Reconectare la profit

<p> <strong>Electroretailul romanesc este un domeniu care a crescut spectaculos pana la finele lui 2008, dupa care a cunoscut un declin la fel de abrupt. In 2009 a scazut cu 45%. In 2010 a coborat inca 10%. Abia din 2011 lucrurile s-au mai stabilizat.</strong></p> <p>  </p> <p> <strong>Cum s-a schimbat comportamentul consumatorilor romani dupa toate aceste fluctuatii ale pietei?</strong></p> <p> Daca inainte de curentul recesiunii oamenii erau mult mai doritori sa cumpere lucruri care nu tot timpul le trebuiau sau care poate nu erau cea mai buna alegere, in 2009 – 2010 au devenit mai atenti la banii pe care-i au si s-au orientat spre strictul necesar. Dupa doi ani de abstinenta, timp in care toti jucatorii din industrie am investit ca sa recladim consumul, sa le aratam oamenilor ca produsele din electro-IT, pe langa un cost, au si beneficii, am investit in comunicare, evenimente de shopping, am facut campanii de discount sau de marketing, putem spune ca a revenit dorinta de a cumpara. Totodata, spre sfarsitul lui 2010 si in 2011, au fost lansate foarte multe produse pe care oamenii si le doresc.</p> <p>  </p> <p> Tehnologia a evoluat foarte mult si aceasta contribuie la stimularea dorintei de consum. Avansul este influentat de vedete precum: tabletele, smart TV-urile, in general produsele din zona de “smart” si “digital”. A crescut si zona de aparatura nisata pentru bucatarie (espressoare de cafea, roboti de bucatarie de mici dimensiuni). S-au diversificat gamele si toti jucatorii din industrie, care s-au confruntat cu scaderi, dupa momentul socului s-au vazut nevoiti sa se adapteze si sa vina cu noutati. Atat retailerii, cat si producatorii au lansat noi produse, au reinceput sa comunice, sa faca campanii TV.</p> <p>  </p> <p> Consumatorul e in continuare selectiv, se informeaza mai mult. 50% dintre cei care se informeaza despre un produs electro-IT cauta pe internet si doar 20% finalizeaza o achizitie. Desi piata de vanzari online este de numai 20%, jumatate dintre potentialii cumparatori acceseaza internetul ca sa se informeze. De aceea s-a investit foarte mult in platforme digitale, filmulete de prezentare, cataloage online cu poze. Practic cu totii am evoluat intr-un fel sau altul.</p> <p>  </p> <p> Consumatorul a avut o contributie prin cresterea exigentelor, iar noi in calitate de jucatori cred ca am depasit faza ca “nu se poate”, ca “e recesiune”. Cu creativitate si forte reunite am reusit sa generam o crestere. Din acest punct de vedere, Flanco este campion. A cazut in 2009. A pierdut foarte mult, a intrat in insolventa. Dar in 2010 si 2011 a crescut mai mult decat piata, ceea ce ne demonstreaza ca noi avem un grad de adaptare si reinventare mare ca organizatie.</p> <p>  </p> <p> Am depasit perioada in care toata lumea statea sa se mire ca a scazut traficul si am organizat evenimente de shopping (Black Friday), am facut cataloage altfel, am fost prima companie din electroretailul romanesc care a folosit Facebook la modul activ, am fost prima companie care a adus alte servicii cand piata nu te ajuta foarte mult.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care sunt produsele cu cea mai dinamica evolutie in piata?</strong></p> <p> Categoria smartphone-urilor este estimata anul acesta la un milion de bucati (atat cele vandute de operatori, cat si cele vandute de retaileri). Smartphone-urile au o baza mai mare de crestere, insa ca dinamica tabletele cresc cel mai mult. Estimez ca piata tabletelor va ajunge la 100.000 de unitati anul acesta. O evolutie interesanta a avut si piata de espressoare automate. In primele 6 luni ale anului a inregistrat o dublare a vanzarilor in Flanco, iar piata a avut o dinamica de +35%.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care e cota smart TV-urilor?</strong></p> <p> Conform estimarilor noastre interne, cota de piata a smart TV-urilor pe ansamblul pietei de televizoare plate in 2012 a ajuns la 16% (iulie 2012), iar potentialul de dezvoltare este de pana la 30% in aproximativ un an, cu o promovare corecta atat de la retaileri cat si de la producatori si un mix corect de promotii, pentru ca ele sunt mai scumpe decat celelalte televizore. La Flanco, vindem 25% din totalul TV-urilor pe acest segment. In ceea ce priveste segmentul 3D, cota de piata este de 7%, conform GfK (iulie 2012), iar Flanco vinde 10% din totalul pietei de 3D TV.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care sunt categoriile aflate la polul opus cresterii?</strong></p> <p> Intr-o dinamica mai putin pozitiva e zona de electrocasnice mari, albe, care fie nu cresc, fie sunt in scadere. Dupa primele sase luni ale lui 2012, piata de electrocasnice mari e in scadere (-7,4%, potrivit GfK TEMAX Romania). Depinde foarte mult de a doua jumatate a anului daca va reveni, avand in vedere ca este un domeniu cu sezonalitate. Motivele pentru care piata nu mai creste sunt mai multe. Pe de o parte, penetrarea produselor de bucatarie a crescut, nevoile nu mai sunt asa de mari ca in trecut, nici numarul locuintelor noi sau renovate nu a crescut.</p> <p>  </p> <p> Pe de alta parte, electrocasnicele mari nu sunt asa atractive precum un gadget sau un televizor in sufragerie. Telefoanele si televizoarele sunt o dovada a statusului social, pe cand masina de spalat o ai in baie sau sub un blat. Daca inca functioneaza, este pastrata chiar daca e depasita tehnologic. Oricum rata de inlocuire la noi este mult mai mare decat in alte tari.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce ar putea ajuta piata electrocasnicelor mari sa reintre pe crestere?</strong></p> <p> Un lucru care ar putea influenta piata sa-si revina ar fi daca impreuna cu producatorii am reusi sa o facem mai atractiva. Am fost la targul IFA de la Berlin de anul acesta si am observat ca a revenit in atentie conectivitatea la internet a unor aparate cum ar fi frigiderul sau masina de spalat. De frigiderul conectat la internet se vorbeste de multi ani, de prin 2004, insa la acea vreme internetul nu era atat de bine dezvoltat astfel incat acest produs sa aiba priza la public. In ultimii doi ani am vazut la IFA ca se pune din nou accent pe conectivitatea aparaturii albe la internet si la controlul cu smartphone-ul. Ma astept, in conditiile in care oamenii isi doresc sa aiba o casa inteligenta, ca aceasta tendinta sa ia amploare.</p> <p>  </p> <p> <strong>Potrivit unui studiu al GfK, produsele de nisa sunt o oportunitate de crestere pentru retaileri. Cum se adapteaza Flanco la aceasta tendinta?</strong></p> <p> In primul rand, avem oameni in echipa care sunt atenti la tot ce apare nou in piata. In al doilea rand, masuram care este procentul din totalul businessului care este atras de produse pe care anul trecut nu le vindeam, ca sa vedem cat de mult suntem noi capabili sa inglobam inovatia in rezultate. Standardul in teorie este ca minimum 10% din vanzari sa provina din comercializarea de produse noi. Noi suntem aproape de acest procent, dar mai degraba conjunctural, datorita faptului ca am deschis magazine noi unde avem vanzari care ne arata  performante peste marja pietei.</p>