Roxana Aldulea, Beciul Domnesc: Cine pune vinul la raft
Reading Time: 4 minuteDe 23 de ani în compania Beciul Domnesc, Roxana Aldulea a ajuns să se îndrăgostească de tot ceea ce face un vin bun, de la vie și până la raft, așa că azi este director comercial și se asigură că tot mai mulți români ajung ușor la băutura potrivită stărilor și poveștilor pe care le trăiesc.
Ce înseamnă Beciul Domnesc pentru Roxana Aldulea și cum ați ajuns în echipă?
Chiar este o poveste. Față de alte industrii, vinul chiar este o poveste! După ce intri în ea, te captivează chiar de la „prima înghițitură” și devine o plăcere constantă, iar gusturile se rafinează. În plus, este mai mult decât un job! Sunt în compania Beciul Domnesc din anul 2002. A fost primul meu job, în al doilea an de facultate, mercantizor part time, când căutam să-mi fac bani de buzunar.
După un an și jumătate, am ajuns să coordonez activitatea mercantizorilor din mai multe județe, iar în 2010, doamna Luchi Georgescu mi-a propus să mă mut de la Brașov la București, pentru prima mea poziție de management, Key Account Manager în relația cu o parte din retailerii internaționali.
Acest parcurs m-a ajutat foarte mult pentru că, trecând prin aproape toate pozițiile, am înțeles bine fluxul și în momentul în care am ajuns să coordonez o echipă, știam eu în primul rând care sunt rolurile și puteam să setez așteptările în funcție de rol și de potențialul fiecăruia.
Cum ați perceput schimbarea companiei în 23 de ani, de când sunteți în echipă?
Am trăit foarte multe transformări pentru că, la început, această companie avea patru branduri în portofoliu și eram patru producători mari de vin în piață. Astăzi, la nivel național, există peste 600 de producători. Piața este una extrem de competitivă în toate segmentele de preț. Consider că marele avantaj competitiv pe care îl are această companie este dat de diversitate, fapt ce ne-a permis să fim prezenți cu produse în absolut toate segmentele de preț. Avem 14 branduri de vin, două de vinars și două de băuturi spirtoase, în total, undeva în jur de 100 SKU.
Cum arată piața de vin din România și cum este abordată ea prin produsele din portofoliu?
Compania Beciul Domnesc este al doilea mare producător de vin din România din punctul de vedere al cantităților puse pe piață. De-a lungul ultimilor 15 ani, compania s-a situat mereu în top 3 producători din țară grație diversității portofoliului, unui raport bun calitate-preț, care satisface nevoile consumatorului și, foarte important, profesionalismului colegilor din partea de vinificație-viticultură.
Noi, în comercial, putem să facem cele mai bune strategii, dar dacă colegii noștri nu livrează un produs de calitate deosebită și constantă, acestea nu dau rezultate. Echipa asta, care pornește din vie, trece prin vinificație și comercial, face ca Beciul Domnesc să se mențină în topul producătorilor naționali.
Consumul s-a schimbat și, dacă ne uităm în urmă, aveam o preferință pentru vinuri demidulci și dulci, iar azi vorbim de un consum preponderent de demisec și sec. Oamenii au început să experimenteze din ce în ce mai mult. Această concurență acerbă a determinat o creștere a calității la toți producătorii. Acum 20 de ani, nimeni nu auzise de vinul rosé, iar în urmă cu 10 ani acesta avea o cotă de piață extrem de redusă. Astăzi, vorbim de segmentare a pieței de vin, după culoarea vinului, în care 50% este consumul de vin alb, 25% consumul de vin rosé și 25% consumul de vin roșu.
Care sunt cele mai căutate produse? Există un specific raportat la zone, vârste, sezonalitate?
Beciul Domnesc este, cu siguranță, cel mai cunoscut brand din portofoliul nostru. Tot acest brand este unul reprezentativ în segmentul upper mainstream, remarcându-se aici prin cele mai vândute vinuri roșii. Putem spune că vinurile roșii se consumă cel mai mult în sezonul rece, însă diferențele între sezoane nu mai sunt atât de mari. Acum câțiva ani vinul rosé, spre exemplu, era considerat de vară, dar acum nu mai este cazul, fiind un vin consumat în toate anotimpurile. Avem consum de vin alb, rosé și roșu pe tot parcursul anului, cu un accent de creștere în sezonul rece pentru vinul roșu. Dacă ne uităm la regiuni, nu este o împărțire clară de culoare sau gust.
Cui se adresează brandurile din portofoliu?
Indiferent de vârstă, indiferent de buget, indiferent de statut social, la compania Beciul Domnesc în portofoliul de 100 de produse, fiecare consumator găsește un produs potrivit atât din punct de vedere gustativ, cât și financiar. Produsele noastre acoperă toate ocaziile de consum, o paletă foarte diversă de preferințe ale consumatorilor și, nu în ultimul rând, oferă o calitate constantă a produsului care ți-a plăcut, pe toată durata de viață a acestuia.
Vinarsurile companiei sunt emblematice nu doar pentru noi, ci și pentru consumatorii care le-au gustat și care continuă să se bucure de ele timp de decenii. Noi am așteptat decenii să le punem pe piață și am fost răsplătiți cu medalii – Miorița este și va rămâne primul vinars românesc medaliat cu aur la cea mai mare competiție de profil din Bordeaux – și, în egală măsură, suntem răsplătiți cu decenii de consum, grație clienților fidelizați de cuvintele Miorița și Jad.
Pentru viitor, ne dorim să dezvoltăm produse noi pentru segmentele premium și super premium, aflate în continuă creștere, produse pe care le vom lansa sub noi branduri sau pe care le vom adăuga celor existente care și-au creat deja nuclee de clienți fidelizați în aceste segmente de piață: Mirabilis Machina, Vérité și Grand Reserve.
Care sunt „vedetele” pe care mizați în promovare?
Cel mai important pentru noi este să ne consolidăm poziția în segmentul upper mainstream cu brandul Beciul Domnesc și să creștem în premium și super-premium, atât prin brandurile de vin pe care le avem, cât și prin cele de vinarsuri. Astfel, Vérité și Grand Reserve sunt brandurile de vin cu care vrem să ne dezvoltăm în continuare, alături de lansarea de branduri noi în segmentele premium și super-premium. Brandurile de vinars ale companiei noastre, Miorița și Jad, sunt două nume emblematice cu puternic impact în notorietatea la nivel corporate.
Extrem de important pentru companie este că nu am pus stop numărării anilor de învechire a distilatelor din rezerva noastră. Astăzi, cel mai vechi dintre aceste distilate de vin are 48 de ani. Portofoliul de vinarsuri își răsfață consumatorii cu Miorița X.O., cu vechimea de 30 de ani, sau cu Jad X.O., cu vechimea de 40 de ani, ca un testimonial al importanței pasiunii și răbdării care dau timpului răgazul să cizeleze aceste băuturi.
Consumatorii români ai vinarsurilor noastre știu că Miorița și Jad sunt două nume ce pot sta pe masă lângă marile nume ale producătorilor de Cognac sau Armagnac. Vinarsurile acestea pentru noi sunt cumva „perla coroanei”. Alte nestemate de pe coroană sunt vinurile din vinoteca adăpostită de Monumentul Beciul Domnesc, vinuri cu care nu țintim cote de piață, ci recunoașterea păstrării unor practici cu o tradiție milenară, iar compania Beciul Domnesc este custodele acestui “tezaur”.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 396 (1 – 31 august 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz