fbpx
Business Companii Interviuri

Românii descoperă snackingul4 min

19/11/2019 3 min read

Românii descoperă snackingul4 min

Reading Time: 3 minute

Alexandra Rîștariu este din iunie 2019 noul director general al Mondelez România. Din noua poziție, vorbește despre planurile companiei în materie de mindful snacking și sustenabilitate.

S-au încheiat deja primele trei trimestre ale acestui an. Ce așteptări aveți pentru finalul lui 2019?

Toate categoriile pe care activăm – ciocolată, biscuiți și gum & candy –, merg foarte bine, dar piața de snacking per ansamblu este în creștere și acest lucru se vede în comportamentul consumatorului. Prin colaborarea cu retailerii noștri am ajuns la o creștere frumoasă față de anul trecut. Nu pot spune că a fost un an neapărat ușor, având în vedere climatul economic în general. În România, noi am avut câțiva ani la rând de creștere a economiei pe baza consumului, la fel cum este și anul acesta, dar mai puțin accelerat ca în anii trecuți.

Cărui fapt i se datorează creșterea pe zona de snacking?

Ține de schimbarea stilului de viață. Odată cu dezvoltarea tehnologiei, ritmul a devenit mai alert, noile generații duc stilul de viață nomad la un nou nivel. De aici și interesul nostru pentru wellbeing, sustenabilitate, consum echilibrat. Creșterea categoriei de snacking vine din nevoia de a fi mereu în mișcare, dar în același timp observăm că sunt tot mai căutate gustările echilibrate. Nu este de ajuns doar să ronțăi ceva, te interesează și calitatea produsului. Categoriile de snacking cresc, iar deciziile de cumpărare nu se mai iau doar pe bază de preț sau de impuls, ci sunt decizii mult mai educate. Nu mă refer doar la produsul în sine – informațiile nutriționale. Consumatorul urmărește și ce fac companiile care pun un produs la raft, cât de sustenabile sunt pe plan local și internațional, cât de responsabile sunt. Ca urmare, vedem o activitate intensă a companiilor, care promovează tot mai mult partea de sustenabilitate.

Cum se transpun toate acestea, în mod concret, în acțiunile companiei?

Ne-am axat pe două direcții: well-being și sustenabilitate. Pe partea de well-being mergem pe mindful snacking și controlul porțiilor. Mindful snacking este un demers educațional prin care înveți să ai grijă ce mănânci, de ce mănânci: ce te determină să mănânci bucățica aia de ciocolată. Intervine efortul de educare în a te cunoaște cât mai bine ca să controlezi ce, cum și cât mănânci. Pe zona de controlul porțiilor, putem spune că produsele noastre pot fi porționate în cantități mici și, în plus, lansăm noi produse care nu numai că sunt porționate, dar sunt și ambalate individual în cadrul pachetului mai mare. De asemenea, avem mare grijă ce ingrediente folosim. De pildă, în perioada 2017 – 2018, am schimbat rețeta la Oreo și am redus conținutul de zahăr și de ulei de palmier. În general, pentru tot portofoliul de biscuiți am redus conținutul de zahăr, ulei de palmier și sodiu, iar toate produsele noi pe care le lansăm merg în direcția unui profil nutrițional îmbunătățit, în linie cu noile directive de sănătate. Pe partea de sustenabilitate, mă bucur să spun că avem multe inițiative. Una dintre cele mai importante inițiative de acest gen este Cocoa Life, prin care susținem fermierii pentru a cultiva cacao în mod sustenabil.

Avem, de asemenea, un program de sustenabilitate pentru grâul cultivat în Europa, Harmony.

Ce presupune schimbarea rețetelor?

Reformularea unei rețete este un proces foarte complex, este nevoie de cercetare și inovație îndelungate pentru a înlocui un ingredient, astfel încât, pentru consumator, gustul și textura să rămână identice. Avem un portofoliu variat, astfel încât fiecare consumator să aleagă ce i se potrivește. Pentru ciocolata Cadbury, de pildă, am lansat și un produs care are cu 30% mai puțin zahăr. Reformularea face parte dintr-o abordare integrată, care include și educația pentru mindful snacking și controlul porțiilor.

Care sunt categoriile cu cel mai mare potențial la ora actuală pe piața românească a dulciurilor?

Ciocolata neagră, deși, să nu uităm, apetența consumatorului român este încă mare pentru ciocolata cu lapte, și categoria de munchies. În prima jumătate a acestui an, am lansat Milka Darkmilk (un produs care face trecerea între ciocolata cu lapte și ciocolata neagră) și ne consolidăm poziția pe zona de munchies – un segment nou pe piață, care acum se definește. Am lansat anul trecut trei noi produse și anul acesta am completat portofoliul cu două noi produse din gama Oreo Crunchies.

Cu venituri de aproximativ 26 de miliarde de dolari în 2018, Mondelez International, grupul-mamă din care face parte și Mondelez România, are în portofoliu brandurile de biscuiți Oreo, belVita și LU, ciocolatele Cadbury Dairy Milk, Milka și Toblerone, bomboanele Sour Patch și guma Trident.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 337 (15 noiembrie – 15 decembrie 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici

Foto: Vali Mirea 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *