Companii

Rolul României în strategia de dezvoltare a grupului PPC

22 iun. 2023 3 min

Rolul României în strategia de dezvoltare a grupului PPC

Reading Time: 3 minute

Grupul PPC a semnat, la începutul anului, preluarea afacerilor Enel din România, tranzacția fiind în grafic a se finaliza în al treilea trimestru al anului. Care va fi rolul României în cadrul strategiei PPC privind tranziția energetică, dar și în planul de expansiune în Europa de Sud-Est?

Cu prezență în cinci țări din sud-estul Europei, PPC este o companie solidă, aflată în curs accelerat de creștere, care produce, distribuie și furnizează energie electrică pentru consumatori. Grupul este prezent în Grecia (unde este lider de piață), Bulgaria (din 2015), Albania (din 2016), Macedonia de Nord (în urma achiziției EDS – Energy Distribution Solutions în 2018) și România (achiziția Enel România urmând să fie finalizată în al treilea trimestru din 2023).

Profitabilitatea operațională a PPC a înregistrat anul trecut un avans de peste 9% față de 2021, continuând ascensiunea și în primul trimestru al acestui an. Astfel, EBITDA recurentă s-a ridicat, în primele 3 luni ale anului, la 280,5 milioane Euro, în creștere cu 110,5 milioane euro (65%) față de primul trimestru al anului trecut.

Totodată, acțiunile PPC, listate la Bursa din Atena,  au avut o evoluție importantă în luna mai, una dintre  cele mai dinamice ale grupului din ultima perioadă.

Cu volume de tranzacționare semnificative și un avans record al cotației, de peste 20% în ultima săptămână  a lunii mai, capitalizarea actuală de piață a PPC a ajuns la 3,77 miliarde de euro, compania aflându-se pe  locul 7 în FTSE 25 al Bursei din Atena.

Cu 5,6 milioane de clienți, PPC este cel mai mare furnizor de energie de pe piața elenă, dar și cel mai mare producător, cu o capacitate instalată de 11,1 GW, incluzând centrale termice, hidroelectrice și regenerabile. Prin subsidiara sa HEDNO, deține și operează 51% din rețelele de distribuție a energiei electrice din Grecia, având astfel o bază reglementată a activelor de circa 3 miliarde de euro.

Strategia de dezvoltare a grupului PPC, ce vizează consolidarea poziției de cel mai mare jucător pe piața de energie din sud-estul Europei, se bazează pe trei piloni de acțiune:

  1. Implementarea Green Deal, mai ales în segmentul producerii de energie electrică. Grupul PPC își propune să accelereze închiderea centralelor pe lignit și a minelor aferente pe care le deține pe teritoriul Greciei, astfel încât să faciliteze adoptarea energiilor regenerabile ca tehnologie dominantă în generarea de energie electrică. Acest plan include închiderea unor centrale pe lignit poluante ce însumează aproximativ 3,5 GW, și investiții masive, în paralel, în regenerabile, astfel încât capacitatea totală adițională să depășească 1,5 GW.
  2. Digitalizare și eficiență operațională, prin programe care vizează întreaga activitate a PPC, indiferent de sector. Transformarea digitală a grupului de companii vizează și automatizări ale rețelelor deținute, instalări de contoare inteligente și sisteme GIS.
  3. Extinderea activităților și a gamei de produse cu valoare adăugată, având mereu o abordare care pune clientul pe primul loc. În domeniul mobilității electrice, ținta grupului este de a instala circa 10.000 de stații de încărcare numai în Grecia, pe termen mediu.

Grupul PPC pune mare accent pe transformarea de mediu a companiei, astfel încât să reducă impactul asupra mediului al operațiunilor sale. Având obiectivul de a ajunge la o capacitate instalată de 9,5 GW până în 2026 din surse regenerabile, incluzând energia hidro și capacități de stocare, energia regenerabilă este una din prioritățile de dezvoltare ale PPC.

Planurile PPC privind România

Grupul PPC a semnat, la începutul anului, preluarea afacerilor Enel din România, tranzacția fiind în grafic a se finaliza în al treilea trimestru al anului. Acordul se aliniază strategiei PPC privind tranziția energetică, dar și planului său de expansiune în Europa de Sud-Est.

România este o piață importantă din punct de vedere strategic pentru PPC, din prisma accesului la finanțare UE prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și Fondul pentru Modernizare, ceea ce vine în completarea planurilor de dezvoltare ale grupului.

Modelul de business al PPC este unul apropiat de cel al grupului Enel, ambele fiind companii integrate, cu prezență în întregul lanț valoric. Prin urmare, PPC își propune să dezvolte ceea ce Enel a construit în ultimii 18 ani în România în materie de energie verde, mobilitate electrică, portofoliu de clienți și servicii cu valoare adăugată. Compania elenă vede multe oportunități pe piața locală și intenționează să investească în dezvoltarea operațiunilor din România.

Odată cu finalizarea achiziției din România, Grupul PPC va deveni cel mai mare jucător din energie din Europa de Sud-Est. Mai exact, va depăși capacitatea instalată de 11 GW și va deservi 8,9 milioane de clienți, pe mai multe piețe, cu aproximativ 41 TWh de energie electrică furnizată, 78 TWh distribuiți și peste 27 TWh generați, în timp ce baza reglementată a activelor (Regulated Asset Base) va ajunge la 4,15 miliarde de euro.

Acordul de preluare a activelor Enel din România de către PPC a primit feedback pozitiv atât din partea Fitch, cât și din partea S&P.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 374 (16 iunie – 16 iulie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: