de Paul Renaud
Orice echipă are de înfruntat dificultăţi când membrii acesteia trebuie să comunice între ei. Motivul îl constituie faptul că echipele sunt alcătuite din oameni, iar oamenii au probleme… omeneşti. Echipele care funcţionează bine sunt cele în care problemele se discută deschis şi nu sunt ascunse sau ignorate, deoarece acest lucru reduce eficiența echipei.
Uneori se întâmplă ca un coleg să îţi reproşeze ceva într-o şedinţă sau în faţa unui client, ori să îţi critice activitatea în faţa celorlalţi sau poate pe la spate, iar tu să te simţi nedumerit, insultat sau agresat şi să nu te poţi apăra în momentul respectiv. Mai mult, discuţiile pot escalada într-un conflict, până când şeful se simte nevoit să intervină ca să îi pună capăt. Oricum ar fi, să aştepţi următorul team building sau următoarea şedinţă ca să pui lucurile la punct nu e cea mai bună idee. Mulţi clienţi mi‑au spus că nu au reacţionat imediat, ci au aşteptat momentul potrivit pentru a răspunde. Mai exact, au evitat persoana care i-a agresat şi au pornit un război al nervilor cu aceasta. Sau au vorbit-o, la rândul lor, de rău în faţa altora pentru a fi chit. Sau au aşteptat momentul propice pentru a se răzbuna, de exemplu într-o întâlnire ulterioară. Sau, în fine, au ignorat pur şi simplu problema, ceea ce a făcut ca aceasta să se acumuleze în fundal până când a explodat într‑un moment extrem de nepotrivit. Toate aceste situaţii au ca rezultat o atmosferă apăsătoare la serviciu, ceea ce poate afecta performanţa la job, dispoziţia şi chiar sănătatea.
Cel mai bun lucru în aceste situaţii însă este să rezolvi problema imediat, pentru a scăpa de frustrare sau supărare. Nu o dată vei afla că a fost vorba despre o neînţelegere care ar fi fost păcat să se transforme într-un conflict. Cu alte cuvinte, colegul nu a avut intenţia de a te ataca, însă, de exemplu, exprimarea sa nu a fost cea mai fericită, o situaţie care, o spun mereu, poate fi rezolvată foarte uşor printr-o discuţie. Dar cum să discuţi când ești nervos sau supărat?
“Fără feedback rapid se creează o atmosferă apăsătoare la serviciu, ceea ce poate afecta performanţa la job, dispoziţia şi chiar sănătatea angajaților.”
Ei bine, este posibil, datorită unei tehnici care constă în a da feedback colegului. Este un procedeu la care recurgeam când lucram pentru Bell Canada. În companie se organizau cursuri interne care aveau ca scop îmbunătăţirea colaborării între colegi, susţinute de directori ai diverselor departamente ale companiei. Datorită acestor cursuri, am înţeles că atunci când un coleg vrea să ne dea feedback, înseamnă că e important şi că nu trebuie să amânăm întâlnirea cu el. În plus, cunoscând deja regulile, putem rezolva problema convenabil şi rapid. Practic, într-o astfel de întâlnire, paşii de urmat sunt aceştia:
Din experienţa mea, în 80% dintre cazuri colegul va fi surprins şi va spune că a fost o eroare de comunicare şi că îşi cere scuze dacă, fără să vrea, te-a jignit sau nedreptăţit. În celelalte 20% dintre cazuri poate urma o discuţie, o expunere a unor argumente şi contraargumente sau e posibil ca el să nu dea înapoi deloc. Foarte rar se încheie cu un impas.
E posibil, în astfel de cazuri, să ai impresia că persoana cu care discuţi e toxică sau e genul care în față spune una, iar pe la spate afirmă cu totul alta. E posibil să fie adevărat. Dacă e o persoană toxică cu tine, cel mai probabil e şi cu ceilalţi. O astfel de persoană e posibil să te respecte dacă discuţi cu ea cu cărţile pe masă. Dacă însă are în continuare o atitudine ostilă, te poţi adresa şefului tău, care poate veni cu idei constructive şi care oricum va aprecia faptul că ai încercat să lămureşti problema cu colegul înainte de a apela la el. Practic, indiferent de rezultat, vei avea de câştigat. Pentru că ai avut curaj să îţi înfrunţi colegul, să discuţi deschis cu el, să îţi iei povara de pe suflet, să îţi reduci stresul şi să te poţi concentra pe activităţile cu adevărat importante. Majoritatea oamenilor nu au acest curaj şi rămân pe mai departe împovăraţi cu o problemă în plus. Tu din care categorie faci parte?
Paul Renaud este Certified Executive Coach (ICF), specialist în networking și speaker la TEDx. Se concentrează pe consilierea managerilor în orice etapă a carierei pentru optimizarea oportunităților de succes. Pentru un clip video referitor la acest subiect, vizitați paul-renaud.com.
Doar până pe 27 mai 2024, persoanele fizice mai pot alege cum sunt folosiți 3,5% din impozitul lor, prin redirecționarea…
Banca Transilvania a obținut rezultate pozitive în primele trei luni ale anului, cu creșteri ale economiilor clienților, soldului creditelor, volumului…
AI Expo Europe, cea mai mare conferință interactivă din Estul și Centrul Europei, va decripta impactul Inteligenței Artificiale asupra prezentului,…
UniCredit Bank devine anul acesta partenerul RAD ART FAIR 2024, cel mai important eveniment dedicat scenei de artă contemporană din…
KilometrulBine, platforma de responsabilitate socială a mărcii Dacia, a lansat un studiu amplu ce și-a propus să aducă în prim…
Marketerii spun că, în continuare, companiile nu apreciază pe deplin fundamentele marketingului – strategia și managementul de brand. Am discutat…