Romanii nu mai au initiativa privata

<p>  </p> <p> <strong>Conform studiului realizat de Fundatia Post-Privatizare (FPP) doar 17.5% dintre romani se gandesc la perspectiva initierii unei afaceri pe cont propriu in urmatoarele 6 luni. Procentul plaseaza tara noastra pe locul 56 din 59 de tari evaluate si pe ultimul loc in randul tarilor cu economie orientata pe eficienta.</strong></p> <p> Fundatia Post-Privatizare a facut recent public Raportul privind indicatorii cheie ai dezvoltarii IMM-urilor din Romania. Un procent de aproape jumatate (45.99%) din populatia adulta a Romaniei evita sa-si infiinteze o firma nouade teama unui esec financiar. Aceasta atitudine antreprenoriala pozitioneaza Romania pe locul cinci in topul tarilor pesimiste in participarea la mediul de afaceri, dupa state precum Grecia sau Ungaria. Reticienta potentialilor intreprinzatori se datoreaza lipsei unor reglementari legale care sa stimuleze atitudini antreprenoriale, dar si lipsei de educatie in domeniul afacerilor pe cont propriu, educatie pentru care europenii investesc anual. “Tara noastra este printre putinele state europene care nu au pana astazi o strategie de abordare a educatiei antreprenoriale”, a declarat Péter Barta, CEO FPP.</p> <p> Doua treimi (67,3%) dintre romanii care se gandesc sa demareze in curand o afacere privata vor sa o faca pentru ca au identificat oportunitati in piata si pentru ca vor sa obtina castiguri financiare mai mari. Exista si o categorie de romani care intentioneaza sa intre in mediul de afaceri pentru ca nu au gasit un alt mod de a-si castiga existenta. </p> <p> Un aspect pozitiv relevat de prezentul studiu, care plaseaza tara noastra pe pozitii superioare (locul 4 in clasamentul global si locul 3 intre economiile bazate pe eficienta) se refera la procentajul intreprinzatorilor romani care in faza ini?iala demararii unei afaceri pe cont propriu au clien?i in alte ?ari (exportatori).</p> <p> Daca in UE, in prezent, sunt evaluate circa 42 de IMM-uri la 1000 de locuitori, in Romania media densitatii intreprinderilor din mediul de afaceri este de 24 de IMM-uri/1000 de locuitori. Capitala tarii se detaseaza net fata de restul Romaniei inregistrand o cifra de 44,4 IMM-uri/1000 de locuitori, fiind principalul pol de dezvoltare antreprenoriala din Romania. De cealalta parte, cei mai inactivi intreprinzatori sunt identificati  in regiunea de nord est a tarii (13,1 IMM-uri/1000 de locuitori) si in zona de sud-vest (14,7 IMM-uri/1000 de locuitori).</p> <p> Datele statistice din ultimii ani arata ca antreprenoriatul feminin din Romania a inregistrat o scadere dramatica de la un an la altul. Daca in anul 2009, 42,9% dintre romance intrevedeau oportunitati de afaceri, in anul 2010 doar 11% dintre acestea si-au mentinut aceasta aspiratie. De altfel, aceasta este o caracteristica generala a tarilor din Europa de Est, care prezinta cele mai scazute nivele ale gradului de participare al femeilor la activita?i antreprenoriale.</p> <p> Magazinele alimentare sunt cea mai la indemana afacere pentru intreprinzatorii romani, urmate de cei cu activitate in alte servicii si agricultura.</p> <p>  </p>