si cel auto.  De asemenea, ca si in ultimii doi ani, telecom-ul este sectorul care conduce clasamentul valorii anuale a investitiilor in publicitate online.</p> <p>  </p> <p> La nivelul intregului an, dinamica veniturilor din publicitate online pentru toate companiile participante la studiu a cunoscut o crestere de  7% comparativ cu 2010. Cu toate acestea, raportat la grupul de referinta veniturile din 2011 au scazut cu 7.3% comparativ cu 2010.</p> <p>  </p> <p> In cadrul ROADS sunt raportate de catre participanti veniturile nete, asa cum sunt facturate de catre publisherii care vand direct propriul  portofoliu de site-uri sau de catre regii.</p> <p>  </p> <p> Incepand cu anul acesta, s-au alaturat studiului 4 noi participanti, ridicand numarul site-urilor reprezentante in cadrul studiului ROADS la peste 1400, reprezentate de 22 de companii. Pentru a putea lucra pe o baza comun`, s-a introdus un nou indicator care face posibila compararea situatiei pietei, analizand aceeasi baza de participanti.</p> <p>  </p> <p> “Este imbucurator ca an de an sunt din ce in ce mai multi publisheri care participa la ROADS. Cu toate acestea, mai sunt cativa jucatori importanti care lipsesc, si nu ma refer doar la cei internationali. In acelasi timp, este putin ingrijorator faptul ca grupul de referinta a inregistrat o scadere fata de 2010, acesta fiind format preponderent din publisheri romani. Am putea pune aceasta scadere pe seama recesiunii anuntate pentru ultima parte a anului trecut si inceputul acestui an, insa este cel putin la fel de posibil ca o parte din bugetele de publicitate online sa se fi redirectionat catre companiile internationale, care nu se numara printre cei care raporteaza cifre pentru ROADS. Cat despre topul sectoarelor care au asigurat cele mai mari venituri de publicitate online, ordinea este normala si reflecta o anume stabilitate in alocarea bugetelor de publicitate facuta in departamentele de marketing ale advertiserilor din Romania”, declara Cristian Petriceanu, Presedintele IAB Romania.</p> <p>  </p> <p> “In conditiile in care piata media se confrunta inca cu o situatie dificila, in ciuda reducerii numarului publicatiilor scrise, care ar fi trebuit sa duca la o suplimentare a veniturilor pentru cele ramase, piata publicitatii online a inregistrat totusi o crestere de 7 procente in 2011. Ritmul de dezvoltare al pietei publicitatii online ar putea parea moderat. Daca insa il comparam cu situatia existenta in 2007, primul an pentru care PwC Romania a derulat studiul ROADS pentru IAB Romania, observam ca ritmul mediu anual de crestere al valorii raportate a pietei a fost de 21,2%. Astfel, piata publicitatii online a inregistrat una dintre cele mai ridicate rate de dezvoltare comparativ cu alte sectoare in acesti ultimi 5 ani”, a declarat Ruxandra Bandila, Director, Marketing, Comunicare si Business Development, PwC Romania.</p> <p>  </p> <p> Studiul derulat de IAB Romania si PwC structureaza investitiile in publicitatea online din Romania in functie de formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe internet, precum si in functie de lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii.  Aceasta editie a studiului cuprinde cifre totale si rata de crestere cumulata pentru anii 2007 – 2011.</p> <p>  </p> <p> Raportul complet al studiului "Romanian Online Advertising Study" pe semestrul 2 din 2011 si intreg anul 2011 este disponibil gratuit membrilor Asociatiei IAB Romania, impreuna cu raportul similar la nivel european realizat de IAB Europe (ADEX), asociatia europeana in care IAB Romania este membru fondator. Companiile care nu sunt  membre vor putea achizitiona acest raport contra cost, si sunt invitate sa contacteze IAB Romania pentru aceasta.</p> <p>  </p> <p> Urmatoarea editie a studiului realizat de IAB Romania si PwC va demara culegerea de date la inceputul lunii iulie 2012 si va acoperi primul semestru al anului 2012.</p> <p>  </p> <p> Studiul va fi publicat in continuare semestrial, prezentand rezultatele din semestrul anterior, furnizand astfel de doua ori pe an cifre actualizate privind evolutia pietei de publicitate online in Romania.</p> <p>  </p> <p>  </p>