BizRemote by certSIGN Interviuri OPEN FOR BUSINESS

Radu Tănase, HORA: Trebuie să rămânem deschiși, nu credem că există o variantă mai bună

29 oct. 2020 3 min

Radu Tănase, HORA: Trebuie să rămânem deschiși, nu credem că există o variantă mai bună

Reading Time: 3 minute

Efectele pandemiei asupra industriei ospitalității din România au fost devastatoare: veniturile în industrie au scăzut abrupt în medie cu 75%, și au fost închise definitiv aproximativ 30% din totalul unităților HoReCa. Ce soluții are Organizația Patronală HORA, autoritatea reprezentativă a industriei ospitalității românești, am aflat de la Radu Tănase, cofondator Calif, Condimental și Shooteria, membru în board-ul HORA și parte din Celula de comunicare a organizației.

Care estimați că a fost impactul restricțiilor succesive impuse de autorități sectorului HoReCa după 15 martie?

După data de 15 martie, veniturile în industrie au scăzut abrupt cu 75%, în medie. Au fost închise definitiv aproximativ 30% din totalul unităților HORECA, iar 50% dintre angajați au intrat în șomaj. Declinul operatorilor a influențat însă și evoluția pe verticală. Industria noastră contribuia semnificativ la evoluția unor companii ce dezvoltă afaceri în domenii conexe, precum agricultură, furnizori locali de ingrediente, producători și distribuitori materie primă în bucătărie, importatori și distribuitori de produse alimentare, prestatori de servicii dedicate industriei, precum și sisteme de gestiune, curățenie, transport, logistică, ambalaje.

Cum a decurs dialogul dintre reprezentanții industriei și autorități? Cum credeți că poate fi îmbunătățit?

Din punctul nostru de vedere, am avut parte de o cale bună de dialog, dar nu suficientă. Am avut parte de un dialog excelent la Ministerul Muncii, în urma cărora am obținut măsuri importante, precum șomaj tehnic (41,5% sprijin), metoda kurzarbeit. Am reușit să avem o comunicare excelentă cu anumite administrații locale, obținând scutiri de taxe. Chiar și cu autoritățile direct implicate în autorizarea și controlul nostru, DSV/ANPC. Am avut un dialog mai puțin neted cu INSP/DSP, dar lucrăm în continuare să găsim o cale de a ne alinia undele. Simțim că avem un dialog bun și cu ministrul economiei, cât și cu cel de finanțe, de unde am obținut măsuri precum programul de granturi, amânări de la plată a taxelor, eșalonări și, nu în ultimul rând, am reușit să câștigăm respectul Primului Ministru. Cu siguranță putem îmbunătăți aceste căi de comunicare, în primul rând printr-o organizație HORA relevantă, care trebuie să crească cât mai mul, în așa fel încât cuvântul său să capete din ce în ce mai multă greutate, iar pe de altă parte credem că este esențial ca această organizație să fie consultată și implicată direct în anumite decizii ce se iau de către autorități.

Cum arată astăzi HoReCa în România?

Din păcate, nu avem o situație la zi, dar ultimul studiu făcut în iunie 2020, de către analistul financiar Iancu Guda și care se referă la perioada 2014 – 2018 este un bun reper, fiind clar și profesionist. Astfel, în 2018 erau 26.566 companii active în domeniul HoReCa, cu o cifră de afaceri de 25,52 miliarde de lei și 175.000 angajați direcți. Toate acestea se traduc într-un impact financiar direct (valoare adăugată) de 3,4%, impact social (salarii angajați și aport consum) de 0,91%, impact financiar indirect (furnizori și investiții) de 0,74%, pentru un total de 5,07% din PIB-ul României.

Aveți propuneri pentru ca HoReCa să-și poată continua activitatea la un nivel sustenabil în actuala situație?

În primul rând, pentru a ne putea continua activitatea trebuie să rămânem DESCHIȘI, nu credem ca există o altă variantă mai bună. Rămân active bineînțeles și canalele de tip delivery sau ridicare personală. Ospitalitatea însă este despre cu totul altceva, e parte din cultura unei națiuni.

Care sunt principalele provocări pentru HoReCa în lunile care urmează?

Credem că cea mai mare provocare va fi recâștigarea încrederii clienților. După mai bine de opt luni de mesaje de distanțare / restricții / atenționări / închideri ne va fi foarte greu să ne readucem clienții înapoi în locante, oricât de atenți vom fi și oricât de mult și de bine ne vom supune noilor norme de igienă. Se știe doar că frica este cel mai răspândit sentiment.

Aveți o strategie pe termen mediu și lung pentru redresarea domeniului post-pandemie?

Da, categoric! Lucrăm intens la un plan de redresare a imaginii noastre precum și de recăpătare a încrederii clienților noștri. Cu siguranță, la această strategie vom avea parteneri cu reputație, atât din domeniul medical, comunicare, dar și furnizori.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: