Interviuri Management

Rețeta daneză a extinderii6 min

19/07/2019 5 min read

author:

Rețeta daneză a extinderii6 min

Reading Time: 5 minute

Retailerul de mobilă danez JYSK vrea să ajungă la 135 de magazine în România, având în plan deschiderea a 15 magazine noi pe an. Arhitectul acestei extinderi este Alex Bratu, Country Manager la JYSK România și Bulgaria, care în paralel e implicat și într-un proiect muzical rock.

Câte magazine are în acest moment JYSK în România și cum sunt repartizate geografic?

Tocmai am sărbătorit inaugurarea celui de-al 75-lea magazin JYSK din țară, la Huși. Avem magazine în toate zonele țării, pentru că strategia noastră este să fim cât mai accesibili pentru clienții noștri. Proximitatea este foarte importantă pentru clienții de astăzi, care nu mai vor să piardă timpul pe drumuri și vor acces ușor la magazinele din care fac cumpărături. Sunt orașe în care avem deja două sau trei magazine, orașe în care vrem să deschidem încă un magazin și orașe importante, precum Alba Iulia, în care încă nu suntem prezenți, dar ne dorim să ajungem. Pe lângă magazinele fizice, avem și magazinul online, care s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani.

Care sunt planurile de dezvoltare ale JYSK România pentru următoarea perioadă?

Ne-am propus să ajungem la 135 de magazine în România în următorii ani și să deschidem aproximativ 15 magazine noi pe an. Viteza cu care ne extindem este condiționată și de spațiile comerciale disponibile, care să fie potrivite conceptului nostru de magazin. Căutăm spații comerciale de aproximativ 1.200 de metri pătrați în orașe cu peste 20.000 de locuitori. Avem deja planificate pentru anul financiar următor magazine noi în Cluj și Afumați.

Cum a fost ultimul an pentru JYSK România din punctul de vedere al businessului?

Anul nostru financiar începe la 1 septembrie și se încheie pe 31 august, așadar mai avem puțin și încheiem anul financiar 2018/2019. Rezultatele sunt bune, am inau­gurat până acum 13 magazine noi și urmează să mai deschidem două magazine în luna august, în Titu și Zărnești, astfel încât vom termina acest an financiar cu 15 magazine noi. Pe lângă extindere, am făcut multe lucruri frumoase care merită menționate. Am plantat pentru al doilea an pădurea JYSK în localitatea Șotânga, alături de “Plantăm fapte bune în România”, am susținut în continuare proiectul “Servicii comunitare pentru copii” desfășurat de UNICEF în județul Bacău, am susținut și vom susține în continuare activitatea Comi­tetului Național Paralimpic Român și am mobilat casele de tip familial cons­truite de Hope and Homes for Children România pentru copiii instituționalizați. Alături de Hope and Homes for Children am făcut și o campanie de strângere de fonduri în luna iunie, campania “Am nevoie de tine”, al cărei motor principal este piesa cu același nume. Prin această campanie ne-am propus să facem cunoscută activitatea Hope and Homes for Children, care are ca scop închiderea orfelinatelor din România și mutarea copiilor aflați în îngrijirea statului în case de tip familial.

Care este strategia JYSK România în ceea ce privește atragerea și retenția celor mai buni angajați?

În ceea ce privește angajații, cea mai mare provocare pentru noi este să formăm echipe pentru magazinele noi. Pentru că suntem în expansiune și deschidem magazine noi într-un ritm rapid, trebuie să angajăm o întreagă echipă într-un timp scurt. Acest lucru e dificil mai ales în orașele mici, de unde mulți tineri au migrat către orașe mai mari, unde găsesc mai multe oportunități. Referitor la retenție, cred că cel mai important pentru angajații JYSK este că aici au șansa de a promova. Dacă se implică, pot accesa rapid o poziție mai bună. Avem un sistem de promovare în trepte. Apoi, am ascultat întotdeauna feedbackul angajaților noștri și am ajustat beneficiile în funcție de ce și-au dorit. Avem tichete de vacanță, sistem de bonusare în funcție de performanță, fructe și cafea zilnic, ieșiri în oraș cu echipa și o mulțime de training-uri la care cei care doresc pot participa.

Ce produse din portofoliul JYSK sunt fa­bricate în România?

JYSK comercializează produse pentru casă și grădină, mobilier scandinav, decorațiuni și produse pentru dormitor. Cele din urmă – saltele, plăpumi, perne și lenjerii de pat – sunt specialitatea noastră, de aici venind și sloganul companiei, Scandinavian Sleeping and Living. Unul dintre furnizorii noștri principali de saltele este o fabrică din România, Sun Garden din Pucioasa, unde lucrează 1.200 de oameni. Ei produc anual 50.000 de saltele din spumă pentru noi și sunt, de asemenea, furnizori pentru JYSK în alte șapte țări. În luna august vom avea o campanie în care vom prezenta în detaliu fabrica Sun Garden și angajații de acolo, procesul de fabricație a unei saltele și oamenii care lucrează pentru a produce saltelele JYSK.

Care sunt principalele tendințe pe piața pe care activează JYSK România?

Piața de mobilier și decorațiuni este una dinamică, evoluează odată cu dezvoltarea clientului. Clientul se informează, citește, caută cele mai noi trenduri, vrea să știe ce produse i se potrivesc înainte de a le achiziționa. De exemplu, dacă vrea să își cumpere o saltea, citește înainte, știe ce calități au diversele materiale din care sunt realizate saltelele și ia decizia de cumpărare după ce s-a informat. Dacă vrea să își amenajeze casa, citește despre noile tendințe de amenajare și decide în funcție de tendințele care i se potrivesc. Acest lu­cru a dus la creșterea și segmentarea pieței, conform cu dorințele și nevoile clienților.

Cum ați descoperit pasiunea pentru muzica rock și care sunt principalele dificultăți de care v-ați lovit ca artist?

Pasiunea pentru muzica rock vine din copilărie, am descoperit-o când aveam 12 sau 13 ani. Prima casetă cu rock pe care am ascultat-o avea pe o parte Judas Priest și pe cealaltă Scorpions. Eram fascinat de Klaus Meine de la Scorpions, îmi plăcea foarte mult vocea lui. Referitor la a doua parte a întrebării, eu nu mă consider un artist, sunt un retailer care are ca pasiune muzica. Pot însă să înțeleg dificultățile prin care trec artiștii în România. Muzica bună, muzica de calitate ajunge mai greu la ascultători, de multe ori artiști care au mulți ani de studii trăiesc de pe o zi pe alta.

Ați scos deja două albume. De unde vă vine inspirația?

Sunt două albume rock, unul în limba engleză și unul în limba română, pe care le-am compus în funcție de starea mea de atunci. Fiecare piesă reflectă o anumită stare, o anumită trăire pe care o aveam atunci, cred că sunt norocos că pot să concretizez sentimentele mele și să le transmit printr-o modalitate artistică. Acum lucrez la un nou album, care va avea foarte mulți invitați, din diferite genuri muzicale.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 334 (iulie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE