Marketing Stiri

Romanii merg la cumparaturi mai des decat restul europenilor

19 mart. 2015 3 min

Romanii merg la cumparaturi mai des decat restul europenilor

Reading Time: 3 minute

Cosul de cumparaturi pentru produsele FMCG a crescut in valoare cu 2% in 2014 fata de 2013, potrivit studiilor GfK care monitorizeaza consumul casnic. Cresterea a fost determinata in principal de o frecventa de cumparare mai ridicata.

Foto: © Skovoroda | Dreamstime.com

Chiar daca in majoritatea tarilor din Europa, frecventa de cumparare se afla pe o curba descendenta, Romania insa nu se aliniaza acestei tendinte, fiind una dintre putinele tari in care frecventa de cumparare este in crestere. Acest lucru vine atat din faptul ca scena de retail modern se dezvolta cu noi magazine si formate de proximitate, dar si datorita faptului ca, in cautarea celor mai bune oferte si sortimente, cumparatorii viziteaza mai multe magazine.

Frecventa de cumparare a romanilor se aseamana cel mai mult cu cea a austriecilor, ambii mergand la shopping pentru aprovizionare aproximativ o data la o zi si jumatate pe parcursul unui an. 

Cosul de cumparaturi al romanilor

Mancarea, incluzand atat alimentele proaspete (fructe, legume, lactatele, carne, panificatie) cat si cele cu un termen mai mare de valabilitate (conserve, ulei, faina, malai) reprezinta 70% din valoarea cosului anual de cumparaturi.

“Observam o predilectie mai mare din partea bucurestenilor si a locuitorilor din orasele mari pentru achizitionarea alimentelor proaspete, in special lactate si carne. De cealalta parte insa, familiile tinere au un consum casnic mai mic pe aceasta categorie, cele mai probabile cauze fiind lipsa de timp, dietele specializate, dar si iesirile la restaurant. In acelasi timp insa, gospodariile tinere au cel mai mare interes pentru segmentul de ingrijire personala, mai ales in Bucuresti si in orasele mari”, spune Diana Scaunasu, Consumer Panel Manager, GfK Romania.

In comparatie cu anul 2013, tendinta generala a fost de crestere pentru produsele alimentare (exceptand alimentele proaspete) si pentru cele de ingrijire a casei. Alimentele proaspete, bauturile si produsele de ingrijire personala au avut o evolutie constanta in 2014.

Bugetul alocat bunurilor de larg consum

Pe parcursul unui an o familie cheltuieste 6,450 RON pentru bunurile de larg consum destinate consumui casnic (aproximativ 537 RON pe luna). O vizita medie la magazin are valoare de 25 RON.

Evolutia retailului in 2014

Comertul modern acopera 54% din piata totala de FMCG din Romania, fiind intr-o usoara crestere fata de anul 2013.

Formatele mai mici, de tipul supermarket sau discounter, au avut un ritm de crestere mai alert in 2014, beneficiind de cresterea frecventei de cumparare. Supermarketul este formatul cu cea mai mare crestere si cu cel mai mare trafic in magazin.

Hypermarketurile si-a diminuat ritmul de crestere, insa este cel mai important canal din comertul modern, acoperind mai mult de un sfert din piata.

Primele 3 grupuri de retail acopera 33% din valoarea totala a pietei, fiind la mijlocul clasamentului comparativ cu alte tari din CEE.

Asteptari de la 2015

Piata de FMCG din Romania arata potential de crestere si in 2015, fiind una dintre putinele tari din Europa cu crestere volumica.

“Spre deosebire de restul tarilor unde am vazut o evolutie constanta sau cel mult o absorbtie a cresterii pretului, in anul 2014 romanii au avut o crestere in volum de 4.6%. Acesta este un semn pozitiv care ne arata ca piata locala nu este inca saturata, iar apetitul romanilor pentru noi categorii si pentru inovatie este unul cu mare potential”, completeaza Diana Scaunasu.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic in 2014 a tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 3.000 de gospodarii, reprezentativ la nivel national. Incepand din ianuarie 2013, GfK Romania a inlocuit metoda clasica de colectare a datelor cu ajutorul jurnalului de cumparaturi cu o solutie inovatoare – scanarea codurilor de bare ale produselor de larg consum. Categorii noi monitorizate de Panelul de Gospodarii sunt: mancarea proaspata (mezeluri, carne, fructe&legume), bauturile alcoolice (spirtoase si vinuri), produse de panificatie, snacks-uri (pufuleti, tortilla, croissant, floricele, etc), mancare pentru animale sau produse pentru bebelusi.

 

 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: