Marketing

Putem avea leadership sau putem ramane cenusarese

20 mart. 2011 4 min

Putem avea leadership sau putem ramane cenusarese

Reading Time: 4 minute

<p> <strong>Ioana Manoiu este Managing Partner al GMP </strong> <br /> <br /> <strong>Moare sau nu PR-ul?</strong><br /> PR-ul, asa cum l-am invatat noi, a murit.  PR-ul de anii 90, in care 80% din activitatea noastra era sa scriem  comunicate si sa organizam conferinte de presa este mort de ceva timp deja. Meseria noastra s-a reinventat dramatic in ultimii doi ani. Iar unul din motive este evident: ne-a disparut principalul obiect de activitate. Criza financiara si criza presei au restaurat o alta ordine a lucrurilor. Presa s-a redus si a reaparut un alt jucator: omul obisnuit. Noul lider de opinie este consumatorul. Prezent activ in social media, el recomanda, promoveaza si penalizeaza companiile. Iar noi vorbim din ce in ce mai des cu el. Public relations in anul 2011 este public engagement. Nu mai trimitem comunicate, initiem conversatii. Este fascinant cum in era transparentei, consumatorul se uita pe geam in companie si afla tot. Angajatii povestesc pe Facebook si Twitter cum e in firma, iar jurnalistii scriu pe bloguri despre cum a fost la un eveniment. Usa este larg deschisa, iar daca nu esti pregatit, poate fi coplesitor. Daca job-ul nostru traditional este sa pregatim purtatorii de cuvant, astazi o companie are sute de purtatori de mesaj care spun ce vor cand vor.<br /> “Crisis management” s-a transformat in “Google management”. Trebuie sa fii pregatit mereu si sa reactionezi rapid, fiindca cele 15 minute de rusine care dispareau intr-o saptamana, raman vesnic pe google “cel care nu uita niciodata”.<br /> O sa ne amintim de anii 2009-2010 ca fiind “the best of times, the worst of times”. Ne-au scos din relaxarea in care cererea era mai mare decat oferta si ne-au obligat sa ne concentram pe return on investment, care era un concept oarecum vag in PR pana atunci. Ne-au scos din office bulding-uri si sali de Marriott si ne-au dus in randul oamenilor de pe strada, cu care pana acum vorbeau doar colegii nostri de la advertising. Consumatorii: cu ei vorbim, cu ei facem campaniile, de la ei primim feedback. Omul de PR care in timp se specializase, in 2010 a redevenit generalist. Criza financiara a redus structurile interne complicate si a pastrat oamenii multidisciplinari. Managerii de companii cauta in directorul de comunicare un one-stop-shop. Un expert in content si comunicare de criza, un strateg online, care vorbeste SEO si analytics, un tactician eficient si un story-teller. Traim vremuri interesante, in care avem cu adevarat ocazia sa facem diferenta in viata companiilor pentru care lucram. Si in care noi ca oameni de PR ne redefinim.<br />  </p> <p> <strong>Cum crezi ca se va reinventa PR-ul in urmatorii cinci ani?</strong><br /> Traim un moment istoric pentru meseria noastra si depinde numai de noi sa nu-l ratam. Toata comunicarea se schimba, rolurile se mixeaza, linia de demarcatie dintre PR, digital si advertising este neclara. Vestea proasta este ca regulile jocului s-au schimbat brusc si noi acum le descifram. Vestea buna este ca toti suntem in aceeasi situatie, dar PR-ul are un mare avantaj. Suntem singurii dintre cei trei, experti in content. Fiindca meseria noastra a fost mereu despre “stakeholders engagement” am devenit experti in nevoile celorlalti. Stim sa ne punem in locul lor si sa gasim un limbaj comun. Istoric a trebuit mereu sa gasim content relevant, fiindca n-am avut niciodata relaxarea de a plati pentru publicarea lui. Iar acum relevanta este cuvantul cheie, iar daca nu profitam de acest avantaj si ramanem blocati in PR-ul clasic, vom pierde acest tren si ar fi pacat. Putem avea leadership sau putem ramane cenusarese. Depinde de noi cat de repede ne miscam. Nu stiu cum vor evolua nevoile consumatorilor si mijloacele de comunicare in cinci ani, dar stiu sigur ca nevoia de informatie va ramane, iar rolul nostru va fi sa i-o furnizam. Acolo unde este el si in forma pe care si-o doreste.  <br />  </p> <p> <strong>Care a fost cea mai importanta lectie pe care ai invatat-o, ca om de PR, in ultimii doi ani?</strong><br /> In anumite cazuri ne-am intors cu zece ani in urma. A trebuit sa convingem din nou clientii de valoarea adaugata a serviciilor de PR, cand credeam ca depasisem de mult momentul asta. Ca in FMCG si in PR, piata cerea promotii.  Am trait si negocieri de new business care au inceput cu mesajul “dincolo era mai ieftin”. Nu este vorba despre o lipsa de flexibilitate sau de intelegere din partea agentiilor, ci despre faptul ca vinzi experienta si know how si nu poti sa o faci la prêt de mana de lucru. In conditiile astea, noi am decis sa riscam o abordare diferita.  Am lansat servicii noi extra fee (vezi departamentul de crisis management) si am oferit clientilor servicii de consultanta mai scumpe decat serviciile de implementare. O abordare fireasca in orice alta tara, in Romania este de multe ori vazuta ca o excentricitate. Iar intr-un an cu restructurari si vestiproaste, departamentul nostru de crisis a lucrat la foc continuu.<br /> <br />  </p> <p> <strong>Cum a inceput 2011 pentru GMP PR?</strong><br /> A fost un inceput de an extrem de bun. Am castigat patru clienti noi. S-au intors doi clienti care anul trecut internalizasera serviciile de PR. Multe proiecte amanate acum se concretizeaza. Este o efervescenta cum n-a mai fost demult. Se simte trezirea la viata. Avem in plan sa angajam cel putin doi oameni in perioada urmatoare.<br />  </p> <p> <strong>Cum te astepti sa evolueze lucrurile, anul acesta, in industria de PR?</strong><br /> Vazand ritmul in care muncim de la inceputul anului si calendarul campaniilor pe urmatoarele luni, am doar motive de optimism. Poate ne hazardam sa spunem “criza financiara s-a incheiat",  dar cu siguranta lucrurile in anul 2011 au alt ritm decat pana acum.  <br /> <br />  </p> <p> <strong>GMP PR</strong><br /> Cifra de afaceri (2009): 1,3 mil EUR<br /> Cifra de afaceri (2010): 1,2 mil EUR<br /> <strong>Portofoliu de clienti</strong>: Petrom, Romtelecom, Apa Nova, Ursus Breweries, PepsiCo, GSK, Lufthansa, Sensiblu, Henkel, Muller Dairy România, Programul Biblionet, Ericsson România, HP, Starfoods, Roca, Sodexo</p> <p>  </p> <p> ***</p> <p> <strong>PROMO</strong><br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/”>PR AND THE WEB</a>. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala<br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/management360/”>MANAGEMENT360. </a>Conferinta despre strategii si eficienta in management<br /> <a href=”http://www.revistabiz.ro/topsocialbrands/”>TOP SOCIAL BRANDS.</a> Strategiile de social media ale marilor branduri</p>

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: