Rodul unei strategii atent planificate

Laura si Liviu Rogojan_5806

Laura si Liviu Rogojan / foto: Vali Mirea

Multi isi doresc o afacere cu mancare fara conservanti chimici sau coloranti cu denumiri greu de pronuntat. Sotii Laura si Liviu Rogojan dovedesc ca o astfel de dorinta se poate transforma cu succes in realitate.  

Cand spui bacanie romaneasca, deseori te duci cu gandul la un spatiu aglomerat, cu de toate, eventual si cu niste motive traditionale romanesti care sa certifice autenticitatea produselor. Nu e si cazul Bacaniei Rod, situate in apropiere de Piata Amzei, unde spatiul, desi mic, are toate produsele la vedere, perfect aliniate, ca intr-o camara, aerisit si unitar, intr-o atmosfera prietenoasa. Bacania deschisa de sotii Laura si Liviu Rogojan in urma cu un an si jumatate este un spatiu atipic in peisajul bacaniilor prin designul minimalist. Laura este absolventa a Academiei de Studii Economice din Bucuresti, cu o experienta de 15 ani in domeniul achizitiilor, iar Liviu este de peste 10 ani Managing Partner intr-o companie de distributie cu capital romanesc. Celor doi le-a venit ideea sa deschida bacania in octombrie 2013. Dintotdeauna le-a placut sa-si adune familia si prietenii in jurul mesei si sa gateasca impreuna cu ei, insa mereu aveau dificultati in a gasi surse permanente de hrana naturala, de incredere si constante in calitate. In plus, ajunsesera intr-un moment al vietii in care isi doreau sa demareze un business de familie, un proiect personal catre care sa-si canalizeze intreaga energie si experienta. Asa a luat nastere ideea de a deschide Bacania Rod.

De la idee la implementare a fost un drum de un an de prospectari si planificari, timp in care au cautat furnizorii potriviti pentru conceptul la care cei doi l-au gandit. In primul rand au stabilit o unitate de productie a conservelor, nucleul acestui business, si retetele pe care s-au gandit sa le produca. In acelasi timp, au calatorit foarte mult prin tara, au vizitat peste 25 de unitati de productie si la final au decis sa colaboreze cu 6 dintre acestea, actualii furnizori ai Bacaniei Rod pentru specialitati din carne si branzeturi, care provin din Bucovina, Covasna si Harghita. Si-au dorit sa colaboreze cu producatori mici, fermieri, care folosesc materie prima curata si folosesc metode de productie neindustrializate. In ultimele trei luni inainte de deschidere, au identificat si amenajat spatiul actual din str. Mendeleev nr. 2, langa Piata Amzei, asta dupa ce au depasit anevoiosul proces de documentare si de obtinere a tuturor autorizatiilor si actelor necesare pentru deschiderea unui magazin alimentar.

Conservele marca proprie Bacania Rod, care in prezent au ajuns sa reprezinte 45% din cifra de afaceri a businessului familiei Rogojan, sunt produse in unitatea amenajata in judetul Valcea, cu o investitie de 10.000 de euro, din fructe si legume colectate de la localnici, precum si din padurile din zona. Activitatea de productie se desfasoara exclusiv manual, in perioada mai – octombrie a fiecarui an. Legumele si fructele se culeg si se proceseaza in aceeasi zi, pentru a-si pastra cat mai bine proprietatile nutritionale, si nu le sunt adaugate niciun fel de conservanti chimici, coloranti sau alte componente chimice.

Dintre conservele unitatii de productie din Valcea, care are acum o capacitate anuala de 25.000 de unitati, cel mai bine se vand zacusca de vinete, magiunul si dulceata de nuci verzi, iar din categoria produselor din carne, specialitatile din curcan, vita si vanat sunt cele mai apreciate, in timp ce dintre branzeturi, cele din lapte de capra si de vaca sunt cele mai cautate. Lunar, in medie, 700 de clienti trec pragul bacaniei, cu o valoare medie a cosului de cumparaturi de 40 de lei. |n afara acestora, proprietarii Bacaniei Rod au incheiat parteneriate cu cateva hoteluri si restaurante din Bucuresti, care le genereaza 25% din cifra de afaceri. De asemenea, din oferta bacaniei face parte si o selectie de vinuri romanesti din Prahova, Valcea, Mehedinti, Constanta, Timis, lista care se va largi pe viitor si cu alte zone ale tari.

Planurile de viitor ale celor doi antreprenori implica diversificarea gamei de retete si produse, precum si extinderea businessului la nivel national, si de ce nu si in afara tarii, dat fiind ca bacania este deja frecventata de romani care locuiesc in strainatate sau de parinti care cumpara pentru a le trimite conserve copiilor din strainatate, precum si de turisti. Pana la deschiderea unei a doua bacanii, urmatorul pas este deschiderea, in foarte scurt timp, a magazinului online. De asemenea, cei doi isi doresc ca bacania lor sa gazduiasca diverse evenimente si degustari si sa se dezvolte pe zona de servicii de catering si cadouri corporate.

Bacania Rod in cifre

  • Investitie totala: 45.000 de euro
  • Capacitatea de productie a unitatii din Valcea: 25.000 de unitati
  • Numar de clienti, lunar: 700
  • Conservele marca proprie: 45% din cifra de afaceri
  • Parteneriatele cu restaurante si hoteluri:
  • 25% din cifra de afaceri